- Ellen26 mei 2024 om 18:43
Hallo, ik heb een vraag, ik heb 4 maand sulpiride 50 mg genomen voor misselijkheid, maar ik werd erg moe van dit medicijn dacht ik dus ben ik daar begin mei ongeveer mee gestopt ik denk 2 a 3 dagen na stoppen (zonder afbouwen) werd ik heel duizelig en dag per dag werd het erger misselijk,duizelig,extreem onrustig, huilen, en een heel slecht gevoel dat ik allemaal niet had voor ik het nog innam…kan het komen door abrupt te stoppen?
14 reactiesReagerenSuus26 mei 2024 om 19:02Als je voorgeschreven medicatie slikt, kun je beter met je behandelend arts overleggen voor je zomaar stopt.
Reageren
Waarschijnlijk had je het beter af kunnen bouwen, overleg alsnog met je arts of het beter is om toch weer (gedeeltelijk) te starten en dan dan geleidelijk af te bouwen.Suus26 mei 2024 om 19:05“Mag ik zomaar met dit medicijn stoppen?
Nee, veel mensen krijgen na stoppen met een antipsychoticum opnieuw een psychose. Het is daarom belangrijk vooraf goed met uw arts te overleggen. Bij sommige psychoses is de kans op een nieuwe psychose niet zo groot, bij andere wel.
Als u gaat stoppen, bouw dan langzaam af over een periode van minimaal 4 weken. Als u langzaam afbouwt, heeft u minder kans op meteen een nieuwe psychose. Ook voorkomt u daarmee ontwenningsverschijnselen, zoals zweten, misselijkheid, gebrek aan eetlust, diarree, angst, slapeloosheid, onrust, loopneus, spierpijn en vreemde gevoelswaarnemingen, zoals kriebels.
De ontwenningsverschijnselenbeginnen vaak pas 1 tot 4 dagen na plotseling stoppen. En zijn na 2 weken meestal over. Niet iedereen heeft even veel last van ontwenningsverschijnselen. Kijk daarom hoe u reageert als u de dosering iets vermindert.
Ook nadat u bent gestopt kunnen soms delate bewegingsstoornissenaan het licht komen of verergeren. U krijgt dan last van zuig-, kauw- en smakbewegingen, bewegingen van de tong, grimassen en tics van het gezicht. En van buig- en strekbewegingen van vingers en tenen, dansachtige bewegingen van armen en benen en zwaai- of draaibewegingen van schouders en bekken. Deze verschijnselen worden binnen een paar maanden minder. En zijn na een paar jaar meestal verdwenen.
Als u het medicijn een paar weken voor duizeligheid heeft gebruikt, kunt u in één keer stoppen, zonder na-effecten.”Je had dit ook in de bijsluiter terug kunnen vinden trouwens
ReagerenJools.20 juni 2024 om 17:03Is het ondertussen al beter, Ellen?
Reageren
Ik nam 3 weken 50 mg 1x dag en mocht meteen stoppen door te hoge prolactine en pijnlijke borsten.
Ook erg misselijk en geen eetlust..,
Benieuwd wanneer over gaat. Ben nu dag 3 …Jools20 juni 2024 om 17:42Heb al motilium genomen maar werkt niets.. ellendig ben ik.
Reageren
Andere tips?
Huisarts geef 1mg temesta om te slapen.Nelly9 oktober 2024 om 01:03Ik ben nu ongeveer 1 maand gestopt met sulpiride 12,5mg per dag. Heb nu sinds zondag terug mijn maandstonden. Heb sulpiride wel jaren ingenomen aan deze dosis. Helaas 1ste keer terug maar blijf bloeden en geen klontervorming. Is dit normaal want geraak niet van toilet af.
ReagerenSuus9 oktober 2024 om 08:52Bespreek met je arts of dit “normaal” is.
Reageren
Is het dat niet, kan hij of zij daar op anticiperen.
Klachten waar van je denkt dat ze aan voorgeschreven medicatie gerelateerd zijn, zijn iets om bij je arts te melden, dan komt er zo nodig ook gelijk een aantekening over in je dossier.Nse0725 januari 2025 om 10:26Hoe lang hebben deze ‘ontwennings’ verschijnselen bij jou geduurd?
Reageren
Ik zit nu op dag 9… Slapeloosheid, angst, nervositeit, heel erg misselijk (vooral ’s nachts en ’s morgens heel vroeg), duizelig, geen eetlust, …
Ik heb 2 maanden 150mg genomen tegen duizeligheid, en zit nu sinds een 2-tal weken op 50mg. +-4 dagen na het afbouwen zijn de klachten begonnen. Zelfs met 1mg temesta op slaap ik nog niet.Maria7 juni 2025 om 17:19Ik neem geruime tijd sulpiride ( 2 jaar) . Heb nu Ozempic gekregen voor diabetes, was gestopt met sulpiride en 14 kg afgevallen. Terug begonnen met sulpiride en terug alle verloren kilo’s bijgekomen….. Ozempic in combinatie met sulpiride werkt niet??
ReagerenJohn (moderator)
7 juni 2025 om 17:42Dat zul je dus met je arts moeten bespreken. Die heeft alle relevante informatie om die vraag goed te kunnen beantwoorden
ReagerenJannique14 juli 2025 om 10:31Vraagje : ik ben na enkele jaren gestopt met sulpiride heb afgebouwd maar toch bijwerkingen zoals : maagpijn misselijk braakneigingen krop in de keel druk op de borst duizelig
Reageren
Weet iemand hoelang die bijwerkingen duren ben al 8 dagen gestopt voel mij echt niet goed in mijn vel en is beangstigd
Nog iemand die ervaringen ?
Grtz janniqueOma24 juli 2025 om 16:57Hey, bij mij identiek verhaal!! Door Ozempic ( voor mijn diabetes 14 kg afgevallen..)…terug begonnen met sulpiride en alle kilo’s er terug bij. Niet leuk…. huisdokter weet het blijkbaar niet wat de reden is. Ik dacht dat ik de enige was….blij dat ik een lotgenoot heb gevonden. Wil stoppen met sulpiride maar krijg dan problemen met mijn moraal…..wat moet ik nu doen?
ReagerenBen11 augustus 2025 om 20:46Ik heb jaren lang sulpride 400 mg geslikt tegen psychoses in het verleden inmiddels 4 jaar geen psychose meer gehad maar loop nu al 10 maanden met een raar gevoel in mijn keel en braakneigingen. Ik ben in middels afgebouwd van 400 langzaam kleine stapjes naar 100 mg op dit moment. Maar dat gevoel van braken wil niet verdewijnen en dat akelige gevoel in mijn keel ook niet. Mijn levens kwaliteit is behoorlijk achteruit gegaan veral door dat nare keel gevoel. Heb van alles geprobeerd kno arts. Logopodesiist enz enz niks heeft geholpen het is behoorlijk beangstigend omdat ik dan vaak de gedachte heb dat mijn leven voor bij is en ik ben een jonge man van 35 . Wat ik wil zeggen met mijn verhaal is antipsychotica. Kan helpen. Maar op lange termijn kan je heftige bijwerkingen krijgen. Mijn. Advies is dan ook neem anti psychotika voor een korte termijn en probeer de dosering zo snel mogelijk laag te krijgen ik heb over 2 weken een afspraak met mijn arts maar ik betwijfel of er nog wat aan te doen is .. but never losing hope Hoop ook dat er misschien iemand met een vergelijk bare verhaal is Mvg
ReagerenJannique 16 september 202516 september 2025 om 19:11Hey ben heb uw verhaal gelezen over bijwerkingen sulpiride
Reageren
Ik gebruik dat product ook al jaren
Korte tijd geleden afgebouwd zat ondertussen op 100 mg
Na 4 weken afgebouwd te hebben gestopt
Ik nam sulpiride voor angst en maagklachten
Paar dagen later heftige bijwerkingen gekregen
Maaglast braakneigingen geen eetlust meer duizelig
Angst zweten enz …..daardoor weer terug opgestart
Naar 2x daags 25 mg paar dagen later waren al de bijwerkingen verdwenen
En voelde ik mij weer goed terug eetlust enz ….
Toch wil ik ook stoppen met sulpiride
Mijn vraag is nu welke raad heeft jou arts gegeven ?
Zag dat je terug naar je arts moest gaan
Hoe gaat het nu met jou ?
Hopend op een reactie van jou terug
Groetjes janniqueRolf4 juni 2026 om 21:03Ik heb ooit 2000 mg dogmatil geslikt per dag. Verbaas me er over dat ik nog leef. Vroeg me af of ik uniek ben. Het branden als een steeds ontploffende atoombom ging er wel van weg.
Reageren
Iemand daar ervaring mee? Ik ben er acuut mee gestopt ooit. Zou het niemand aanbevelen. Maar ja iemand die zegt in crazy lost frequencies dat ie de wereld zo ongeveer gaat redden, en gaat bij de nicknaam “baby” is dat niet vreemd.