- Anoniem17 oktober 2015 om 15:06
De dag na laparoscopische sterilisatie, ik was al weer thuis, voelde ik een bultje onder de huid, net boven het litteken in de schaamstreek. Ik werd die dag gebeld door de verpleegkundige met de vraag hoe het ging, en meldde dit. Gezien er tijdens de operatie in die opening een bloedvaatje geraakt was, is dit van binnenuit gehecht. De verpleegkundige gaf aan dat een zwelling vaker voorkomt, dit is dan een bloeduitstorting die vanzelf door het lichaam wordt opgenomen. De verpleegkundige had het echter over dichtbranden/coaguleren van het bloedvaatje, dat is in dit geval niet gedaan, het is gehecht volgens de gynaecoloog, over coagulatie/dichtbranden heeft hij niets gezegd.
Omdat ik nogal een piekeraar ben, ben ik online op zoek gegaan. Wat ik online vooral vind, is de symptoombeschrijving van littekenbreuken: Een zwelling die weggaat wanneer je gaat liggen en terugkomt als je staat. Dit heb ik ooit weleens gehad in de navel (is toen ook chirurgisch gerepareerd) en toen was dit bultje weg te duwen. Dat is in dit geval niet zo, het is vrij hard en zit ietsjes boven het uitwendig litteken.
Dat het weggaat als ik lig heb ik ook, maar is dat wel zo typisch voor een littekenbreuk of kan dat in dit geval bij de zwelling ook zijn? Ik kan me indenken dat een zwelling ook beter voelbaar is als ik ga staan, omdat mijn buik zich aanspant.
Dus: Kunnen de symptomen van een bloeduitstorting/hematoom onder een litteken en een littekenbreuk hetzelfde zijn?
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 oktober 2015 om 16:03Dat kan best op elkaar lijken. Maar ik denk dat het in dit geval toch de onderhuidse hechting is die je voelt.
ReagerenAnoniem18 oktober 2015 om 07:26Dankjewel voor het snelle geruststellende antwoord.
Reageren
Enig idee hoe lang het duurt (minimaal/maximaal) totdat het harde bultje wat ik voel weg is? (Woensdag geopereerd, donderdag geconstateerd)John (moderator)
18 oktober 2015 om 09:30Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven…
Reageren
Moet je nog terug voor controle?Anoniem18 oktober 2015 om 09:51Nee, ik heb over 2,5 week wel een belafspraak. En ik was van plan maandag even te bellen om deze vraag nog eens te stellen
ReagerenJohn (moderator)
18 oktober 2015 om 11:06Dat kun je zeker doen.
Reageren
Je kunt een afspraak maken om te vragen of ze er naar willen kijken.Anoniem18 oktober 2015 om 16:57Goed idee, dank je.
Reageren