Wel of niet nieuwe heup plaatsen

Ik heb ernstige twijfels over het wel of niet een total hipp operatie laten uitvoeren.
    Vrouw, 70 jaar. Artsen (zowel revalidatiearts als orthopeed als huisarts) vinden het nodig (kraakbeen is helemaal weg) en wuiven de risico's een beetje weg als 'klein', ik zou van een heleboel pijn verlost zijn die anders 'ondraaglijk' wordt. Maar: Ik heb een onderliggende hEDS bindweefsel ziekte die al mijn hele leven ernstige vermoeidheid en pijn in het hele lijf veroorzaakt en mijn hele leven bepaalt. Nek en rug hernia (eerder gehad) blijven óók voortdurend op de loer liggen. Mijn lijf hangt als los zand aan elkaar. Als ik híer druk doet het dáár pijn. Paracetamol is de enige pijnstiller die ik zonder veel bijwerkingen verdraag, andere soorten geven weer diverse andere problemen.
    Het probleem zit voor mij heel duidelijk in de revalidatie(on-)mogelijkheden, de operatie zelf is zo langzamerhand toch steeds meer een routine-operatie.
    De mogelijke complicaties die ik hier op het forum lees maken me ook al niet vrolijker. Ik ga sowieso al met een heel zwak gestel de operatie in. Op krukken lopen gaat sowieso vrijwel niet, nu al niet. Hoe moet ik dan ooit met redelijke kans op succes revalideren???

Mijn grote vraag op dit moment is: Zijn er hier mensen die het ook niet aangedurfd hebben en daar achteraf blij mee zijn omdat ze het toch al jaren met pijnstillers kunnen redden en er toch in slagen om een klein beetje mobiel te blijven zonder dat het echt ondraaglijk wordt???

Reageer

Hoi Lucky52,

Ik ben een van die mensen die er vreselijk veel spijt van heeft. Ik heb geen moment geen pijn van de kunstheup en heb veel schade aan pezen, spieren, zenuwen, vet, en de kleppen van aderen gekregen. Ik kan nog maar weinig. Dat was niet de verwachting van de chirurg.
    Achteraf had ik waarschijnlijk meer pijn van pezen, spieren door littekenweefsel dan van het gewricht. Want de pijn is hetzelfde maar dan veel erger.
    Weet je zeker waar de pijn vandaan komt? Is er een mri, echo of ct scan gemaakt?

Misschien, op jouw leeftijd en met zo'n beperkte mobiliteit, kan een operatie wel veel helpen. Het zou heel goed kunnen gaan. Op een forum lees je ook veel mislukkingen. Als het je eerste heup is, is er nog weinig beschadigd en kan het goed gaan. Maar pas aub op trombose, want die kans is klein maar de kans op complicaties van trombose is best groot.

Er is ook zoiets als een implantaat tegen pijn, hoorde ik van een vriend uit de VS.

Succes met overwegen. Laat je leiden door je eigen kennis, want als het mis gaat, zegt men sorry en gaat het leven van een chirurg weer gewoon door.

Reageer

Dank @Alias.  De pijnklachten in dat heupgebied zijn typisch behorend bij een versleten heup (en een foto is ook gemaakt). Maar dat is maar een (zeer) beperkt deel van de totale problematiek waar ik in zit. Het probleem is natuurlijk ook dat je hier op zo'n forum vooral de dingen leest die NIET goed zijn gegaan, en dat dat om een relatief klein percentage gaat. Ik weet het.  Ik beschouw mezelf echter als een zeer hoge risicofactor wegens alle onderliggende zaken die een goede revalidatie sowieso behoorlijk in de weg (kunnen) staan. Waar de genoemde artsen m.i. té luchtig overheen praten "Je hebt geen keus, anders wordt het vroeg of laat ondraaglijk". Terwijl mijn fysiotherapeut die mij al 25 jaar kent óók een hard hoofd in de revalidatie heeft. Mijn vraag gaat dus vooral over die te verwachten 'ondraaglijkheid' waarvan ik zelf denk, ik hou het al bijna 50 jaar vol op deze manier, kan het nog veel erger worden en is het te doen met alleen pijnstillers?
    (De orthopeed aarzelde ook niet toen ik vroeg "En de andere heup dan?" . "Ja, die komt dan ook nog want die ziet er ook niet zo best meer uit". Dat wordt dan dus de rest van leven alleen nog maar met revalideren bezig zijn, is het me dat waard?)

Reageer

Ik zou zelf pas een nieuw gewricht laten plaatsen als het ondraaglijk IS. Orthopeden vinden opereren ook leuk om te doen. Alleen jijzelf weet of en hoelang het haalbaar is.

Mocht je het wel willen doen, dan geef ik je wat tips:

- zorg dat je een verzekering hebt die een zorghotel voor voldoende dagen vergoed. Heb je dat nu niet, wissel dan van verzekering.
    Ik kwam uiteindelijk in een dramatisch slecht verpleeghuis terecht. Dat wil ik nooit meer meemaken.
    - Onderzoek een operatie inclusief revalidatie in het buitenland. Dat bestaat bv in Spanje en kan voorkomen dat je te weinig hulp krijgt.
    - Overleg van te voren met je verzekering over deze dingen.
    - Zorg dat je goede thuiszorg van te voren regelt.
    - Vraag hulpmiddelen op tijd aan die je in de revalidatie kunnen helpen.

Misschien heb je dit alles al op orde. Ik had dat toen ook gedacht. Maar het liep allemaal anders dan men beloofde in het ziekenhuis.

Maar vooral: doe het als het echt nodig is en je alles zelf heel goed hebt geregeld. Niet eerder want zij hebben geen zicht op de praktische kant en jouw lichaam.

Reageer
Reageer op: Wel of niet nieuwe heup plaatsen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief