Zoeken Vraag het forum

Slecht lezen en kijken :(

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

hey,

ik heb altijd al problemen met mijn ogen gehad (prisma en bijziend). Maar sinds een half jaar is mijn zicht heel erg verandert. Het lezen gaat steeds moeizamer en trager. Ik zie aan de linker- en rechterkant van de tekst een soort schaduwen. Ook gaat de tekst heen en weer, naar boven en naar onder en van voor naar achter (diepte/3d-achtig). Ook heb ik dan altijd pijn in mn ogen door druk, hierdoor wordt ik duizelig en afwezig. (ik had laatst een pw van 1,5 uur en ik zit normaal in het dyslectielokaal, ondanks dat ik niet dyslectisch ben en ik was een half uur later klaar dan de rest, best traag dus. Ik ben 15 jaar en doe nu 4vwo, het is dus best moeilijk omdat het lezen zo slecht gaat. mn moeder leest sinds dit jaar alles voor, omdat het zelf niet lukt. Ik moet altijd de tekst een paar keer lezen voordat ik weet wat er staat, zelfs als het een simpele tekst is, maar dan snap ik het soms nog niet :(. Soms als het erg is dan kan ik de ondertiteling niet eens volgen…

Ook heb ik de laatste tijd veel last met ver kijken. Ik zie scherp, dat is gecheckt door de opticien, maar ik zie of het nou ver weg of wat dichterbij is (2meter bv) niet goed. Het is moeilijk om uit te leggen, maar het is alsof ik een filter voor mn ogen heb met het beeld van zo’n ruizende zwart/wit tv. Dan wel doorschijnend. ik hoop dat je het nu snapt ongeveer? ook zie ik een soort cel soms voorbij zweven. En ook als ik naar lichten kijken, dan komt er een soort schijn vanaf (zoals een zonneschijn), best irritant als ik tv kijk. ook (sorry dat ik zovaak ‘ook’ zeg :/) zie ik veraf soms dubbel, dit is met 2, maar ook met 1 oog. Rechts is met gewoon kijken, maar ook met lezen erger dan mn linkeroog.

Dit was best een lang verhaal, maar ik hoop dat er iemand ervaring mee heeft (gehad) of advies heeft?

Dankjewel alvast 🙂

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Ik denk dat je huisarts maar eens moet vragen voor een verwijzing naar de oogarts.

Reageren
Reageer op: Slecht lezen en kijken :(
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.