Zoeken Vraag het forum

Leesbril ook voor veraf?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Someone123

Hallo iedereen.

Een korte en simpele vraag: kan je een leesbril de hele dag ophouden en in principe ook voor veraf gebruiken? Ik heb een zeer lichte leesbril (+0,5) dus dat is in principe bijna niks. Ik wilde alleen even weten of dit schadelijk is voor je ogen en of je ogen hiervan raar kunnen gaan staan ofzo.

Bedankt!

Someone

4 reacties
    Reageren
    Chris

Nee, in principe is dat geen probleem, je zult alleen een beetje wzig zien in de verte en ik vraag mij af of je dat prettig vindt. Je ogen kunnen hier niet door beschadigen. Feitelijk adapteert het oog zich aan deze refractaire afwijking en zal de lens zich minder bollen. Maar het verste punt dat je duidelijk zult kunnen zien zal minder ver liggen dan wanneer je geen plusbril gebruikt tijdens het in de verte kijken. Bij autorijden zal ik het derhalve niet aanraden!

Reageren
    Jover

Er is geen enkel site die aandacht besteed aan het gebruik van een leesbril voor veraf, bv in de auto.

Ik gebruik in de auto al enkele jaren een +1 bril en zie nu toch scherper dan zonder bril. Ik ben 65 jaar en droeg vroeger geen enkele bril, tot de leeftijd waarop je met leesbrillen moet gaan lezen. Ik mijn geval nu +2,5 bij lezen. Mijn opticien zei bij een oogmeting, dat dit niet extreem abnormaal is en meer voorkomt.

Reageren
    Join

Mijn man heeft hetzelfde. Destijds een leesbril aangemeten, waar hij nu met lezen niets meer aan heeft, maar veraf wel scherp kan zien.

Reageren
    Bas

Dat heb ik ook. Voor lezen of computer gebruik ik een leesbril van +2,5. Als ik in een auto rijd met een leesbril van +2, zie ik ver weg heel slecht, maar met mijn oude +2.0 leesbril zie ik alles perfect; zowel ver weg, verkeersborden, alles en mijn dashboard. Het verbaasde mij echt: het kan niet beter!

Reageren
Reageer op: Leesbril ook voor veraf?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.