- Someone12325 mei 2011 om 18:25
Hallo iedereen.
Een korte en simpele vraag: kan je een leesbril de hele dag ophouden en in principe ook voor veraf gebruiken? Ik heb een zeer lichte leesbril (+0,5) dus dat is in principe bijna niks. Ik wilde alleen even weten of dit schadelijk is voor je ogen en of je ogen hiervan raar kunnen gaan staan ofzo.
Bedankt!
Someone
4 reactiesReagerenChris25 mei 2011 om 19:18Nee, in principe is dat geen probleem, je zult alleen een beetje wzig zien in de verte en ik vraag mij af of je dat prettig vindt. Je ogen kunnen hier niet door beschadigen. Feitelijk adapteert het oog zich aan deze refractaire afwijking en zal de lens zich minder bollen. Maar het verste punt dat je duidelijk zult kunnen zien zal minder ver liggen dan wanneer je geen plusbril gebruikt tijdens het in de verte kijken. Bij autorijden zal ik het derhalve niet aanraden!
ReagerenJover1 juli 2018 om 12:15Er is geen enkel site die aandacht besteed aan het gebruik van een leesbril voor veraf, bv in de auto.
Ik gebruik in de auto al enkele jaren een +1 bril en zie nu toch scherper dan zonder bril. Ik ben 65 jaar en droeg vroeger geen enkele bril, tot de leeftijd waarop je met leesbrillen moet gaan lezen. Ik mijn geval nu +2,5 bij lezen. Mijn opticien zei bij een oogmeting, dat dit niet extreem abnormaal is en meer voorkomt.
ReagerenJoin31 maart 2019 om 07:46Mijn man heeft hetzelfde. Destijds een leesbril aangemeten, waar hij nu met lezen niets meer aan heeft, maar veraf wel scherp kan zien.
ReagerenBas9 april 2026 om 23:36Dat heb ik ook. Voor lezen of computer gebruik ik een leesbril van +2,5. Als ik in een auto rijd met een leesbril van +2, zie ik ver weg heel slecht, maar met mijn oude +2.0 leesbril zie ik alles perfect; zowel ver weg, verkeersborden, alles en mijn dashboard. Het verbaasde mij echt: het kan niet beter!
Reageren