- Lacie6 april 2010 om 13:39
Hallo, ik ben Miranda, nieuw hier, 19 jaar en kom uit Friesland.
Ik had een jaar geleden mijn ogen laten meten, en die waren een halve punt achteruit ieders.
Niks geen probleem; nieuwe bril en klaar.Nog geen 5 maand later, zijn ze weer wazig dus ik laat ze weer testen, en weer een kwart punt achteruit! (1 kwart, en 1 halve)
Nu vond ik het tijdens het autorijden wel zo irritant die wazigheid, dat ik weer terug ben gegaan (vandaag nog) en er werd gemeten, beide ogen 3 kwart punt achteruit.
Dit gaat mij allemaal veel te snel, zeker omdat de eerste (van een jaar geleden) dus zei dat mijn ogen niet meer groeiden en er dus niet veel verschil meer zou wezen.
Wat kan hier nou de oorzaak van wezen?
16 reactiesReagerenGeregistreerd8 april 2010 om 21:23Hallo, ga alsjeblieft zo gauw mogelijk naar een oogarts, ik heb zelf op jonge leeftijd grijze staar, en voordat het zover duidelijk was, gingen mijn ogen ook zo gauw achteruit, steeds leek een nieuwe bril te helpen.
Ik ben ook jong, 33 het begon toen ik 30 was.
De oogarts kan je geruststellen, ik kan dat niet vanwege mijn ervaringen, laat je door mij echter niet ongerust maken, toch laat ik je het topic zien waarin ik actief ben.
Dat gaat als je op een dag dubbel gaat zien met 1 oog, zolang je dat niet hebt hoef je je geen zorgen te maken.
http://www.dokter.nl/forum/Diabetes/173310-dubbelzien-ook-met-enkel-oog.html
ReagerenFleur10 april 2010 om 17:13Ik vind deze toename nog helemaal niet zo bijzonder hoor!
Ik kan mij wel voorstellen dat het heel erg lastig voor je moet zijn maar ik ben het niet eens met de vorige reactie dat dit medische alarmsignalen zijn waarvoor je direct naar een dokter moet gaan.
Als je je zorgen maakt, bel de huisarts dan even, die kan je gerust stellen.
ReagerenErik10 april 2010 om 17:15Inderdaad, grijze staar, oftewel cataract is echt iets anders dan bijziendheid.
ReagerenAnoniem10 april 2010 om 17:16Bijziendheid (myopie): http://nl.wikipedia.org/wiki/Myopie
Reageren
Cataract (grijze staar): http://nl.wikipedia.org/wiki/Cataract_%28oogaandoening%29Geregistreerd18 april 2010 om 19:09Hoi inderdaad, ik ben wel een beetje overstuur soms, dus laat je door mij inderdaad niet ongerust maken.
Weet iemand waarom bij mensen met een bril het heel normaal is dat de ogen merkbaar achteruit blijven gaan?
Ik bedoel je begint met bijvoorbeeld -1 bij 12 jaar, dat word dan bijvoorbeeld -2 bij 15 jaar en zo groei je door naar bijvoorbeeld -5 bij 20 jaar, maar dan nog stopt het vaak niet? Dus als je 25 jaar bent zit je op -6 laat maar zeggen.
En het echte nadeel is dat als je rond de 50 bent je ook nog een leesbril over je gewone bril nodig hebt.
Ik zit nu met 2 brillen, een bril van -6.25 van links naar rechts en -9 van boven naar beneden (cylinders) daarover heen zet ik bij het lezen een bril van +3.5 dioptrie, vind het erg lastig. (Dus 2 brillen tegelijk op)
Heb bij iemand anders al gezien dat hij speciale vakjes onderin de bril heeft en dan bestaat er ook nog multifocaal.
Wat mogen mensen zonder bril toch blij zijn, alhoewel bijna iedereen een leesbril zal krijgen vroeg of laat.
PS ik ben ongeruster vanwege mijn grijze staar op jonge leeftijd, nogmaals laat je door mij niet ongerust maken.
ReagerenGeregistreerd18 april 2010 om 19:14Nog vergeten, weet iemand of ze misschien een bril kunnen maken die ik kan gebruiken bij het lezen? Eerst is er mijn gewone bril, -6.25 van links naar rechts, en -9 van boven naar beneden in een glas. Daarover heen zet ik dan de leesbril van +3.5 dioptrie op. Dan is alles plotseling groter. Maar ik heb ook geprobeerd eerst mijn leesbril op te zetten maar daarover heen mijn verziendheid bril en dat werkt niet zo goed. Kortom alles van dichtbij moet groter zijn, en minder accomodatie, als ik de glazen van de leesbril op mijn gewone bril zou plakken zou ik als het ware zo’n bril hebben, maar kunnen ze dat ook maken bij de opticien?
ReagerenDani17 februari 2013 om 19:02ik ben 14 (bijna 15) maar ik merk dat mijn ogen weer achteruit zijn gegaan in 3 jaar 4 punten ofzo, is dit erg?
ReagerenAnoniem4 oktober 2013 om 13:58Ik ben op mijn 10e begonnen met een bril, ik ben inmiddels 18 en zit nu op -4,50. Destijds begon ik met -1,50 ongeveer. Ik vind deze achteruitgang al best veel. Zeker omdat de meeste mensen die ik spreek, een veel minder hoge sterkte hebben dan -4,50. Zou je zelf als ‘hulpje’ iets kunnen doen (druppels, voeding, dranken of iets dergelijks) om deze achteruitgang tegen te gaan? Of is dit gewoon domme pech?
ReagerenTandor14 oktober 2013 om 18:43Ik vrees dat je er zelf niets aan kunt doen.
Reageren
Het is overigens vaker zo, dat het dragen van een bril de ogen verslechtert. Dat is natuurlijk mede afhankelijk van de toestand en verdere ontwikkeling van je ogen.Anoniem13 juni 2014 om 10:39hallo ik ben nieuw hier..
Mijn zoon van 7 jaar had een 1/2 jaar geleden zijn re oog -1,25 en linker oog -1,50 we zijn afgelopen week naar de oogarts geweest in het ziekenhuis voor zijn controle ogen weer opgemeten en nu was het in beide ogen -2,50. Wat ik zo raar vind is dat niemand iets gemerkt heeft dat hij slechter is gaan zien thuis niet maar ook op school niet. Ziekenhuis zegt dat ik mij geen zorgen hoeft te maken dat het bij kinderen vaker voor komt. Hij hoeft nu pas over een jaar terug te gaan naar het ziekenhuis ik vindt dat eigenlijk te lang aangezien hij snel achteruit is gegaan met zijn ogen en niemand die dat gemerkt heeft. Hebben nog meer mensen deze ervaring gehad met hun kinderen?
ReagerenAnoniem17 juni 2014 om 15:08Mijn ervaring is dat bijziendheid wordt veroorzaakt door het veel dichtbij kijken. We leven tegenwoordig in een wereld waarbij we constant gebruik maken van computers, tablets, televisie, smartphones en ga zo maar door. De ogen passen zich daar op aan. Op mijn 12e verjaardag kreeg ik een computer en in datzelfde jaar kregen we ADSL internet. Resultaat: ik was constant achter de computer bezig en buiten spelen deed ik niet meer. Een jaar later kon ik het bord op school niet meer lezen en toen bleek dat ik een afwijking had van -1 aan beide ogen. Op mijn 18e was dat -2.5. Ik ben in 2011 aan mijn ogen gelaserd en ging van -2.5 naar exact 0! In 2013 had ik aan beide ogen weer een afwijking van -0.75 aan beide ogen, erg teleurstellend! Ik ben afgelopen februari een maand op wereldreis geweest en in die maand ben ik alleen maar buiten geweest lekker in de zon, terras, de natuur in enzo. Dus ik maakt toen vrijwel geen gebruik van dingen die dichtbij waren, zoals televisie en smartphones enzovoort, ook niet in de avond in bed. En ik merkte echt dat ik beter ging zien. Na mijn terugkeer in Nederland bleek uit de oogtest dat mijn ogen weer -0.25 waren!! En op dit moment zijn mijn ogen weer -0.75. Ik denk dat dat komt omdat ik een kantoorbaan heb en de hele dag achter de pc zit. En dan zit ik tussendoor ook nog op mijn smartphone of in de avond op de tablet.
Dat veel kinderen tegenwoordig op jonge leeftijd bijziend worden vind ik niet vreemd: ze zijn weinig buiten te vinden en krijgen op steeds jongere leeftijd al bijvoorbeeld een tablet.
ReagerenAnoniem12 oktober 2016 om 10:24t valt wel mee hoor hoe snel je ogen achter uit gaan.
Reageren
twijfel je hier aan dan zou ik naar de huisarts gaan die kan je ook helpen.
zelf heb ik een maand terug 80% laten meten en nu is mijn linker oog 50% en mijn rechter oog 60%. als het zo snel gaat dan sturen ze je door naar een oogarts maar anders bijna niet.A28 april 2017 om 14:10Ik heb in december voor het eerst een bril gekregen. Beide ogen -0,5.
Ik had veel last van hoofdpijn en zag niet alles scherp. Toen ik mijn bril kreeg leek alles verholpen te zijn. Ik moet mijn bril alleen dragen bij lezen en dat soort inspanningen.
Nu, 5 maanden later heb ik weer dezelfde soort hoofdpijn en zie ik niet meer alles scherp. Is dit een reden om terug naar de opticien te gaan? Of om mijn bril 24/7 te dragen?
ReagerenJohn (moderator)
28 april 2017 om 14:36Ik zou dan toch eerst naar de opticien terug gaan, of bij de huisarts een verwijzing vragen voor de oogarts, om eens goed naar de ogen te laten kijken.
Reageren