Volgens oogarts krijgen we allemaal hoe dan ook staar, als je lang genoeg leeft, valt dit niet te ontwijken.
Dus de meeste van ons krijgen een staaroperatie, en ik helaas ook. Over 2 weken is de grote dag al. Ik vertel het tegen mijn collega's en die zeggen vrolijk: Oh, dat stelt niets voor. Oh, dat heeft mijn vader ook gehad. Oh, dat hoor ik van meer mensen.
Maar ik vind het best ingewikkeld!
Ik heb besloten het bij een oogkliniek te laten uitvoeren, want als je naar de oogheelkunde afdeling van een ziekenhuis gaat schrik je je te pletter, nog los van de bizar lange wachtlijst voor deze standaardoperatie. Bij de oogkliniek gaat alles dus vlotter, dan ik eigenlijk had gehoopt en verwacht. Ik laat twee ogen tegelijk doen, maar de kliniek is wat apart. Ik krijg na afloop geen beschermkap of pleister ofzo. Ik mag gewoon (wel iemand meenemen) naar buiten lopen. EEEH wat als het die dag stormt en de kunstlens uit mijn oog waait? Wat als het regent en er water in mijn oog komt? Wat als er iets in mijn oog waait? Wat als ik 's avonds in bed lig en wrijvend over mijn ogen wakker wordt of wat als ik mijn ogen druk tijdens het slapen? Uiteraard daar gevraagd, respons: Studies tonen aan dat beschermkapjes geen voordeel hebben ten opzichte van het niet dragen van een beschermkap. Oke, dan?!
Daarnaast vind ik het druppelen beangstigend, twee dagen voor de operatie moet je s'ochtends en s'avonds oog druppelen, met twee verschillende flesjes. Maar hoe weet ik of ik dat goed heb gedaan? Wat als ik teveel druppels in mijn oog heb gedaan of te weinig? De oogdruppels mocht ik ook alvast ophalen, terwijl de operatie pas over twee weken is?! Blijven de flesjes zolang goed? Ik heb en ga ze natuurlijk nog niet openen. En wat als je een keer vergeet je handen te wassen? Als het goed is moet je heel hygiënisch omgaan met de flesjes? En na de operatie mag je nog 21 dagen stressen met die oogdruppels, en je moet zeker vier weken angstig zijn met alles. Niet bukken, niet zwaar tillen, niet rennen, niet snel lopen, niet wrijven, water ontwijken, en als een een wimper in je oog komt? Naar de huisarts rennen of de oogarts?
Ik begrijp er daadwerkelijk niets van. Nu ben ik slechts 32 jaar, maar hoe gaan mensen van 70+ of 80+ hiermee om? Vooral ouderen worden neem ik aan wrijvend in hun ogen wakker, waarom zou dat ineens anders zijn als ze een staaroperatie hebben gehad.
Ik ben doodsbang dat ik een infectie ga krijgen of dat ik de lens eruit ga drukken of dat het eruit waait. Iemand ervaring of tips met hoe hiermee om te gaan?
Ik denk dat je een heel groot drama maakt van iets wat idd over het algemeen weinig spannends inhoudt......
Uiteraard waaien die lensen er niet en je zou bijvoorbeeld een zonnebril op kunnen zetten.
(Of een duikbril als je bang bent dat het bij een zonnebril inwaait)
En Uiteraard blijven die flesjes goed, anders had je ze niet meegekregen.
Dat ouderen standaard in hun ogen wrijven, is een aanname die nergens op gebaseerd is.
Bespreek je angst met de huisarts of oogarts, wellicht kan die je dingen uit je hoofd praten.
Want je maakt het echt vele malen groter en ingewikkelder dan het is!
@Suus maar wat als je verkeerd druppelt, waardoor je een infectie krijgt? Iedereen druppelt op een andere manier, de een trekt zijn ooglid naar beneden, de ander doet de druppels er direct in, soms loopt de helft er ook weer uit.
Ik neem aan dat ook jij op een dag deze helse operatie zal moeten omdergaan, maak je je geen zorgen om het toedienen van oogdruppels?
Nee, ik maak me daar geen zorgen om.
Ik zou gewoon de adviezen van de oogarts opvolgen en daar verder geen drama van maken, iedereen die in mijn omgeving een dergelijke operatie heeft gehad heeft dat gedaan, zonder complicaties of problemen.
Hi
Ik begrijp je volledig.
Geen idee hoe je woon of leefsituatie is, ben je alleenstaand net als ik?
Afgelopen vrijdag, jawel de 13e ben ik geopereerd aan eerste oog Staar, en ik ben erg onder de indruk.
Ja ik zat met dezelfde vragen al jij nu stelt, plus daar boven op de angst voor een Meniere aanval.
Gelukkig heb ik die niet gehad tijdens operatie, maar ook in het Ziekenhuis ben je een soort van nummer, en was er geen aandacht voor mijn angst. Het schijnt dat je daarvoor een ander consult voor moet plannen. Eentje waar er een bed beschikbaar is, en een Verpleegkundige die paraat staat voor je, als het mis zou gaan.
Het druppelen gaat me redelijk goed af, als de druppel op mijn wang beland haha doe ik er nog eentje in. Gaat ie via de wimpers laat ik het zo. Regel een buurvrouw of zo die mee kan kijken of eventueel dit klusje van je over kan nemen. Ik kom net bij de Apotheek vandaan voor druppels die tranen nabootsen. De oogdruppels van de oogarts maken je oog droog en dat voelt niet fijn. Ik loop vanaf gister verdwaasd rond, jazeker met meer zicht als ooit tevoren, maar mijn hersens hebben moeite blijkbaar met de verwerking wat ik nu zie. Ik heb een paar jaar met -4 rond gelopen, andere oog is -0,75. Geen bril gebruikt, want ik wist het niet. Omdat daar een grote waas voor kwam, heb ik het laten onderzoeken. Ik bekijk het nu positief, ik krijg ‘ gratis’ goed zicht, en wellicht zal de Meniere ook verminderen of anders gaan uiten, dus ik ben er nu happy mee. Maar serieus beste mensen, stop met zeggen, Ooh het zo gepiept, waar heb je het over.
Ik vond het behoorlijk spannend, dus ik begrijp je gevoel helemaal, en als je net als ik, alleen woont, worden de gedachten er niet minder op.
Ik wens je veel sterkte, vraag of je een kleine oxazepam mag gebruiken, dat kalmeert de zenuwen die dag.
Zelf heb ik om deze reden niet zoveel mensen vertelt wanneer ik een operatie moest, want ik kan die ongezouten of ongevoelige mening er niet bij gebruiken. Zet m op, 2025 wordt een jaar waarin je de ogen flink open zullen gaan. Groetjes Petra
Bij apotheek hebben ze speciale druppelbrillen. Dan kun je er niet naast mikken
@Petra van den Berg
Bedankt voor je reactie. Fijn dat het zo goed is gegaan bij jou! Ik ben voor de operatie niet bang, meer voor wat ik zelf doe. Bijvoorbeeld de oogdruppels heb ik nu in huis, maar het duurt nog even voor de operatie, hoe bewaar ik de druppels tot die tijd zodat ze goed werkzaam blijven? Apotheek zegt op kamertemperatuur 15 tot 25 graden, maar zet ik ze in een kast (dat ksn toch best warm zijn), op tafel?
En hoe voorzichtig moet ik zijn? Handen wassen voor het druppelen ? Na het eerste flesje, weer handen wassen en dan het andere flesje druppelen?
Het druppelen vind ik het grootste probleem en eng. Op de gebruiksaanwijzing staat dat ik mijn ooglid iets omlaag moet trekken, maar dan mis ik zeker weten als ik druppel.
@John maar zo'n bril is toch niet hygiënisch? Ik ben bang voor infecties.
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Die bril raakt je ogen niet en de druppels raken de bril niet. Allemaal angst/stress die nergens voor nodig is
Afgelopen donderdag ook een staaroperatie gehad aan linkeroog. Ook ik kreeg geen beschermkapje op het oog. Was niet nodig! Ik ben een onrustige slaapster en gebruik dus maar een veiligheidsbril! Even wennen, maar het voelt rustiger zo. Assistent vertelde dat haar schoonmoeder na haar staaroperatie een skibril droeg, tijdens het slapen. Ik was trouwens super nerveus, ook voor het zelf van tevoren druppelen (1 uur vóór de operatie). Het viel mee! Ik ben 59 jaar.