Zoeken Vraag het forum

Extreem droge ogen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Antoinette

Heb sinds ruim 6 jr. extreem droge ogen. Zo ongeveer álle druppels die te bedenken zijn al gehad. Wordt alleen maar slechter. Kan eigenlijk m’n ogen niet meer open houden vanwege de pijn die dit met zich meebrengt. Heb al kappenbril, bandagelenzen, oogdruppels uit mijn eigen bloedserum etc
    Zit de hele dag met mijn ogen dicht! En zooo pijnlijk. Iemand suggesties wat te doen
    HELP…

18 reacties
    Reageren
    Ben

Heb je ook last van een wazige vlek? Dat je soms even wazig ziet en dat je het gevoel hebt dat er iets in je oog zit en dit later wegzakt?

Reageren
    Antoinette

Ben, bedankt voor je reactie. Nee geen wazige vlek of zo. Wel door zo extreem droge ogen, dat er zich eiwit afscheidt van oogwit. Hoornvlies is ook zeer ernstig beschadigd, vandaar de bandage lenzen.

Reageren
    Nicky

Hallo, jouw verhaal kon de mijne wel zijn. Ik ben 32, heb 3 jaar lang nu last van extreem droge ogen. Heb het hele riedeltje de serre druppels,etc ook al gehad. Maar ik kwam geen stap verder, en inderdaad de hele dag door zoveel mogelijk je ogen dicht, en voor mij in bed liggen met een dagelijks verhaal. Wel is het bij mij opgevallen dat de lucht vochtigheid rol speelt met hoeveel last Ik heb. Ikzelf heb nu scerla lenzen. Draag ze nog te kort om te zeggen of het helpt, maar naar mijn idee gaat dit op den duur wel helpen echter heeft de tijd nodig. Heb je hier wel eens van gehoord?

Reageren
    Bianca

Ik ken ook al 7 jaar last van droge ogen. Ene dag erger als andere dag. Heb al van alles geprobeerd.. zonder veel resultaat… plugs, ipl , allerlei omega capsules, blepharitis bril…
    Wat beetje helpt als oogdruppel is: castor olie… zoek maar s op op internet…

Reageren
    Bianca

O ja en membrasin capsules lijken ook wat te werken.

Reageren
    Enahir

Heel erg herkenbaar wat jij allemaal schrijft, het lijkt wel mijn verhaal.
    alleen ik heb nu bijna anderhalf jaar extreem veel last van extreem droge ogen ik kan ze moeilijk open hoeden.
    Ik heb ook veel verschillende oogdruppels gehad geen enkel effect.
    alleen een van de druppels die wat verlichting gaf is Evo tears.

Reageren
    zwemster

Hallo hier nog een slachtoffer. Vrouw van 62 jaar. Ik heb 44 jaar contactlenzen gedragen vormstabiele en ineens sloeg het noodlot toe. Sicca met mgd. scleralenzen hielpen niet, kreeg alleen maar zwaar geirriteerd oogwit en nu dus conjunctivitis in beide ogen en softacor druppels tesamen met systane geldrops.
    Ik ga door een hel zo een pijn doet het.
    luchtbevochtigrs in huis, veel water drinken, om het kwartier druppelen maar helpt niet.
    Kunsttranen doen alleen maar pijn.
    Ik heb al 18 soorten kunsttranen gehad en lig veel op bed qua pijn. Ogen vaak dcht er is niet veel meer aan het leven op die manier

Reageren
    Michelle

Ik zie dat deze post al ruim een jaar geleden zijn maar ben heel nieuwsgierig hoe het nu met jullie is. Zijn de klachten al verbeterd of hebben jullie iets anders gevonden wat helpt.
    Ik heb zelf sinds drie jaar ernstige klachten blefaritis, droge ogen, geirriteerde ogen. Veel tranen en veel jeuk en beperkt mijn levende enorm. Heb nu sinds januari sclera lenzen maar het lukt nog niet erg. 1 1/2u max inhouden én dan is alles wazig alsof er melk in mn ogenblik zit. Volgende week terug voor controle. Heeft het opbouwen tijd nodig? Heel benieuwd of jullie inmiddels verder zijn en tips hebben. Hoe doen jullie dit met je werk en dagelijks functioneren?

Reageren
    Brenda

Dag iedereen, ik hoop dat dit forum nog actief is. Lijkt me heel fijn om met lotgenoten te praten. Mijn verhaal is niet zo verschillend: extreem droge ogen met filamenteuze keratitis, waardoor ik de ganse dag witte draden uit mijn ogen vis. “Gouden raad “van mijn oogarts: deze laten zitten. Je moet maar eens een vliegje in je oog hebben en dan proberen het er niet uit te halen terwijl het aanvoelt als schuurpapier. Geen optie dus.
    Alle mogelijke druppels, zalven, IPL behandeling, dagelijks warmte compressen,…niets helpt.
    Bioscoop, autorijden, tv kijken, het zijn allemaal dingen die ongelooflijk moeilijk geworden zijn.
    Ik begrijp niet dat, ondanks het feit dat de medische wereld continue evolueert en optimaliseert, ze voor dit toch eerder “banaal” probleem geen oplossing hebben.
    Iemand ervaring met Lipiflow? In België erg duur, en vermits IPL niet hielp wil ik er eerst wel wat mensen over horen.
    Alvast bedankt voor reacties!

Reageren
    Aaf

Hallo allemaal. Ook ik vraag me af of hier nog activiteit is. Ik heb al weet ik het hoeveel oogdruppels, warmtemasker, en ben net begonnen met IPL behandeling.
    Sinds een half jaar kan ik mijn lenzen niet meer in, en 2 jaar geleden is alles begonnen. Ook bij mij word het alleen maar erger, en als ik hier lees dat mensen er al 5 of meer jaren last van hebben en het nog erger kan worden dan hoe het nu gaat, word ik toch wel moedeloos.
    Hopelijk word er nog gereageerd hier. Tips, of gewoon even je verhaal kwijt zou fijn zijn, veel mensen in mijn omgeving begrijpen niet hoe het is.

Reageren
    Aaf

Hoi Brenda. Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen over Lipiflow. Wel werd ik getriggerd door je bericht en vragen over Lipiflow.
    Ik heb zelf een en ander kort bekeken op Google, en deze behandelingen worden nu ook in Nederland gedaan. Dat betekend denk ik dat er een grote kans is dat het dus in ieder geval iets doet.
    Ik hoop dat je dit leest en nog reageert, ik ben benieuwd hoe het ondertussen met je gaat!

Reageren
    Liesje

Ga vooral op zoek naar de onderliggende oorzaak en laat jullie grondig onderzoeken. Droge ogen kunnen veel oorzaken hebben:
    – dermatoloog: om na te gaan of er sprake is van een contact-allergie: veel producten (verzorging, shampoos, cosmetica, wasproducten, … alles waar geur in zit: en geloof me het is veel!) bevallen linalool en limoleen. Deze twee stoffen kunnen veel irritatie geven aan de ogen! Maar het kunnen ook andere stoffen zijn. Laat het controleren
    – allergoloog: weet dat 30% van huisstofmijt en hooikoorts niet worden gedetecteerd maar laat het ook weer onderzoeken. Mogelijk kan je ook zelf even kijken via het aankopen van een allergiekussen enzovoort (genoeg tips op internet) wat je kan doen
    – histamine-intolerant: het kan zijn dat je schijnallergisch bent. Dat geeft klachten zoals droge ogen. Je maakt dan teveel histamine aan in je darmen en bloed (vb. door histaminerijke voeding). Laat dus een histamine-intolerantietest doen! Ga je voedingsintoleranties na. Als ik veel chocolade eet bijvoorbeeld en meer histaminerijke voeding, heb ik meer last. Houd dus eens een dagboek bij van je voeding en wanneer je de meeste last hebt.
    – als je een bril draagt kan het materiaal van de bril uitstralen naar de ogen en irritatie geven. Dit kan je ook voorleggen aan de dermatoloog die dan kijkt of daar een allergie zit.
    – anticonceptiepil of hormonale veranderingen kunnen ook last geven aan de ogen. Vooral je pil kan droogheid geven! Duindoornsbesolie is dan goed Of gewoonweg veranderen van anticonceptie.
    – chronische hyperventilatie: google is weer je vriend. Dit doe je wellicht als je met open mond slaapt, dan ga je hyperventileren (denk niet aan de klassieke hyperventilatie-aanvallen), waardoor je minder zuurstof stuurt naar daar waar het nodig is in het lichaam. Bij chronische hyperventilatie is er geen goede doorbloeding. Ben je een mondademer in de nacht kan dus dit ook meespelen (naast wellicht andere factoren) je kan dan myotape op de mond kleven om dit aan te pakken. Het heeft immers veel gezondheidsnadelen als je slaapt met open mond!
    – Sommige soa’s geven geirriteerde ogen
    – Reuma: laat een bloedonderzoek doen en sluit ook dit uit. reuma geeft immers ook oogklachten.
    – Schildklier laten onderzoeken, want ook problemen daar zijn gelinkt aan oogklachten.

GA dus vooral op onderzoek en kijk verder wat de oogarts zegt. Ze zitten helaas al te vaak op hun eigen eiland en denken dat alles te verhelpen valt met druppels, medicijnen enzovoort. Maar als je jong bent hoor je niet zomaar droge ogen te hebben. Een orthomoleculaire arts kijkt verder dan een gewone arts en zoekt wellicht beter met je mee. Verder zou ik ook aanraden te blijven zoeken naar een goede oogarts, wees dus niet te naïef en kritisch. Veel succes! Ook ik ben de puzzel nog aan het leggen!!

Reageren
    Brenda

Dag Aaf,
    Blij dat er toch nog berichten komen hier!
    Ik zou niet te hoge verwachtingen hebben van de Liplflow; het blijkt eigenlijk redelijk gelijkaardig aan de IPL behandeling te zijn, en die heeft bij mij niet gewerkt. Maar ik hoop dat het bij jou wél iets doet!
    Mijn oogarts heeft nu (nog maar eens) Softacor (cortisone druppels) voorgeschreven. Doet niets. Ook had ze het over de Blepha-stoombril (250 euro en “misschien hielp dat”!) maar die zou uit de handel zijn.
    @Liesje: dank je wel voor alle tips.
    Ik heb ooit een Excelbestand gemaakt met alle denkbare parameters (droogte, weer, voeding, lenzen, druppels, tv, lezen, make up, autorijden, enz….) en daar dan een analyse van proberen te maken. Er was er geen.
    Ik word vooral redelijk moedeloos van de continue vorming van de slijmdraden in mijn ogen. Ik loop constant met een vergrotende spiegel in mijn handtas maar je kan moeilijk bv tijdens een vergadering slijmdraden uit je ogen zitten plukken.
    Hebben jullie daar ook zoveel last van?
    Grtjs

Reageren
    Liane

Hoi
    Ik ben geopereerd aan mijn ogen. Een glasvochtoperatie, en gelijk staar.
    Voor de operatie had ik al droge ogen, maar nu extreem droog en lichtgevoelig. Na maanden tobben heb ik op mijn verzoek oogdruppels gehad voor 10 dagen met cortisone.
    Er is nu na 4 dagen gebruik een wereld voor mij open gegaan. Ik kan zelfs zonder zonnebril buiten lopen.
    Ook het tranen etc is stukken minder.
    Dit wilde ik even delen met jullie.
    Groetjes Liane.

Reageren
Reageer op: Extreem droge ogen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.