Zoeken Vraag het forum

Nachtlenzen en oogmeting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Fons

Beste allen,

Ik heb een vraag over het volgende. Momenteel zijn de sterktes in mijn ogen nogal hoog. -8 Dioptrie in mijn linkeroog en -7 in mijn rechteroog. Ik wissel momenteel het dragen van een bril en lenzen af. Graag zou ik alleen een bril willen dragen maar door mijn hoge sterkte doe ik dit liever niet omdat ik zonder me bril heel slecht zicht heb. Ik kreeg van een bekende te horen dat ik nacht lenzen zou kunnen dragen om mijn bijziendheid te verminderen. Omdat nacht lenzen maar tot max -4 dioptrie worden gemaakt was mijn vraag is het mogelijk om -4 nachtlenzen in te doen zodat mijn ogen de volgende dag -4 en -3 zijn ipv -8 en -7 ?

Tevens las ik dat nacht lenzen je hoornvlies een andere vorm geven en dat het zeker 6 weken kan duren voordat je oog zijn eigen vorm weer terugkrijgt. Nu vroeg ik mij af als ik nachtlenzen draag en de dag erna een oogonderzoek heb staan geeft het apparaat van de opticien dan mijn daadwerkelijke sterkte of geeft die de sterkte na gebruik van de nachtlenzen de -4 en -3.

3 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Nachtlenzen zijn nachtlenzen. Dus niet voor overdag. Als je problemen met lenzen hebt moet je je bril weer gaan dragen .

Reageren
    Fons

Ik wil de nachtlenzen ook in de nacht dragen en de volgende morgen mijn bril opzetten met minder sterke glazen.

Reageren
    John (moderator)

Sorry, ik had het verkeerd begrepen. ik vraag me af of het goed is om dat zo te doen. Je zou dat eigenlijk met de oogarts moeten overleggen. je moet alleen wel ervoor zorgen dat je bril de juiste sterkte heeft. Het is niet goed om ’s nachts een “helft” te doen dan overdag nog eens een “helft”. (glazen met een mindere sterkte)

Reageren
Reageer op: Nachtlenzen en oogmeting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.