- M7 juli 2017 om 11:30
Hallo allemaal,
Sinds een paar weken heb ik onder mijn tong een rare plek. Het lijkt op een opgezette speekselklier. Het wordt niet minder maar doet daarnaast ook geen pijn. Weet iemand wat dit is en hoe het weg gaat?
5 reactiesReagerenM7 juli 2017 om 11:40John (moderator)
7 juli 2017 om 17:08Het zou een speekselklier kunnen zijn. Ga naar de huisarts en laat ernaar kijken
ReagerenJes9 december 2017 om 00:36weet je al wat het is want ik heb het ook sinds 1 week
ReagerenAs27 april 2022 om 22:12Ik heb dit ook vaker gehad. Als ik het goed zie, dan heb je een verstopte afvoerbuis van je speekselklier. Waarschijnlijk een speekselsteentje, of misschien een ontsteking. Dat het geen pijn doet. Bij mij gaat de speekselklier dan vreselijk krampen als ik wil eten. Hij is zelfs eens naar binnen geknapt, waardoor ik een ontsteking in mijn kaak kreeg.
Reageren
Mijn tandarts adviseerde een zuurtje te eten. Zuur stimuleert de speekselproductie zodat de klier het steentje eruit duwt. Kun je wel gaan voelen! Maar dan ben je het voorlopig kwijt. Masseer de klier onder je tong voorzichtig, om de speekselproductie te stimuleren. Steentjes en/of ontstekingen zal je wel blijven krijgen.
Je kunt ook proberen dusdanig te zuigen, dat je onder je tong zuigt. Ik krijg de verstopping dan beter uit het buisje, dan met zuur.
Maar blijf je echt last houden, dan kun je idd beter naar je huisarts gaan.John (moderator)
27 april 2022 om 22:24Napoleons werken dan heel goed. Was een tip van mijn KNO arts
Reageren