Volgende week krijg ik een inwendig onderzoek bij mijn bekkenbodemtherapeut.Heeft iemand daar aarvaring mee hoe dat precies in zijn werk gaat?
alvast bedankt voor jullie reactie..!
Wat is de indicatie van het onderzoek? Met andere woorden, om welke reden wordt er inwendig onderzoek gedaan? Of beter, waar heeft u last van, of hoe heet de aandoening waarvoor het inwendig onderzoek plaats vindt?
Hallo Johan,
Ik ben een tijd geleden geopereerd aan mijn prostaat en blaas waardoor ik nu incontinent ben. Ik ben nu bij een bekkenbodemtherapeut om mijn bekkenbodem weer zo trainen dat ik later weer zelf kan plaatsen ipv nu met een katheter. Mijn bekkenbodem is gestrest zoals dat heet. Omdat ik na een half jaar nog steeds niet zelf kan plassen wil ze een inwendig onderzoek doen om te kijken of ze de therapie op een andere manier moet gaan doen.
Ik hoop je zo voldoende informatie gegeven te hebben.
Bedankt voor je reactie..!
Dit onderzoek betreft ten eerste een visueel onderzoek om de actie van de kringspier visueel te beoordelen. Hierna volgt een rectaal toucher, eenzelfde onderzoek voor de controle van de prostaat, dus met een vinger in de anus waarbij de twee kringspieren van de naus worden beoordeeld op functie en kracht en de binnenzijde van het rectum wordt beoordeeld. Hierbij wordt tevens de spieractiviteit van de bekkenbodem beoordeeld terwijl de onderzoeker van de binnenzijde voelt en u bepaalde spieren aanspant, bijvoorbeeld door te hoesten. Dit onderzoek is in principe pijnloos, zeker indien het voor u eenvoudig is u te ontspannen en de operatie geen veranderingen heeft veroorzaakt die wel pijnlijk kunnen zijn. Daarnaast zal er mogelijk een TRUS worden uitgevoerd. Bij een Trans Rectaal Ultra Sonografie wordt een echo-apparaat zo dun als een vinger in de anus gebracht om van binnenuit een echogram te kunnen maken. Ik wens u sterkte en vooral beterschap.