Zoeken Vraag het forum

D-Dimeer waarden verhoogd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Shanaya

3 helse weken voor mijn vader:

3 weken terug: TIA
    5 dagen geleden telefoontje van huisarts: U MOET MET SPOED NAAR HET ZIEKENHUIS, WIJ HEBBEN IETS GEVONDEN IN UW BLOED (ivm aanhoudende kortademigheid was hij bloed gaan prikken) WE VERMOEDEN EEN EMBLO (mijn vader kan embolie niet uitspreken en weet ook niet wat het is) Mijn vader in paniek….ik moet kleren meenemen voor overnachting. Angstig gaan we met OV naar het ziekenhuis, want misschien staat zijn auto zometeen een maand op het parkeerterrein van ziekenhuis.

Dan kom je bij de spoedeisende hulp en geen brancard oid. Gewoon alsof je doktersafspraak hebt wordt je geroepen. Er volgen wat tests D-DIMEER is 0.74 blijkbaar slaan huisartsen alarm bij waardes boven 0.50, maar ziekenhuis bij waardes boven 1.00 ? Dus niks aan de hand, geen embolie, ook geen verklaring voor TIA. Voor mijn vader oogelucht mocht wegrennen kwam er wel een meid naar ons toe die zichzelf Cardioloog noemt, maar gewoon assistent-Cardioloog is om ons mede te delen dat ze op de CT scan ziet dat de rechter hartkamer vergroot is wat op belasting kan duiden. Ze gaat het snel met een echte Cardioloog bespreken. Na twee uurtjes komt ze terugrennen naar ons: Eeeh de Metoprolol mag verlaagd worden met 50%. Oke….? En die vergrote rechterhartkamer dan? Tja, stamelt ze dat kan een drogbeeld zijn, bij de volgende cardiologie controle kan u een echo vragen. Tot ziens. Mijn vader stormt naar buiten en struikelt en valt bijna. De beste man haat ziekenhuizen en wil zijn eigen bed.

Maar ik? Ik lees thuis zijn dossier: ‘Geen indicatie voor echo, ook al is rechterventrikel vergroot, klinisch niet gedecompenseerd.

WAT EEN AANFLUITING!!! Dus omdat er nu nog geen sprake zou zijn van hartfalen mag mijn vader doorsukkelen tot hij op de spoedeisende hulp bewusteloos komt? Waarom niet gewoon een echo NU maken of zsm afspraak inplannen?! En hoe achterlijk dat metoprolol van 100 mg naar 50 mg mag, terwijl zijn rechterhart mogelijk wordt belast?

ECG schijnt ook goed te zijn, dus ik bekijk de resultaten:

Q in III, trage R top progressie, opgetrokken ST segment in III en aVF

EN DAT IS BLIJKBAAR GOED?

Betekenis:1. Q in III: Dit verwijst naar de aanwezigheid van een Q-golf in het derde afleiding van het ECG. Een Q-golf kan wijzen op een onderliggende hartafwijking, zoals een myocardinfarct (hartinfarct).

2. Trage R-top progressie: Dit betekent dat de R-golven in de verschillende afleidingen niet naar verwachting toenemen. Normaal gesproken zouden de R-golven van de afleidingen I en II naar V6 moeten toenemen. Trage R-top progressie kan duiden op een probleem met de hartspier of de geleiding ervan.

3. Opgetrokken ST-segment in III en aVF: Dit verwijst naar een elevatie van het ST-segment in de afleidingen III en aVF, wat kan duiden op een myocardinfarct, specifiek een inferior infarct (onderkant van het hart) of andere ischemische veranderingen. Een opgetrokken ST-segment is een belangrijke indicator voor acute hartproblemen.

Het is toch schandalig? Doet me denken aan: 2019 matige aortaklepstenose (hebben ze niet verteld tegen mijn vader, staat wel in dossier). 2023 kan mijn vader bij traplopen nauwelijks meer ademhalen, dus slaat alarm = ernstige aortaklepstenose. Dus pas als iets levensbedreigend is wordt er iets aan gedaan?

Het is te treurig voor woorden. Voorkomen is toch beter dan genezen?

Reageer op: D-Dimeer waarden verhoogd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.