- Bie12 december 2020 om 08:02
Ik heb al enkele jaren klachten als ik slaap. Ongeveer 1 of twee keer per maand heb ik Pijn aan middenrif, moeilijk ademen. Hart dat sneller klopt, rug en buikpijn. Lijkt wel alsof al het eten en organen drukken op mijn middenrif. Kloppen op buik doet deugd en duwen om druk weg te krijgen ook. Naar de wc gaan lijkt deugd te doen maar komt niets… in de ochtend is de klacht bijna helemaal verdwenen. Het is echt een helse pijn. Ik heb al een verschillende onderzoeken laten doen en de mijn dokter weet er ook geen raad mee. Herkent iemand dit probleem? Het heeft niets met mijn hormonen cyclus te maken want de klachten zijn heel onregelmatig.
1 reactieReagerenMieke18 juni 2021 om 17:29Heb je al eens aan maagzuur gedacht?
Maagzuur komt soms alleen ter hoogte van de borst. Dit kan enorm veel pijn geven.
Je denkt dan niet snel aan maagzuur omdat het niet volledig naar boven komt.
Je zou in overleg met je arts een maagbeschermer kunnen proberen. Let op een maagbeschermer is iets anders als een maagzuurremmer.
Echter heb jij het ‘maar’ 2x per maand. Wat natuurlijk vervelend is. Maar om daarvoor dagelijks een beschermer te nemen lijkt mij niet helemaal in verhouding. Let eerst eens op of je de dag ervoor, te veel, te vet, of anders hebt gegeten.
Verder kun je met deze klachten naar de fysiotherapeut. Vaak helpt het om te leren beter vanuit je buik te ademen. En te kijken of je lijf erg gespannen is.
De fysiotherapeut zal dit wellicht somatisch oppakken, wat niet betekent da je klacht er niet is of puur psychisch is. Absoluut niet! De klacht is er echt.
Echter kan beter leren ontspannen, vanuit je buik ademhalen en aandacht voor wat er in je lijf gebeurt op zo’n moment wel ter ondersteuning helpen.
Reageren