- Anoniem29 november 2013 om 11:16
Beste dokter,
Ik ben een vrouw van 29 jaar, de afgelopen jaren had ik altijd een extreem regelmatige menstruatiecyclus van precies 28 dagen. Er zat zelfs bijna nooit een dag verschil in. De afgelopen vijf jaar heb ik de pil niet gebruikt en ook geen andere hormonale anticonceptie middelen genomen.
De afgelopen twee maanden werd ik ineens na 26 dagen al ongesteld en deze maand zelfs al na 25 dagen! Betekent dit dat er iets mis of dat mijn vruchtbaarheid aan het afnemen is? Het is wel zo dat momenteel onder erg veel stress sta ivm het zoeken naar een baan en dat ik daardoor 4 kilo af ben gevallen (weeg nu 58,5 kilo bij een lengte van 1.76). Kan het hiermee te maken hebben en zou ik moeten afwachten of mijn cyclus weer normaal wordt als de stress afneemt of kan ik voor de zekerheid beter langs gaan bij m’n huisarts?
Vriendelijke groet,
S3 reactiesReagerenTandor129 november 2013 om 18:08Op zich is het geen probleem dat je menstruatie ietsjes verschuift. Met de vruchtbaarheid heeft dat niets te maken. Stress kan daar een belangrijke rol in spelen.
Reageren
Je hebt nog net geen ondergewicht, dus daar zal de oorzaak niet liggen.saskia14 juli 2017 om 09:42Hallo,
Ik heb altijd een cyclus van rond de 26 dagen. Vandaag een weekje eerder ongesteld . Waaraan kan dit te wijten zijn? Ik neem geen pil en ben 41 jaar. De laatste weken wel veel stress gehad.
ReagerenJohn (moderator)
14 juli 2017 om 09:56Stress kan een oorzaak zijn. Als je menstruatie vaker onregelmatig gaat worden, zouden het ook vroege overgangsklachten kunnen zijn.
Reageren