Zoeken Vraag het forum

in de overgang

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • doornroosje

sinds vorig jaar seprembergestopt met de pil, ben 56 jaar.
    onmiddelijk stopte de bloedingen en begonnen de opvliegers.. maar in dien mate dat ik er helemaal gek van wordt.. bijna elk uur op de dag,, ik drijf mn kleding uit..
    snachts elk uur uit bed.. afkoelen,, en wakker zijn..
    wil eigenlijk geen medicijnen, maar wat dan..is er iets met voedsel aan te doen?

2 reacties
    Reageren

1 Blaas ze weg…
    Zorg voor een diepe, langzame buikademhaling (adem in door de neus en weer uit door de mond) als je een opvlieger voelt aankomen. Dat kan voorkomen dat die opvlieger doorzet. Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen met deze ademhalingstechniek niet alleen het aantal opvliegers halveren, maar dat die ook minder heftig worden.

2 Beweeg
    Denk je dat je door in het rond te huppelen en te springen alleen nog maar meer oververhit raakt? Het tegendeel is waar: vrouwen die regelmatig bewegen krijgen juist minder snel opvliegers. De opvliegers die ze wél krijgen duren bovendien veel korter dan bij vrouwen die een zittend leven leiden. Probeer daarom dagelijks minstens een half uur te bewegen, maak bijvoorbeeld een fikse wandeling.

3 Kleed je op hot, hot, hot
    Er is vaak maar een kleine verhoging van je lichaamstemperatuur nodig om een opvlieger uit te lokken. Dat betekent dat je het niet alleen van die dikke hooggesloten coltrui plotseling bloedheet kunt krijgen. Ook ruime en comfortabele kleding van spandex (Lycra), nylon, of dichtgeweefde polyester kan je flink doen zweten. Deze stoffen houden namelijk lichaamswarmte vast. Nog een tip: kleed je in laagjes, zodat je wat uit kunt doen wanneer je het warm krijgt.

4 Kies zorgvuldig je nacht- en beddengoed
    Wil je nachtzweten voorkomen, ofwel opvliegers tijdens je slaap, dan kun je dat sexy nylon negligeetje maar beter in de kast laten hangen. Maak je bed ook liever niet op met satijnen of polyester lakens en dekbedhoezen.

5 Laat de kamertemperatuur niet te hoog oplopen
    In een onderzoek door de Columbia Universiteit in New York bleken vrouwen in koele ruimtes minder opvliegers te hebben dan degenen in warmere ruimtes. Zet daarom het raam van bijvoorbeeld je slaapkamer open, doe de airconditioning aan of gebruik een ventilator. Vermijd hete douches, whirlpools en jacuzzi’s: doordat je lichaamstemperatuur daardoor omhooggaat, kunnen die een opvlieger uitlokken.

6 Cool down… met water
    Heb je de onbedwingbare behoefte om in je blootje in een ijskoud bad te springen, omdat je het zo heet hebt? Het helpt! Een opvlieger kun je bijna onmiddellijk stoppen met koud water. Houd bijvoorbeeld een natte, koude doek, een glas ijskoud water of ijskompressen tegen de binnenkant van je polsen, de ellebogen of de achterkant van je nek.

7 Rook niet
    Roken kan opvliegers niet alleen verergeren, maar er ook voor zorgen dat je ze jaren eerder en veel vaker krijgt dan niet rokende vrouwen. Hoe meer je rookt, hoe meer kans op opvliegers.

8 Relax
    Ontspanning zou opvliegers kunnen helpen verminderen. Volgens een recent onderzoek kun je bijvoorbeeld baat hebben bij mindfulness. Dit is een techniek waarbij je meditatie- en yogaoefeningen doet en zonder stress in het hier en nu leert leven. Bij de vijftien vrouwen die deze 8-weekse training volgden, nam de hevigheid van de opvliegers af met 40 procent.

9 Zorg voor een gezond gewicht
    Vrouwen met obesitas hebben meer kans op ernstige en méér opvliegers dan vrouwen met een normaal gewicht.

10 Leer jouw triggers kennen
    Vermijd voedingsmiddelen en drankjes die bij jou opvliegers uitlokken. Sommige vrouwen krijgen opvliegers van heet of sterk gekruid voedsel, cafeïne of alcohol.

11 Blijf positief!
    Vrouwen die veel narigheid van de overgang verwachten hebben vaak ook meer klachten als opvliegers. Andersom gaat het echter ook op: wie een positieve instelling heeft krijgt dikwijls minder opvliegers. Een troost: ook al kan het soms enkele maanden tot enkele jaren duren voordat je er helemaal van afbent, opvliegers nemen bijna altijd vanzelf af.

Reageren
    Chrisseke777

Goedenavond,

Ik ben al sinds mijn 18e in de overgang, nu ruim 8 jaar, met voedsel is er weinig aan te doen. Er zijn heel veel verschillende soorten hormoon tabletten voor te krijgen, zowel kunstmatige als ‘echte’ hormonen. In totaal heb ik een stuk of 5 verschillende soort gebruikt, allemaal hebben ze namelijk ook een andere sterkte. Ik begrijp dat het een grote stap is, omdat ik zelf ook altijd schreeuwde dat ik niet aan die pillen zou gaan, maar ik kan je beloven; als je de juiste hebt gevonden, dan wil je niet meer anders.
    Het haalt opvliegers weg, je buien naar andere personen worden beter, je zit lekkerder in je vel etc.
    Ik moest een tablet ongeveer 3-4 maanden slikken en dan konden ze aan de hand van bloedprikken zien of hij aan sloeg of niet.

Sterkte,

Mvg

Reageren
Reageer op: in de overgang
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.