- Famke10 mei 2026 om 19:16
Mijn menstruatie is elke maand anders. Vorige maand bijvoorbeeld had ik tijdens de menstruatie veel energie en deed ik van alles en kon ik van alles. Na menstruatie soms even een paar dagen een down gevoel. Maar soms heb ik dat ik na laatste menstruatie dag slechter voel en 1 dag duizelig maar ik hen ook wel eens gehad zoals deze maand ook dat het halverwege de menstruatie wat klachten krijg. Als voorbeeld, gisteren 3e menstruatie dag. Afgelopen week best veel drukte gehad. Vrijdag opzich ok voelen. Niet dat ik heftig menstrueer, maar soms voelt dat wel zo.
Gister ochtend niks aan de hand, op de fiets naar de winkel geweest. Gistermiddag heeft iemand mij geholpen in de tuin, ging best ok alhoewel ik wel moe was. Moest toen wel wat bukken maar op een gegeven moment merkte ik wel wat meer spanning, soort dof gevoel in hoofd.We waren snel klaar en gingen nog even binnen zitten maar merkte ook dat ik wat meer gespannener werd en soort bijna duizelig en daar weer angstig van werd, niet extreem angstig.
Gelukkig ging visite weg maar ik merkte gewoon elke keer als ik ging bukken, of met hoofd voorover ging en overeind kwam bijna duizelig werd, soort van wat mij weer beangstigend. Maar gisteren weinig bloedverlies
Als ik rechtop zit en loop valt het mee.Overigens verschilt het bij mij elke maand, soms weinig klachten, soms tijdens of erna.
Uiteindelijk heb ik water met zout genomen maar merkte na een uur wel verbetering.
Maar nu op 4e menstruatie dag is menstruatie al zo wat over op een beetje bloed na.Is het nornaal is om soms op.de 3e dag klachten te krijgen. Bij mij is het vaak soms menstruatie goed voelen, soms.pas 3e dag anders of na menstruatie. Maar nu merk ik wel dat ik nu bijna geen bloedverlies meer heb.
Maar ben ook gewoon benieuwd waarom je soms pas klachten krijgt tijdens menstruatie. Of dat je bloeddruk dan misschien lager is?
Ik ben trouwens 38
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
11 mei 2026 om 10:16Je bloeddruk is een steeds weer wisselend iets dat afhankelijk is van houding, (lang) staan of zitten, omhoog komen of gaan zitten en afhankelijk is van je algehele toestand. De bloeddrukschommelingen worden continue bijgesteld doordat er “sensortjes” in je halsslagaderen zitten die de bloeddruk bijhouden. Als de bloeddruk veranderd, geven deze sensortjes razendsnel een signaal naar de bloedvaten van armen/ benen om open te gaan staan (als de bloeddruk te hoog is) of om nauwer te worden (als de bloeddruk te laag is). Deze reflex (de “orthostatische reflex”) is onderhevig aan hormonen en leeftijd. Pubers en bejaarden hebben een trager werkende reflex, en kunnen daardoor sneller duizelig zijn. Maar bij ziekte of hormonale schommelingen (jouw menstruatie..)kan dit ook optreden.
Reageren