- Anoniem23 maart 2026 om 09:47
Het is nu zeven maanden geleden dat ik ben gestopt met de minipil. Op mijn veertiende begon ik met het slikken van de gewone pil, ivm extreme menstruatiekrampen; flauwvallen/overgeven etc. Daarna spiraaltjes gehad.
Nu wil ik ontpillen ivm een kinderwens (nu 31jaar) Menstruatie is meteen regelmatig teruggekeerd, maar het zijn maar een paar druppels, donkerbruin bloed en ook vooral stollingen. Huisarts gaf aan dat dit geen probleem is, ik ben er niet zeker van.
Ik heb een gezond gewicht, rook niet, drink nauwelijks en merk verder geen andere klachten op. Buikpijn is nu bij de menstruaties nauwelijks aanwezig, paracetamol volstaat.
Huisarts gaf aan dat ik wel een doorverwijzing naar een gynaecoloog kan krijgen. Is dit nodig? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
23 maart 2026 om 23:06“Ontpillen” is een oude, niet op feiten berustende methode om het lichaam normale ovulaties te laten krijgen. Is niet meer “in de mode”.
Er kan na het stoppen met de pil wel een paar maanden onregelmatig of geen bloedverlies optreden. Als er ovulaties zijn, kun je daar ook zwanger mee worden (alle eicellen liggen al “opgesloten” in de eierstokken..onafhankelijk van pil gebruik jaren)
Als je wil weten of er wel ovulaties optreden kun je de klassieke “temperatuurmethode” gebruiken of zelf ovulatietesten doen.En als dat allemaal onduidelijk blijft een gynaecologisch consult.
ReagerenAnoniem8 mei 2026 om 17:51Dankuwel voor het antwoord. Kunt u uitleggen waarom ontpillen achterhaald is? Inmiddels is het ongeveer 9 maanden geleden dat ik gestopt ben met de pil en is mijn menstruatie nog steeds niet ‘normaal’. Wel een ovulatietest gedaan en die bleek positief, maar mijn lichaam is duidelijk nog niet volledig op orde, anders was mijn menstruatie weer normaal geweest en had ik misschien al zwanger kunnen zijn.
Reageren
Peter (huisarts)
25 juni 2026 om 12:25Je kunt een “post-pil amenorroe” krijgen. Dus na stoppen van de pil kan er een periode optreden dat je niet ongesteld wordt. Die periode kan soms lang duren.
Reageren
Dat is iets anders als de “oude” gedachte om te denken dat ovulaties die optreden na het stoppen met de pil, niet tot “gezonde” zwangerschappen zouden kunnen leiden. Dat is niet zo.