- Ikke16 augustus 2025 om 22:18
Dag,
Ik heb primolut voorgeschreven gekregen om de menstruatie uit te stellen wegens een vakantie. Helaas lijkt de menstruatie eerder dan gedacht te starten (lichtroze afscheiding waargenomen) waardoor ik dus eigenlijk te laat ben gestart met het innemen van de tabletten. Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil uiteraard het echte bloedverlies tegenhouden, is dat nog mogelijk?4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
17 augustus 2025 om 12:29Je kunt bij uitstel van de menstruatie beter langer als 3 dagen tevoren starten met een middel als Primolut (een progestageen). Als er wat “doorbraak” ontstaat, wil dat nog niet zeggen dat de hele menstruatie op gang komt.
Standaard voorschrift (volgens het farmacotherapeutisch kompas):
” Uitstellen van de menstruatie: ca. 3 dagen vóór de verwachte menstruatie: 5 mg 2–3×/dag gedurende maximaal 10–14 dagen. De onttrekkingsbloeding treedt 2–3 dagen na staken op.”Ik zou dan nu in ieder geval 3x daags 5 mg innemen.
Reageren
iets voor een volgende keer: een korte tijd de anticonceptiepil starten (op tijd starten) werkt beter..Ikke19 augustus 2025 om 00:22Hartelijk dank!
Reagerensophie19 juli 2026 om 01:14Ik heb dit ook voorgeschreven gekregen van de huisarts. Vandaag de eerste keer dat ik het ging innemen, ik heb dit verdeeld door de dag door. Maar is het mogelijk om de komende dagen dit op een tijdstip allemaal tegelijk in te nemen?
Reageren
Peter (huisarts)
19 juli 2026 om 21:30Het volgen van de voorschriften geeft een beter resultaat. Er bestaat ook een 1 x daags middel om je menstruatie uit te stellen.
Reageren
Voor Primolut geldt (farmacotherapeutisch kompas):
“Uitstellen van de menstruatie: ca. 3 dagen vóór de verwachte menstruatie: 5 mg 2–3×/dag gedurende maximaal 10–14 dagen. De onttrekkingsbloeding treedt 2–3 dagen na staken op. Deze methode is alleen bestemd voor die gevallen waarbij zwangerschap in de betreffende cyclus niet mogelijk is. “