- anoniem31 december 2009 om 07:43
Naja eigenlijk zegt te titel het al. ik krijg altijd last van mijn darmen tijdens mijn menstruatie (kan moeilijker naar de wc, wat zorgt voor nog meer buikpijn). Heeft iedere vrouw dit? EN wat kan ik hieraan doen?
Liefs.
10 reactiesReagerenMoi31 december 2009 om 10:20Hey!
Ik heb ook altijd last van mijn darmen 1 dag voor/tijdens de menstruatie, maar dan vooral dat ze extra geprikkeld zijn en dus dat ik beter/vaker naar de wc kan/moet. Ik heb ook altijd eerst ontlasting en daarna begint de menstruatie pas echt (vreemde gewaarwording).
Mijn persoonlijke conclusie is dat de menstruatie de darmen dus direct prikkelen. Bij mij in ‘positief’ opzicht, bij jou helaas in ‘negatief’ opzicht….
Maarja of dit ook de medische verklaring is, dat weet ik natuurlijk niet ;).
Misschien dat pijnstilling in ieder geval de pijn wat kan doen afnemen (zowel van de menstruatie als de darmen) en mogelijk kan het innemen van extra vezels/activia rondom de menstruatie je klachten wat verminderen?!
Sterkte en succes!
ReagerenZonnetje31 december 2009 om 10:27Hallo Anoniem,
Het is een veelvoorkomend probleem, dat je darmen opspelen net voor of aan het begin van je menstruatie. Ik weet niet of er ook een echt medische oorzaak voor is, maar wat bij mij helpt is dat ik de dagen vóórdat ik mijn menstruatie krijg (voor zover ik dat kan aanvoelen) extra drink. Door het extra vocht, blijft de ontlasting zacht en ga ik makkelijker af.
Wist je dat vrouwen die gaan bevallen, vlak voor de bevalling vaak ook heel veel naar de wc moeten? Qua ontlasting dan? Dat hun lichaam zich leeg maakt, zeg maar? Lijkt weer op wat ‘moi’ zegt.
Groeten.
ReagerenSiep31 december 2009 om 13:26Tijdens de bevalling, als het kindje indaalt, drukt het op de darmen die zich doordaar willen legen.
ReagerenZonnetje31 december 2009 om 13:43Dat ook inderdaad; maar de internist waar ik vanwege een prikkelbare darm heb gelopen, wist me ook uit te leggen dat het een natuurlijke reactie is van de baarmoeder en de darmen. Vandaar dat ik vlak voor mijn menstruatie meer last van mijn darmen heb.
Reagerenmm12 januari 2010 om 16:17Hee
Ik heb er ook last van, Ik kan dan ook moeilijk naar de wc , heb last van winderigheid, en soms komt het gewoon niet:S
Maar eigenlijk heb ik het niet alleen als ik menstrueer, ook als ik niet ongesteld ben heb ik er last van, ik zit er erg mee
Reageren
Wat ik ook niet leuk vind is dat ik nog maar 15 jaar oud ben en als ze het over dit onderwerp hebben ( darmproblemen) dan zijn het meestal al vrouwen rond de 20 en hoger.Zonnetje12 januari 2010 om 16:42Tijdens je puberteit verandert er veel in je lichaam en je spijsvertering kan hierop (tijdelijk) veranderen. Een veelvoorkomend probleem, waar niet vaak wat over wordt gezegd. Het kan van voorbijgaande aard zijn, hoor! Maar hou het voor jezelf in de gaten.
Ik weet niet of je de volgende dingen al hebt geprobeerd, maar hierbij een paar tips:
– drink ’s morgens als je wakker wordt gelijk een glas water op kamertemperatuur (liefst zelfs lauw) en drink gedurende de dag minimaal 1,5 liter.
– eet om de dag één of twee kiwi’s
– eet sowieso elke dag 2 stuks fruit
– ga, als je aandrang hebt om te poepen, binnen 15 minuten naar de w.c. Na 15 minuten verdwijnt de aandrang weer en kan dan pas na een paar uur (of zelfs een dag) weer terugkomen. Probeer het in ieder geval zo min mogelijk op te houden.
– wees voorzichtig met het eten van verschillende koolsoorten en veel uien.Verder kun je bij de drogist homeopatische middeltjes halen die de ontlasting helpen zachter te maken. Ook voedingssuplementen met extra vezels.
Wel is het hierbij zo dat je dan de eerste week extra last hebt van winderigheid… wel vervelend, maar dit verdwijnt na een paar dagen.Blijf je problemen houden of wordt het erger, ga dan eens langs bij je huisarts.
ReagerenAnoniem29 mei 2014 om 11:13Bij mij worden de darmen juist extra geprikkeld.
Vanochtend bijvoorbeeld al 5 keer ontlasting gehad, wordt ook vaak een beetje misselijk, omdat mijn darmen op een gegeven moment gewoon leeg zijn 🙂Verder enorm veel lage rugpijn en krampen. Meestal geen last van mijn buik of gewoon een klein beetje, zeg maar latent aanwezig. Maar die krampen zijn echt heftig met duizelingen en flauwtes.
ReagerenAnoniem10 oktober 2015 om 06:12Ik herken dit ook, ik ben nu 18 en mijn darmen zijn tijdens mijn menstruatie erg geprikkeld. Ik moet minimaal 4 keer per dag. En de hele dag borrelt mijn buik. Verder heb ik pijn aan mijn enkels, wat ik zelf een best raar verschijnsel vind. En daarbij heb ik ook pijn in mijn onderrug en misselijkheid.
ReagerenAnoniem7 november 2015 om 13:55Dames, wat magnesium zou kunnen schelen in de klachten.
ReagerenJudith1 november 2018 om 10:06https://www.thuisarts.nl/prikkelbare-darm/ik-heb-prikkelbare-darm
Onlangs heb ik ontdekt dat de darmklachten die ik heb, perfect passen in het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)-plaatje. Dus ik probeer nu via voeding uit te vinden wat verlichting biedt. Kijk er eens naar, misschien helpt dit ook bij jullie.
Vrouwen hebben vaker PDS dan mannen en ook juist jonge vrouwen.
Voor mij helpt het echt om op voeding te letten, al ik het wel een redelijk gedoe om uit te vinden waaar het aan ligt. Er is een dieet wat je kunt volgen om erachter te komen, het FODMAP-dieet.
Succes en beterschap!
Reageren