- Tess122 december 2017 om 18:29
Ik ben nu een jaar geleden gestopt met de pil. In de tussentijd ben ik maar 5 keer ongesteld geweest. Vandaag ben ik bij de huisarts geweest en die denkt niet dat ik pcos heb. Ik krijg nu een bloedonderzoek om te onderzoeken of ik niet vervroegd in de overgang ben, de huisarts denkt van niet. Ik maak me nu zo’n zorgen.. ik ben 26 en heb een kinderwens. Nu ben ik gelijk bang dat ik onvruchtbaar ben. Wat kan nog meer een reden zijn voor mijn onregelmatige cyclus?
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 december 2017 om 18:57Ik denk dat PCOS eerder aan de orde zou zijn dan vervroegde overgang. als er niets uit dat bloedonderzoek komt, vraag dan een verwijzing voor de gynaecoloog. Onvruchtbaarheid is niet erg waarschijnlijk op jouw leeftijd.
ReagerenTess1522 december 2017 om 19:42de dokter dacht niet aan pcos omdat ik geen overbeharing, zware acne of overgewicht heb.. ik hoop maar dat het niets ernstigs is
ReagerenJohn (moderator)
22 december 2017 om 20:05Ik ben het niet eens met de stelling van de huisarts. Je kunt een cyste op een eierstok hebben zonder overbeharing, acne of overgewicht.
ReagerenCatootje24 december 2017 om 09:25Gebruik van de pil bevordert een toestand van oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Daarnaast berooft de pil je lichaam van allerlei vitaminen en mineralen; stoffen die juist belangrijk zijn voor je hormonen. Op internet genoeg te vinden over oestrogeendominantie, ook hoe je dat verhelpt. Ook zijn er wel natuurlijke middelen, onder andere homeopathie, die je cyclus kunnen helpen herstellen.
Reageren