Zoeken Vraag het forum

Rivotril, problemen, nog maar eens !

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb dit al eerder aan de orde gesteld. Misschien is dit bericht meer een uiting van frustratie dan een vraag om reƫele hulp, maar ik doe het toch maar.

Gebruikte dagdosis 2 mg, ’s avonds ingenomen.
    Ik heb nu een ramptraject achter de rug van zo’n 2 jaar. De troep maakt me ziek, maar overstappen naar een andere benzodiazepine (lorazepam, oxazepam, korte poging diazepam) gaat niet “goed”.
    “ziek” = de troep verstoord in ernstige mate mijn “normale functioneren”, het is de minst benzodiazepine-achtige benzo die ik ooit heb gebruikt.
    Afbouwen is geen “ongemak”, idem overstappen naar ƩƩn van de andere geprobeerde benzo’s.

Geleidelijk overstappen van Rivotril naar diazepam leidt er o.a. toe dat de clonazepam enorm gepotentieerd wordt. Switchen ineens gaf zo’n resultaat dat ik meende het niet te moeten forceren.

Achtergrond: voorgeschreven als spierontspannend middel, bijna tien jaar geleden, het leek zo mild. Ik kreeg eerst een ander middel (diazepam, lage dosering!), een psychiater meende dat om te moeten zetten naar Rivotril. Lang verhaal.

Sinds een paar jaar is mijn gezondheid nogal achteruitgegaan. Medisch traject was flut, van kastje naar de muur, ik kreeg de juiste middelen niet voorgeschreven, wel de verkeerde. Interactie van problemen.

Plat gezegd, na eerst akkoord te zijn gegaan met een gesprek over mijn problemen met Rivotril, trapte die psychiater (die ik zo’n acht jaar niet gezien had) mij na ƩƩn gesprek in 2013 de praktijk uit.

Terugverwijzing naar de eerste lijn, noemen van verslavingszorg als optie. De huisarts nam de suggestie van de verslavingszorg op een gegeven moment over. Het bleek dat twee ervaren verslavingsartsen (met ƩƩn had ik een gesprek, met de ander heb ik per email gecommuniceerd) er geen bal verstand van hadden.
    Per jaar krijgt een verslavingsarts te maken met gemiddeld minder dan 0,5 personen met een afhanelijkheid van Rivotril.
    Idiote suggestie van afbouwen met oxazepam (werkt 6-7 uur, tegen clonazepam een hele dag), klinisch “bouwt men af” gedurende zes weken met diazepam. Dat betekent dat als de diazepam al goed verdragen wordt, de echte onttrekking buiten de kliniek plaats vindt ! Overigens hanteerd met een success % van 33 % ! (vooral diazepam, oxazepam, lorazepam, temazepam)

De suggestie van de huisarts van een GGZ instelling sprak mij ook niet aan, diverse redenen, en ik weet onderhand wel hoe het gaat met de verwijsbrieven van die huisarts ! (lang verhaal)

Ik ben al een keer van huisarts veranderd, “from the frying pan into the fire”. Hij neemt mij in feite niet serieus. Ik weet niet wat er in mijn dossier staat, maar ik zou mij op grond daarvan waarschijnlijk ook niet serieus nemen !
    Het vertrouwen in de huisarts is echt weg, die man is een ramp geweest.

Ik heb herhaaldelijk gezegd, Rivotril is geen middel dat thuishoort in een huisartsenpraktijk. Zie ook farmacotherapeutisch kompas.

Globaal weet ik wel zo’n beetje wat er aan de hand is (vraag me niet naar de details, deels te specifiek en te complex om zo maar even op een forum te plaatsen).
    Een huisarts (zeker die van mij) heeft er de ballen verstand van, en ook geen interesse in. Uit ervaring weet ik dat psychiaters alleen geĆÆnteresseerd zijn in psychiatrische problematiek. En dan nog de beperkingen van de GGZ instellingen. Ik heb mijn vorige huisarts ooit een keer verzocht om een verwijzing naar een neuroloog, zijn antwoord was dat ik hiervoor bij een psychiater moest zijn.

Overgebleven optie: zelf klooien ? Dat men Rivotril behandelt als een slaap- of kalmeringsmiddeltje is schandalig.
    Afgezien van mijn gezondheidstoestand heb ik wat technische kennis die waarschijnlijk wel het ƩƩn en ander verklaart.

4 reacties
    Reageren
    Bird

Kunt u mij helpen. Ik loop helemaal vast met rivotril en na diazepam.
    Alvast dank. He

Reageren
    Diametha

Hoi ik ben ook overgestapt van 1 mg rivotril naar 15 mg diazepam en ging meteen mis omdat ik in een keer ben overgestapt heb meteen heftige onrust heel heftige depressie somberheid heel veel huilen
    Na 2 weken heeft de psychiater op internet gekeken en bleek dat 1 mg rivotril gelijk is aan 20 mg diazepam dus werd de diazepam verhoogd naar 20 mg
    Omdat ik post acute withdrawl syndroom had van methadon heb ik de rivotril gekregen dus ik had al klachten toen ik overstapte maar het waren heel erge onrust ik kon niet een minuut stil zitten en slapeloosheid
    Dus kreeg ik rivotril 0,5 mg ochtend 0,5 mg middag en in de avond kreeg ik mirtezepine en zolpidemtartraat
    Toen de rivotril niet werkte na 4 weken heb ik toch methadon gehad
    Dus ik was methadon aan het opbouwen en moest overstappen van rivotril naar diazepam
    Dus toen ik de overstap maakte met de klachten van de methadon en kwamen de klachten van de overstap er ook bij
    Heb in een hel geleefd en de klachten zijn nog steeds niet weg en zijn niet eens een beetje minder geworden dit is sinds maart zo
    Ik leef ineen hel en de psychiater weet ook niet wat ie kan doen hij zegt steeds je moet wachten tot je stabiliseert maar dat wil niet lukken ik begin nu zelfs zelfmoord neigingen te krijgen
    Ik leef echt in een hel omdat ik de diazepam niet alles in de avond mag nemen door de mertezepine en de zolpidemtartraat
    Als ik de diazepam overdag neem word ik heel onrustig en slaperig tegelijk en de methadon met de diazepam in de ochtend krijg ik ademhalingsproblemen en ben de hele dag depressief achtig en heel veel huilen ik voel dat ik gek aan het worden ben en Niemand die me kan helpen
    Dacht dat het niet erger kon dus wou de diazepam afbouwen na 8 dagen heb ik echt de hel gezien en ik leef er nog steeds in echt ongelofelijk wat medicatie met je kan doen en dat de psychiaters zulke medicatie kan voorschrijven
    De psychiater wil me nu nog antidepressiva geven maar ik heb geweigerd want zit al met de diazepam die ik niet kan afbouwen en die me helemaal niet helpt overdag en ben er aan verslaafd en maakt me nog zieker
    Ik ben helemaal ten einde raad en het is allemaal begonnen met de overstap van rivotril naar diazepam
    Ik had wel ontwenning daarvoor zonder medicatie maar hoe heftig dat ook was het is niks te vergelijken met wat ik nu meemaak
    En dit had allemaal kunnen voorkomen worden door me meteen methadon te geven in plaats van rivotril , mirtezepine,zolpidemtartraat en daarna toch methadon en daarna terwijl ik aan het ontwennen was methadon dus de methadon werd steeds verhoogd mij laten overstappen van rivotril naar diazepam
    En nu wil ik niet stabiliseren en heb ik zulke heftige klachten en kan niet afbouwen van geen enkel medicijn want de klachten worden kapot erg
    Als iemand dit leest en me kan helpen a.u.b. heb dringend hulp nodig want hou het niet meer en ga zelfmoord plegen ik leef in een hel HELP ME A.U.B. IK KAN NIET OMSCHRIJVEN HIE IK MIJN DAG DOORBRENG EEN MINUT LIJKT WEL 1 dag a.u.b. help me a.u.b. ik voel dat ik doodga door de medicatie of ik ga zelfmoord plegen help

Reageren
    Lia

Hoe is het mogelijk dat een dokter dat mensen aan doet gewoon pil voorschrijven en stik er maar in. Hoe maak je iemand gek

Reageren
    denise

ja je hebt volkomen gelijk het is een verschrikkelijke hel die giftige benzotroep

ze zouden het zelf moeten slikken en voelen wat het me je doet het is een misdaad het heeft mijn leven kapot gemaakt maar
    we vechten samen terug ik ben ook van het kastje naar de muur gestuurd en vergiftigd met die troep !!
    We moeten samen opstaan dat onze levens en van onze naaste niet vernietigd worden Stop de benzohel Nu voor altijd !!!!!

Reageren
Reageer op: Rivotril, problemen, nog maar eens !
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.