Zoeken Vraag het forum

Afbouwen Rivotril onmogelijk – help!!!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Trichy

Hallo,

ik heb in 2004 Rivotril voorgeschreven gekregen van Dokter De Ridder in UZA voor mijn Tinnitus en Hyperacusis,

ik neem nu al 16 jaar 4 mg voor het slapen gaan.

maar ik wil er zo graag van af!

heb al een paar keer geprobeerd over de jaren heen maar het is me nooit gelukt.

nu heb ik een nieuwe huisarts en die wil ook dat ik stop. Ze stelde voor in combinatie met Escitalopram. Maar dat heb ik niet ingenomen.

Exact 4 nachten en 4 dagen heb ik het volgehouden. Van 2 tabletten van 2 mg naar 1 tablet en 3 kwart. Van 4 mg naar 3,75 mg dus (denk ik).

de avond van 11 feb ben ik dus gestart met een kleinere dosis.

het ging compleet mis. Na de eerste nacht opgestaan met hoofdpijn en luidere Tinnitus en oorpijn. Ik was super angstig en zenuwachtig en het werd elke dag erger.
    mijn handen trilden en ik had geen enkele seconde rust meer in mijn hoofd en mijn lichaam.

gisterenavond kon ik er echt niet meer tegen en heb ik terug 2 tabletten genomen, dus 4 mg. Ik ben vandaag nog steeds heel erg angstig en de Tinnitus is nog steeds luider.

weet er iemand een manier om toch te stoppen?

ik wil me nooit nooit nooit meer zo voelen als de laatste 3 dagen!!!

en hoe ongezond is het als ik toch gewoon de rest van mijn leven Rivotril blijf nemen?

Heel erg bedankt alvast om mijn verhaal te lezen.

15 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou wellicht beter zijn om het afbouwen te combineren met diazepam ipv escitalopram

Reageren
    Trichy

Dag John,

zijn er hier mensen met positieve ervaringen?

is het normaal dat ik zo heftig reageer?

en wat als ik niet afbouw en het de rest van mijn leven gewoon blijf nemen?

heb al uren zitten lezen erover en het is een vuiligheid.

als je stopt met Rivotril komt alles waarvoor je het nam dubbel terug. In mijn geval Tinnitus en angst.

maar volgens De Ridder was het goed. Het hielp me destijds. Maar nu 16 jaar later. Geen idee. Mijn vorige huisarts zei ook altijd dat het geen kwaad kon.

ik zou mezelf iets hebben kunnen aandoen gisteren. Zo angstig en zenuwachtig was ik.

heb dokter De Ridder teruggevonden vanavond. Hij zit nu in Gent. Kreeg bijna meteen antwoord op mijn mail van een andere neuroloog, dat neuromodulatie kan helpen met het afbouwen.

maar Gent is ver voor mij. En ik heb het wel gehad met de neurologen als het op Tinnitus aankomt. Kost ook weer een fortuin.

En een echt antwoord op mijn vragen over Rivotril kreeg ik niet…

Reageren
    John (moderator)

Het is natuurlijk beter als je ze niet hoeft te nemen. Afbouwen met dit soort middelen is altijd wel heftig mar gaat ook voorbij.
    Rivotril (Clonazepam) is ook verkrijgbaar in vloeibare vorm. Dan kun je met nog kleinere stappen ( druppel voor druppel) afbouwen. Doorgaans gaat dat wat beter. Duurt ook wat langer. Maar er zullen onttrekkingsverschijnselen ontstaan. Maar daar kun je dan diazepam voor gebruiken om de ergste kantjes er vanaf te halen.

Reageren
    Catootje

Medicijnen halen een kunstmatig trucje uit met je hersenen en lichaam, wat naderhand niet zomaar in dezelfde stand komt. Ook doen ze niets aan oorzaken.

Zou dan advies vragen aan complementair genezer, om je lichaam te ondersteunen. Tinnitus kan met veel factoren te maken hebben, zoals met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, een teveel aan histamine in de voeding, verlaagde waardes van allerlei neurotransmitters, met ontregelde schildklier, met scheefstand van de atlas. Zorgen voor de juiste voedingsstoffen kan wat schelen bij het afbouwen. denk ook aan de rol van electrosmog, zoals van electrische apparaten en wifi. Metaalvrij slapen ook belangrijk voor het aarden en ontspannen van je lichaam. Metaal in bed of matras trekt ook omgevingsstraling aan.

Reageren
    Mimi

Help
    Ik slik nu 10 mg rivotril in avond
    Ze zijn niet meer verkrijgbaar
    Nu heb ik clonazepam sandoz gekregen ik heb hier hele erge verhalen over gehoord van switch ik ben ook erg gevoellig voor switchen maar ze zijn niet meer leverbaar ik heb nu nog voor een paar dagen wat moet ik doen???
    Is diazepam een betere optie me neuroloog is onbereikbaar en op vakantie
    Ik durf de Clonazepam niet te nemeof zal ik afbouwen met de rivotril van 10 mg na 5 mg ivm rekken dan heb ik nog een week extra
    Ik weet niet wat te doen

Reageren
    John (moderator)

Rivotril = Clonazepam

Reageren
    Truus

Ik heb jaren rivotril van 0,5 mgr gebruikt.
    Hierop deed ik het erg goed.
    2weken geleden ging ik mijn recept ophalenen kreeg clonazepam mee.
    Ik dacht dan doen we die maar.
    Na een paar dagen storte ik helemaal in.
    Paniek Angst Spanning Trillen.
    Ben heel snel naar de huisarts gegaan want ik had het niet meer,wist eerst niet wat ze ermee aan moest.
    Uiteindelijk heeft ze contact opgenomen met de apotheker.
    Deze had nog een flesje met druppels.
    Daarmee begonnen maar het ging helemaal niet.
    De paniek en angst bleven me overspoelen.
    Heb teneinde raad mijn eigen huisarts gebeld.
    Ik kon de volgende morgen langs komen.
    Hij schrok ervan van hoe ik erbij zat.
    Heeft me nu 2xdaags diazepam voorgeschreven.
    Voel me nog steeds niet goed,slaap bijna niet,eetlust compleet weg.
    Huisarts belt me dinsdag hoe het gaat.
    Komt dit weer helemaal goed.
    Ben er radeloos van.

Reageren
    Truus

Oja ook zo iets engs,heel naar in het hoofd,als ik maar iets eet,iets wat heel licht verteerbaar is,heb ik moeite om het erin te houden.

Reageren
    Suzan

@Truus

Problemen met medicatie kun je beter met je behandelend arts bespreken dan op een forum waar geen artsen zijn.

Je behandelend arts heeft je dossier en kan bepalen of er iets veranderd zou moeten of kunnen worden.

En als je je heel beroerd voelt,neem dan contact op met de huisartsenpost. Ook daar hebben ze je dossier en kunnen ze kijken of er eerder dan dinsdag iets ondernomen moet worden.

Reageren
    Yoram

Hoi,
    Ik had een slaapstoornis, en daarvoor kreeg ik 1 mg Clonazepam. De slaapstoornis verdween na een lange tijd. Ik zag de miniserie painkiller op Netflix over oxicodon, en ik dacht: laat ik afkicken. Nu moet ik zeggen dat ik ook 125 mg amisulpride slik waarvan ik te veel slaap. Ik ben met druppels afgebouwd van 1 mg naar 0,3 mg en daarna met hulp van de regenboog apotheek met taperingstrips van 0,25 mg naar 0,025 mg. Ik moet nog 4 dagen en daarna nul. Ik had de slaapstoornis in 2016 dus ja het duurde ff. Het afbouwen vraagt en tijd en in mijn geval amisulpride een antipsychoticum dat zorgt voor extra nachtrust.

Reageren
    Vriend

Je neemt dus maar 2 tabletten per dag
    Ik heb 20 jaar zoveel tabletten geslikt zonder limiet
    Ben nog niet volledig gestopt maar toen ik voor de eerste keer zelf stopte werd ik bijna gek
    Nu kan ik als ik ze niet heb zonder
    Maar zoals ik zei de eerste weken is het beste dat je gewoon u afkick uitslaapt

Reageren
    Vriend

10 mg bestaat niet in tabletten en tabletten zijn straffer dan drupels

Reageren
    Ervaringsdeskundige

Hierboven zie ik verhalen dat mensen in enkele dagen al 1/4 tablet (van 2 mg clonazepam/ritrovil) willen minderen. Ik wil niemand afschrikken, maar als iemand al jaren 4 mg clonazepam per dag neemt, is dit vergelijkbaar met 60 mg diazepam of meer. (het equivalent) De helft van de dosis zou vervangen moeten worden door diazepam, dus 2 mg clonazepam en dan 30 mg diazepam erbij. Dit lijkt erg veel, maar clona is ook heel sterk. Daarna de clonazepam langzaam afbouwen en iets meer diazepam nemen (indien mogelijk, hangt van de arts af, of van de voorraad die u heeft). Zo heel langzaam laten uitsluipen. Er zijn mensen die dat in enkele maanden kunnen, echter is een jaar nog weinig. Anderhalf jaar is voor langdurig gebruik van clonazepam 4 mg, toch wel een realistische afbouwtijd. Dan nog gaat het niet gemakkelijk, er kunnen vreselijke weken zijn, maar ook dagen of weken waarbij u weer dingen ervaart die jaren geleden zijn. Het ruiken van een lekkere geur, minder afgestompt van de samenleving, etc. Kortom: als u te snel afbouwt, kan het zware ontwenning geven, die jaren kan duren. Het neemt in hevigheid wel af, maar kan behoorlijk lang duren. Denk dus niet dat dit in enkele dagen of weken is opgelost. Uiteraard wens ik iedereen met een verslaving aan een benzo, heel veel sterkte. Zie elders op internet voor meer info, zoals The Ashton Manual, forums e.d. Groet en sterkte, Ervaringsdeskundige..

Reageren
    Elise

Wat u wat de afbouwtijd is van 0.5 mg loracepam

Reageren
Reageer op: Afbouwen Rivotril onmogelijk – help!!!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.