- Anoniem8 mei 2014 om 19:51
Omdat ik last heb van spierkrampen en vooral s,nachts,daardoor slecht slaap,is mij door een goede kennis L Tryptofaan aangeraden.Ik heb deze dan ook gekocht maar vraag me nu af,of ik deze mag gebruiken in combinatie met metropolol,thyroxine en oxicodon.Omdat ik nu mijn apotheek niet raadplegen vraag ik hier om raad.Weet iemand of deze combinatie kan? Graag hulp/antwoord.Mijn dank!
13 reactiesReagerenJohn (moderator)
8 mei 2014 om 20:20Door het gebruik van de oxycodon raad ik L tryptofaan af. De bijwerkingen zijn zeer waarschijnlijk erger dan het slaapbevorderend effect dat L Trypotofaan zou hebben. Het is nog maar de vraag of er een gunstige invloed zal zijn op de spierkrampen. Waar is de oxycodon voor voorgeschreven?
ReagerenAnoniem8 mei 2014 om 20:29voor neuropatische pijnen.
ReagerenJohn (moderator)
8 mei 2014 om 20:53Ik heb nog een aantal vragen:
Waar komen de neuropatische pijnen vandaan?
Is oxycodon wel werkzaam genoeg? Hoe hoog is de dosis?
Is bekend waar de spierkrampen vandaan komen?Is het andere middel thyroxine of L-thyroxine (Levothyroxine)
Reageren
Ik neem aan dat je een te snel werkende schildklier hebt.Anoniem8 mei 2014 om 21:28Beste Tandor.De pijnen heb ik overgehouden van een borst-operatie(kanker)Dit heb ik al vanaf mijn eerste operatie aan m,n linkerborst en na de bestralingen.Mijn tweede operatie aan mijn rechterborst en de bestralingen hiervan doet minder pijn maar is ook gevoelig.Beide borsten zijn erg hard en de littekens gevoelig,maar ja,er zijn ergere dingen.Ik gebruik hiervoor 2×20 mg.oxycodon .Daarvoor gebruikte ik verschillende pijnstillers via de pijn-poli en morphine-pleisters maar die hielpen niets.Nu moet ik wel zeggen,dat de oxycodon steeds minder helpt maar toch,ik wil niet klagen en ik zou ook niet weten welke medicatie dan nog helpt.Wat de spierkrampen betreft heb ik hier elke nacht behoorlijk veel last van en neemt me dit menig slaap weg.Sinds eergisteren gebruik ik hiervoor magnesium en moet ik maar afwachten of dit helpt.Wat de schildklier betreft gebruik ik euthyrox en cytomel en dan voor een trage of bijna niet meer werkende schildklier.Hiervoor heb ik drie weken in het ziekenhuis gelegen omdat ik hier veel te lang mee had doorgelopen.Heb jij misschien een alternatief voor een slaapmiddel buiten de melomatines om,want die werken niet. BVD.voor je antwoord.H.
ReagerenJohn (moderator)
8 mei 2014 om 21:43Ik vermoede een te snel werkende schildklier door de metoprolol i.c.m. met de thyroxine.
Dat de oxycodon minder gaat werken is wel logisch. Er ontstaat nl gewenning. Je zou een keer een combinatie van oxycodon en paracetamol kunnen proberen. Dus bij de oxycodon 500 mg paracetamol gebruiken. Dat wil nog wel eens een beter pijnstillend effect geven.
Waar zitten de spierkrampen? in het hele been of alleen in de kuiten?
Reageren
Heb je ook al eens Melatonine 5 mg tabletjes geprobeerd?Anoniem8 mei 2014 om 21:59Beste Tandor.Fijn dat je zo snel reageert.De metropolol heb ik gekregen voor hartritme-stoornissen en te hoge bloeddruk.Naast de oxycodon gebruik ik al geregeld paracetamol en zelfs wel eens diclofinac maar goed,ik kan er nog steeds mee leven.Wat de krampen aangaat,heb ik deze meestal in mijn scheenbeen en in mijn voeten,die vaak behoorlijk scheef staan ,wat erg pijnlijk is.Melatonine heb ik al geprobeerd,zelfs wel eens 10/15 mg.Voorheen gebruikte ik ook slaapmedicatie via de huisarts maar dat wil ik niet meer.Vaak wist ik dan s,morgens niet meer wat ik s,avonds tevoren had gezegd of gedaan.Ik wou in godsnaam eens iets goeds,waar ik een nacht kon doorslapen.Weet jij een oplossing? Dank je!H.
ReagerenJohn (moderator)
8 mei 2014 om 22:17Je zou eens met je huisarts kunnen overleggen een medicament voor te schrijven tegen RLS, (rusteloze benen). En dan met name Sifrol cq. pramipexol. Dat werkt tegen de spierkrampen maar maakt ook slaperig.
Wat de slaapmedicatie betreft: er zijn inderdaad slaapmiddelen die invloed hebben op het geheugen. Zoplicon is daar een voorbeeld van. Er zijn natuurlijk ook mildere slaapmiddelen die dat effect niet hebben.
ReagerenAnoniem9 mei 2014 om 09:30Dank je Tandor.Dat zal ik met mijn huisarts bespreken,lijkt mij wel wat.Groet H.
ReagerenAnoniem9 mei 2014 om 11:58Hallo Tandor.Ik heb contact opgenomen met de apotheek ivm.het samengaan van oxicodon-euthyrox-metropolol-cytomel met het L Tryptofaan 400mg.Jij zei gisteren dat de combinatie van tryptofaan en oxicodon niet goed was ivm.de bijwerkingen.De apotheek had hier geen probleem mee en nu weet ik niet meer of ik de tryptofaan moet gebruiken.Eigenlijk durf ik het niet meer.Weet jij een oplossing? Please help,H.
ReagerenJohn (moderator)
9 mei 2014 om 12:19Ik snap de apotheker wel. Er is geen waarschuwing voor een wisselwerking met de medicijnen die je nu hebt. Maar de bijwerkingen van L.tryptofaan komen grotendeels overeen met die van de oxycodon. Als de bijwerkingen dus worden versterkt, denk ik dat dit niet opweegt tegen de effectiviteit van de tryptofaan. Maar ik moet daar bij zeggen dat dit dus ook niet voor iedereen van toepassing is.
Reageren
Je kunt het natuurlijk proberen. Je merkt snel genoeg hoe dat met die bijwerkingen zit. Je kunt er dan altijd nog mee stoppen.Anoniem9 mei 2014 om 12:25Hoi Tandor.Dank voor je snelle reactie.Ik denk,dat ik er maar vanaf zie,durf het echt niet meer aan.Groet,H.
ReagerenJohn (moderator)
9 mei 2014 om 12:48Je zult er niet meteen wat aan overhouden hoor. De bijwerkingen kunnen alleen erg vervelend zijn. Zoals ik al schreef: je kunt het uitproberen.
ReagerenAnoniem9 mei 2014 om 14:02misschien,ik moet er nog goed over nadenken.Zo ja,zal ik het je laten weten.Groet,H.
Reageren