Zoeken Vraag het forum

Concerta misbruik?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,
    Ik slik sinds pff ongeveer een half jaar concerta na veel tegenstrijd met de psychiater die wou dat ik het probeer maar hetgeen dat ik slechte ervaring heb met ritalin i.v.m misbruik. nu zit ik weer in het zelfde putje, alleen dieper en misschien ook meer zorgwekkend. ik ben gek op gamen, savonds eventjes een schietspel doen is leuk en ja gewoon de kick. op een dag dacht ik als ik die kick nou eens verhoog door concerta te breken? dus geprobeert en ja hoor het werkte te goed de kick, de vrolijkheid, de positieve manier van opgefokt zijn sloeg helemaal aan bij mij. uiteindelijk ging het te ver, ik slikte het als snoepjes. ik heb op een nacht, terwijl ik de volgende dag zelfs na school ging. heb ik maar in een keer 6 a 7 concerta pillen (in totaal ong 350MG)(52 MG denk ik weet niet precies) gebroken en allemaal ingenomen, nou dit was wel een ervaring van niet slapen zeg. aan de eind van de nacht toch besloten om proberen te rusten vanwege het feit dat ik weer moest leren etc, in die tijd dat het gebeurde hallucineerde ik meer dan slapen.
    mijn punt is: ik vroeg me af is zo’n inname een risico is, en kan je van concerta (door midden gebroken) afhankelijk zijn?

7 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Uiteraard kun je van de concerta afhankelijk worden. Het maakt niet uit of ze doormidden zijn gebroken. Ga dus naar je huisarts of de psychiater en vertel wat er is gebeurd. Je moet hier dus echt vanaf! Je hersenen lopen zo schade op.

Reageren
    Anoniem

Hmm misschien wel het beste ja, toch best teleurgesteld dat het zo gelopen is; uiteindelijk heeft de concerta me toch geholpen met me ADD, het doordringen van gesprekken het snappen van wat mensen zeggen ging ordelijk goed. toch jammer dat ik het blijkbaar gewoon niet aankan. daarnaast nu we toch over hersenschade praten hé, gewoon even spontaan nieuwschierig. dat ik vanaf begin puberteit tot me 17 veel gedronken en geblowd heb had uiteindelijk gevolgen. einde van de basisschool test gehad wat betreft IQ, uitslag wat netjes een mooie 96. op me 18e weer een test gehad en die uitslag was schrokkend voor mij; het was een 85. is het echt mogelijk om in 4/5 jaar veel, en ik praat over enorm veel drank en wiet gebruik dat het me IQ ZO enorm erg verlaagd heeft? ironisch is in de tijd dat ik 17 was en in een kliniek zat om af te kicken was het nuchter zijn een vak apart, ik kende het totaal niet meer. het was vreemd. zo’n gevoel kan niemand anders beschrijven dan diegene die hetzelf heeft gehad, het gevoel van oh shit dus DIT is gewoon nuchter zijn, heel apart ^^. hoe dan ook bedankt voor je snelle reactie. ik ga er werk van maken.

Reageren
    John (moderator)

Overmatig drank en drugs misbruik kan inderdaad ingrijpende gevolgen hebben. Je hersenen lopen echt schade op. Doe je dus zelf een plezier en ga er wat aan doen.

Je kunt met de arts overleggen om het misbruik van de concerta te beperken door in de apotheek om dagafgifte van de pillen te vragen. De arts kan dat op het recept aangeven. De apotheek verpakt dan de losse pillen voor een week in plastik zakjes. Een voor iedere dag. Heb je ze eerder op zul je dus moeten wachten tot de week om is voordat je nieuwe krijgt. Dat kan helpen om weer op een verantwoorde wijze met de medicatie om te gaan.

Laat nog even wat weten als je bij de arts bent geweest en hoe het met je gaat.

Reageren
    Anoniem

Hoi tandor,
    ik heb contact gehad erover en over waanbeelden en waangedachtes, voor nu is het 1 per dag slikken onder toezicht van me moeder totdat ik weer naar me psychiator moet om te bespreken over er een psychose rondspookt, en jammer genoeg voelt het zo. het gaat met de dag slechter, me behoefte aan drank springt zowat uit me hoofd. neiging om met het leven te stoppen is groot. me moeder wil dat ik na een crisisopvang ga. ik heb haar duidelijk gemaakt als dat gebeurd dat da hele gebouw wegbrand. en dat ben ik ook zeker van plan als ze me dat flikken. het gaat nu niet goed. enigste waar ik om vraag is na school/werk in de avond 1 of 2 fuking joints te kunnen roken zodat me waanbeelden en waanideeen weggaan en de volgende dag weer fris op ben. dit snappen en accepteren ze niet. daarnaast wat ik net zei de drank begint weer verdomd erg te spoken. het feit is dat ik gedwongen opgenomen ben in een afkickkliniek op me 17e. dat heeft me goed gedaan omdat ik zelf niet van de drank af kan. en ik weet nu ik 21 ben en als de drank terugkom dat ik de drank meeneem in me graf. het gaat echt fout. terugvallen in de drank zit er dik in nu en net wat ik zei dan is er geen weg meer terug. gek toch hoe dat flesje bier je hele leven na de tering kan maken. ik heb net ook maar weer concerta doorgebroken want op dit moment heb ik weinig keuze, het was of dat om me verstand en kop erbij te houden of gewoon helemaal kapot gaan nu..

ik weet dat je me hier niet mee verder kan helpen, toch wou ik het even kwijt. ondanks ik de gesprekken met alle hulpverleners, psychiators zat ben. dit kan mooi anoniem en ik wou dat ook graag zo houden..

nog bedankt voor je tips, ik heb er werkelijk gebruik van gemaakt!

M.V.G
    Sander

Reageren
    John (moderator)

Hallo Sander,
    Je schrijft:
    [quote]het gaat nu niet goed. enigste waar ik om vraag is na school/werk in de avond 1 of 2 fuking joints te kunnen roken zodat me waanbeelden en waanideeen weggaan en de volgende dag weer fris op ben. [b]dit snappen en accepteren ze niet.[/b] [/quote]
    Je maakt hier toch een kleine denkfout volgens mij. Het is niet per definitie zo dat ze dat niet snappen, maar dat ze je willen behoeden voor erger.
    Die joint zal je helpen tijdens het roken ervan. Maar daarna komen de problemen erger terug dan ze waren. Wat mensen soms niet weten of onderschatten is het feit dat cannabis, de gevoelens en emoties die je hebt kort voor gebruik versterken. M.a.w. als je je k.. voelt en daarom een joint rookt, zou het dus heel goed kunnen dat wanneer die joint is uitgewerkt , je je nog meer k.. dan voorheen voelt.

En dat je moeder over de crisisopvang begon, kan ik eigenlijk best wel begrijpen. En jij in principe ook. Je moeder ziet je namelijk afglijden. Als ouder probeer je dan een “veilige” omgeving voor je kind te vinden waar hulp kan worden geboden. Of het een goede oplossing is laat ik dan in het midden. Maar wel begrijpelijk.

Ik vind het heel vervelend voor je, dat je dit nu zo moet doorstaan. Maar Sander, niet opgeven er komen ook weer betere tijden. Ook al lijkt het er op dit moment niet op. Je hebt op dit moment waarschijnlijk last van ontwenningsverschijnselen van de concerta. Die gaan ook weer over. Je zult alleen even geduld moeten hebben.

Reageren
    Anoniem

Hoi tandor,
    Ik snap wat jij bedoelt echt waar, maar wat jij zegt van de cannabis klopt niet. in mijn geval dan. de cannabis heeft naderhand geen effecten voor mij. het enigste wat er na het roken gebeurd als ik weer nuchter ben is dat me hoofd en psychische toestand stabiel wordt. wist jij dat ik door cannabis van de alcohol afgekomen ben? de kliniek waar in ingezeten heb was een cold-turkey hell met daarbij inderdaad veel leer en informatie. maar uiteindelijk heeft de cannabis mij laten inzien. De cannabis laat mij de werkelijkheid zien zoals het gaat met mij; de slechte en ook de goede. onderschat de positieve effecten van cannabis niet, het heeft mij feitelijk geholpen de alcohol weg te halen. natuurlijk is cannabis verslavend ik weet dat ook, maar er zijn momenten onder het roken dat je nadenkt over dingen zoals ik had met de alcohol..

Bob Marley zei: When you smoke the herb, it reveals you to yourself.
    en dit is geen stonedheid, dit is de waarheid waar cannabis ook naar kan leiden.

M.V.G
    Sander

Reageren
    Anoniem

ikzelf slik ook concerta 54 mg en van 2 pillen kun je al in coma raken dus als k jou was zou k op letten maat

Reageren
Reageer op: Concerta misbruik?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.