- Herbert19 juni 2013 om 19:57
hallo, ik heb al ruim een jaar last van angstaanvallen en wisselvallige momenten van een depressief gevoel. ik heb het laatste jaar in therapie gezeten en het schijnt zeer goed behandelbaar te zijn in mijn geval, maar deze zomer ga ik veel op vakantie en heb ik geen behoefte om er cognitief steeds mee bezig te moeten zijn.
Daarvoor ben ik naar de huisarts gegaan en recept gekregen voor venlafaxine 37,5 mg, dit schijnt een opbouwende lichtere pil te zijn dan de normale 75 mg. Voor mijn jonge leeftijd (18) is dit meestal al genoeg. ik heb het 3 weken gehad en de eerste 2 weken wat last van bijwerkingen, maar ook van een positief effect. (placebo effect van een werkend middel, zo noem ik het maar) en de 3e week heb ik weer erg veel last gehad van mn angsten, dus ben ik weer naar de huisarts gegaan voor een sterkere pil en heb ik de venlafaxine 75 mg gekregen.
Mijn vraag nu is:
Werkt de 75mg nu direct of gaan er weer 3 weken overheen voordat ik de extra dosis voel?ik heb van horen zeggen dat mijn hersencellen nu al openstaan (ik weet de medische uitdrukking ervoor niet) voor het stofje wat erin moet dus dat de 3 weken inwerk tijd niet meer nodig is.
is dit zo of niet?
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 juni 2013 om 20:14Er is helaas geen informatie bekend over een eventuele inwerktijd bij ophoging. Ik neem aan dat het middel meteen werkt. Dit blijkt o.a. ook uit reacties van andere patiënten.
Reagerennadine11 juli 2013 om 06:44hallo;
Reageren
ja ik was ook de lage dosi aa het opstarten;
nu na drie dagen gestopt
voelde me nog slechter;
nu serlain een kans geven
grtKlaas11 juli 2013 om 09:12Wees zeer voorzichtig met deze middelen, er weer vanaf komen kan een eindeloze lijdensweg zijn en vaak is er geen enkele begeleiding van artsen, laat staan van de fabrikanten.
Efexor staat bekend als een van de gevaarlijkste in termen van afbouwen/stoppen. Ik zou als het enigszins kan alle alternatieve wegen bewandelen alvorens dit soort pillen te gaan slikken.
Doordringen tot de kern van angst en depressie kan soms met massagetherapie, oek iets dat bij je past en een therapeut die je vertrouwt. Zo te lezen wil je vanwege de vakantie de snelle weg kiezen van pillen maar vergeet niet dat deze snelle “fix” op termijn rampzalige neurologische schade kan veroorzaken en de medische wereld tot nu toe totaal niet open staat voor de potentieel vreselijke gevolgen van SSRI medicatie.
Meestal wordt de probleem toegescheven aan de onderliggende “mentale ziekte” en wordt de dosis verhoogd. Dat is het enige remedie die de moderne psychiatrie kent…Zie ook:
Reageren
http://antidepressantwithdrawal.info/nl/home.phpAnoniem11 juli 2013 om 14:26Lees meer vragen en antwoorden over Venlafaxine:
Reageren
http://www.dokter.nl/search_gcse/?q=FORID%3A11&cx=partner-pub-8575168267605921%3Aeak94u-kmbq&ie=UTF-8&q=Venlafaxine&sa=zoeken&siteurl=http%3A%2F%2Fwww.dokter.nl%2Fjurken23 maart 2016 om 11:02Ik ben diep onder de indruk van een artikel Help ons van die pillen af, in de bijlage van de Volkskrant van 12 december. Ik las dit artikel vandaag nadat iemand uit mijn omgeving mij op artikel wees.
Dit artikel gaat ook over mij. Ik slik al jaren venlafaxine na een post-partemdepressie in 2001. Ik heb al meerdere stoppogingen gedaan maar dat is altijd op een drama uitgelopen, waardoor ik uiteindelijk een drie maal hogere dosering voorgeschreven kreeg dan waar ik ooit mee begon (225 mg in plaats van 75).
De depressies na de geboorte van mijn kinderen waren als een donderslag bij heldere hemel, aangezien ik tot mijn 31-e nooit depressief ben geweest. Na de geboorte van onze dochter in 1998 kreeg ik naast kalmering-en slaapmedicatie Fevarin. Toen ik mij weer de oude voelde, heb ik deze medicatie moeiteloos afgebouwd. Na de geboorte van onze zoon in 2001 kreeg ik Fevarin en daarna Efexor/Venlafaxine, en daarmee stoppen is me dus nog nooit gelukt. En als ik dat probeerde werd ik depressief, extreem angstig en suïcidaal. Ik kon niet meer eten en slapen, echt een hel.
Ik heb me tot nu voorgehouden dat ik deze medicijnen blijkbaar nodig heb, en dat er een dergelijk groot “litteken”in mijn hersenen is gekomen door die depressies dat ik er voor de rest van mijn leven gevoelig voor zou blijven. Ook de bijwerkingen neem ik tot nu toe voor lief: altijd enorm zweten ’s nachts, elke nacht nachtmerries en zeker 10 kg aangekomen, vooral mijn borsten zijn enorm groot geworden.
De psychiater die mij destijds in behandeling had is inmiddels met pensioen. Maar ik heb al bijna 10 jaar geen dokter meer gesproken. Ik ben overigens nu al jaren stabiel en gelukkig. Vandaar dat ik sinds zeker een half jaar zelf ben gaan minderen: van 225 mg naar 150 mg. Ik heb dit uiterst schijn onverschillig gedaan, zonder er met iemand over te spreken, en super langzaam.
Nu zou ik zo dolgraag met iemand spreken, door iemand geholpen worden die mij ook kan helpen en adviseren. De angst om mij weer zo te voelen is zo groot. Kennen jullie iemand, een psychiater die mij kan bijstaan? Als het goed is staat de link van het artikel onderin
ReagerenJohn (moderator)
23 maart 2016 om 12:01Ik zou je aanraden om dit in eerste instantie met je huisarts te bespreken.
Om op een goede manier af te kunnen bouwen zou je gebruik kunnen maken van de taperingstrips van de Sichting Cinderella.
Op de site van Cinderella kun je info vinden en ook het bestelrecept, dat door de huisarts moet worden ingevuldDe links staan hieronder.
http://www.cinderella-tx.org/nl/tapering/http://www.cinderella-tx.org/nl/taperingstrips-voorschrijven-en-bestellen/
http://www.cinderella-tx.org/files/2015/06/0A_VNLF-recept_bestelf_v13.pdf
Reagerenrobbe29 maart 2026 om 20:22Beste mensen,
Als ik je 1 tip mag geven, stop met het opzoeken van bijwerkingen. Eveneens op deze feed staan allemaal horrorverhalen van mensen die een slechte ervaring hebben gehad met het geneesmiddel of mentaal niet sterk genoeg stonden of kennis hebben over het middel. De eerste week is moeilijk maar eens je hierdoor bent wordt alles beter. Ik heb het zelf doorstaan en je moet je vasthouden tijdens deze periode aan de idee dat het erna beter wordt. Sterker nog de angst of depressie neemt normaal gezien zelf bijna volledig af. De bijwerkingen de eerste dagen zijn meer dan normaal! Je lichaam went immers aan het medicijn. Mensen die hier hun verhaal neerschrijven zijn vaak mensen die teveel panikeren van de bijwerkingen die optreden tijdens het starten van het medicijn.
Reageren