- Maarten23 maart 2011 om 08:17
Hallo
Ik heb al meer dan 10 jaar last van chronische hyperventilatie en braakneigingen in de ochtend. Daardoor kreeg ik een continu onrustig gevoel, pijn rond mijn middenrif en concentratieproblemen.
2 jaar geleden begonnen met anti depressiva (uiteindelijk seroxat) en daardoor verdwenen alle klachten. Helaas is Seroxat ook een middel waardoor je libido geheel verdwijnt. Ik ben er nu 4 maanden mee gestopt en helaas komen alle klachten terug.
Ik zou wel willen weten welke stop er voor zorgt dat ik van binnen kennelijk tot rust kom waardoor de klachten verdwijnen. Nu twijfel ik weer om toch maar te gaan slikken met alle bijwerkingen vandien.
Maarten
3 reactiesReagerenKlaas23 maart 2011 om 13:38MAarten, abrupt stoppen met Seroxat is heel erg gevaarlijk. Ook vanaf een “lage” dosis van 10 mg.
Reageren
De enige manier om er veilig vanaf te komen is de dosis met 5-10% per 3-6 weken te verlagen en altijd per dag gelijk te doseren. Een veilig stopdosis is 1 mg. Om en om slikken, soms geadviseerd door artsen, is nog gevaarlijker dan cold turkey stoppen.
Op de zeer aktieve thread hieronder “Stoppen met paroxetine, bijverschijnselen” staat alles nauwkeurig beschreven en zijn vele lotgenoten aan het woord.Maarten23 maart 2011 om 17:12Ik ben niet abrupt gestopt. Afbouw duurde 3 maanden .
ReagerenKlaas23 maart 2011 om 17:51Uitgaande van je dosis kan het afbouwen 2 tot 3 jaar kosten. 3 maanden is in elk geval veel en veel te snel. In wat voor stappen heb je afgebouwd? 4 maanden is wel een lange tijd om weer te herstarten maar het is te proberen, bv. eerst een paar weken op 5 mg of het de klachten verlicht en anders naar 10. En dan alsnog correct afbouwen in stapjes van 10%.
Reageren
Helaas zijn er maar heel weinig artsen op de hoogte. Ik ken er wel een die er iets vaanf weet en mensen serieus neemt. Erg belangrijk is het onderscheid te maken tussen afkickverschijsnelen en je originele klachten. Zoek eens op het SSRI Withdrawal Protocol van dr. David Healy.