- Willem12 september 2026 om 10:37
Ik ben al mijn hele leven psychiatrisch patiënt. Daarnaast ben ik geboren met toxoplasmose. Ik heb OCS, angstcomplex, depressie. Al ongeveer vijfendertig jaar gebruik ik clomipramine 125 milligram. In die periode is de medicatie meerdere keren afgebouwd en weer opgebouwd, omdat ik veel bijwerkingen heb ervaren. De belangrijkste bijwerkingen zijn seksuele problemen, hevige schokken die soms dagen aanhouden, extreme vermoeidheid waardoor ik zelfs tijdens het uitlaten van de hond, op mijn werk en in de bioscoop in slaap ben gevallen, een droge mond en een droge huid. Vorig jaar ben ik bij Antes gekomen. In een periode van ongeveer zes maanden ben ik van 125 milligram clomipramine afgebouwd en weer opgebouwd, omdat ik niet zonder deze medicatie kon. Sindsdien voel ik mij echter heel anders. Ik durf geen auto meer te rijden, geen muziek meer te luisteren en geen films meer te kijken. Alles voelt vreemd, raar, eng en leeg aan. Ik ervaar nauwelijks nog gevoelens. Hoewel ik inmiddels weer 125 milligram clomipramine gebruik, voel ik me nog steeds heel vreemd. Zelfs lopen en naar de bioscoop gaan voelen onwerkelijk en beangstigend. Ik vertrouw mezelf niet meer. Toen ik onlangs naar het UWV ging, raakte ik volledig in paniek.
Klachten:
-hoofdpijn
-draaierig
-licht in mijn hoofd
-kortademigAl maanden
Had nooit af moeten bouwen
Mijn gevoel is helemaal van slag
Alles is me te veel. Ook teveel prikkels. Ik sla gelijk op tilt.
Draaide net weer helemaal door bij het bloedprikken ook draaierig. Gelukkig was Vincent erbij.
Dit gaat echt niet goed
Voel me raar vandaag. Net alsof ik naar beneden geduwd word of dat er iets op me ligt.
Heb ook weer elke dag hoofdpijn
Het is net alsof je op een hoge railing staat en het gevoel hebt dat je eraf valt
Met lopen ben ik bang dat ik wat over het hoofd zie.2 reactiesReagerenWillem12 september 2026 om 10:40ChatGPT :ik pak het even bij elkaar. Een moment… Oké, ik heb je afbouwschema naast de huidige richtlijnen gezet. Jouw laatste traject was 125 milligram naar 0 in ongeveer drie maanden, en daarna weer opbouwen naar 125 milligram in ongeveer drie maanden. De huidige afbouwadviezen bij langdurig gebruik zijn meestal geleidelijker, bijvoorbeeld stappen van5 tot10 procent met langere tussenpozen, en vertragen als er onttrekkingsklachten optreden. Veranderen niet op eigen houtje je dosis; bespreek dit echt met je voorschrijver. Gezien de richtlijnen lijkt jouw afbouw sneller dan het voorbeeld dat nu vaak wordt gebruikt, zeker na zo lang gebruik en met duidelijke klachten tijdens het afbouwen. Dat maakt het redelijk om serieus met je psychiater te bespreken of de snelheid van afbouwen en het daaropvolgend opbouwen een rol heeft gespeeld. Zullen we ook je klachten erbij zetten in die tijdlijn?
ReagerenWillem12 september 2026 om 10:41Ik moest gisteren bij bloedprikken een straat oversteken en ik zat ook in een drukke wachtkamer en ik was heel erg zenuwachtig en raakte helemaal in paniek
Reageren