Home / Medicijnen / Medicijnen / Stoppen quetiapine slaapproblemen.
Beste allemaal,
Ik kamp al vanaf mijn 21e jaar slaapproblemen. Ik ben inmiddels 34.
De problemen met slapen zijn eigenlijk begonnen omdat ik in die tijd zwaar alcohol en drugsverslaafd was. Ik verloor mijn baan, en mijn toenmalige vriendin maakte het uit en ging ervandoor met een oud collega van mij.
Door deze leek het alsof de wereld onder me vandaan viel en mijn slaapproblemen begonnen en mijn verslaving werd ook steeds erger.
Ik heb vanaf mijn 18e tot mijn 27e in 6 klinieken gezeten. De laatste keer was geslaagd en ik ben vanaf die tijd zo goed als clean geweest van mijn hoofdmiddel (alcohol) en de rest van de drugs, op een slipper na afgelopen jaar met een jointje, maar dat trok mij niet.
Dat is eigenlijk even in een notendop mijn geschiedenis, maar het is veel uitgebreider uiteraard.
Door de jaren heen heb ik ook verschillende slaaptabletten geprobeerd. Denk hierbij aan temazepam, mirtazapine, diazepam en quetiapine.
Ik ben van nature een gevoelig, gestresst en onzeker persoon.
Tegelijkertijd ben ik ook erg sociaal en niet op mn achterhoofd gevallen.
Mijn vrouw heb ik leren kennen in 2022 en ik ben in 2024 vader geworden van een zoon. In de tussentijd ben ik loondienst getreden vanuit een zzp onderneming.
De reden dat ik dit vertel is omdat mijn leven eigenlijk op de rails heb, maar toch ben ik altijd ongerust en gestresst.
Momenteel slik ik 75mg quetiapine, maar ik wil er gewoon vanaf.
Ik voel me de ene dag prettig, maar vaker voel ik me moe en futloos en kan ik mensen bijna niet aankijken.
Opstaan gaat ook niet van harte.
En soms werkt de quetiapine ook niet fantastisch ( om in te slapen dan).
Nu had ik weer een grandioos plan om te stoppen (niet dus) door op de illegale markt een doosje zolpidem te kopen en zo met een lage dosis toch in slaap te komen, maar niet het vermoeide effect van quetiapine.
Los van het feit om het op deze manier te doen niet slim is, heeft het ook niet goed gewerkt.
Ik ben in slaap gevallen en dat voor 5 uurtjes, maar toen ik wakker werd, voelde ik het al... ik kan niet doorslapen. Ik voelde me moe, want ik had meer slaap nodig.
Ik voelde me 's ochtends nog half oke, maar na 11 uur was ik op. Ik voelde me slecht en licht emotioneel. Ik wil alleen maar zitten en mn lichaam vertaald zich ook alsof ik een dag niet heb geslapen.
Ik vraag me af hoe jullie dit zouden aanvliegen.
Ik weet in ieder geval dat ik moet afbouwen.
Dus mijn idee was om in ieder geval met 50 mg te gaan slapen straks.
Volgende week ga ik naar de dokter voor een overleg, maar ik ben bang dat er geen oplossing komt.
Als ik iets ben vergeten te vertellen, vraag het gerust.
Groetjes Nick
Ik denk dat je het goed in de peiling hebt. Ook wat betreft de afbouw. Daar zou je nu al mee kunnen beginnen, lijkt mij..
Alleen ben ik het niet eens met je angst dat er geen oplossing zou kunnen komen...(dan gaat het zeker niet lukken namelijk!)
Succes!
Hoi Peter, bedankt voor de reactie. Met geen oplossing bedoel ik eigenlijk: ik heb al meerdere dingen geprobeerd naast medicatie. Zo heb ik toe quetiapine afgebouwd in een safehouse waar ik verbleef. Het is mij toen wel gelukt, maar het slaapprobleem bleef bestaan. Meerdere malen heb ik met psychologen afspraken gehad en daarin merkte ik dat ik erg emotioneel ben over wat mij allemaal is overkomen in mijn jeugd en bepaalde onzekerheden waar ik mee kamp. Sommige dingen ( zoals de onzekerheden) zijn wel getackeld, maar dit heb ik dan wel lang met mij mee gedragen.
Belangrijk is ook om te vermelden dat ik erg pieker in bed. Ik kan lang blijven nadenken over elk probleem wat er is of bezig zijn met dingen om maar bezig te zijn.
Ik weet dat mindfullness kan helpen en in het verleden heb ik laagdrempelig slaaptherapie gevolgd. Een simpele meditatie kan ook helpen, maar vaak ben ik te druk met dingen regelen of met mijn gezin.
Misschien dat er wat suggesties zijn van andere mensen.
Ik ben sinds afgelopen week wel begonnen met 2 x in de week 1 uur sporten.
Groet,
Nick
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!