- Anoniem25 oktober 2025 om 12:53
Hallo,
Ik neem sinds nu 24 dagen sertraline 50mg, eerste week opgebouwd 25mg, mijn angstklachten zijn veel verbeterd en heb er niet veel last meer van. Mijn duizeligheid van een maand lang is weggegaan en ik kan bijna weer “normaal” functioneren. Nu de bijwerkingen zijn al bij al wel oke, koude voeten, meer zweten en in begin wat misselijkheid, het enigste waar ik me zorgen over maak is mijn verlaging van mijn hartslag. Sinds de overgang van 25mg – 50mg na 1 week, is mijn hartslag opeens veel verlaagd, deze is als ik wakker ben en in complete rust weliswaar soms 42-46, als ik rechtsta 58 en als ik wandel soms maar 65-70. Wat ik wel aan de lage kant vind, ale dat op zich is geen probleem want ben niet duizelig ofzo. Het enigste wat ik wel heb is dat ik soms sporadisch ademklachten krijg, ik merk ook op dat deze klachten telkens komen als mijn hartslag laag is. Spanning op mijn borst en daardoor kan ik moeilijker diep inademen, dit is weliswaar enkel aan de rechter kant en komt meestal savonds voor, overdag zo goed als nooit problemen en functioneer ik normaal. Op de momenten van ademklachten heb ik dan bv hartslag 43-45 maar mijn saturatie is wel altijd 98-99%, de oplossing dat ik nu heb is negeren en gewoon slapen en sochtends is het altijd wel weg en ik slaap goed haha. Ik vraag dit gewoon omdat dit wel een behoorlijk benauwd gevoel geeft en het ook niet “normaal” is.
Belangrijke dingen die ik nog vergeten zeggen ben: Op de overgang van 25 naar 50 mg ben ik ook gestopt na 21dagen met xanax 0.25mg s’ochtends en s’avonds, dus mss dat de spanning in ademhalingsspieren rechterkant daardoor terug is gekomen en dit met lage hartslag spanning veroorzaakt en meer opvalt. Als tweede, heb ik altijd al een lage hartslag gehad, vorig jaar was deze in slaap en rust ook 40-42 en soms als ik aan het werken was 48 achter mijn bureau. Toen had ik echter wel nooit klachten en ademproblemen s’avonds, daarvan de vraag nu.
Laatste belangrijke is dat ik al een echo gehad heb (5 maand geleden), holter 24 uur (3 maand geleden, 359 overslagen, 1 artriale run 3 overslagen 1.2sec duur aan 91BPM) en echocardiogram heb gehad + inspanningstest (4weken geleden, 1 week voor start sertraline). Alles daaruit was goed, maar nu baat ik me wat zorgen door de verlaging van hartslag en daarbij soms de druk en spanning en ademklachten die zich ermee moeien en omdat ik sertraline ben opgestart.
Ik weet dat jullie ook geen uitspraak kunnen doen op basis van deze gegevens, maar ik vraag toch maar eens na wat jullie hiervan denken. Zeker omdat het gwn op spanningsklachten lijkt van ademhalingspieren die naar bovenkomt in lage hartslag maar je weet nooit.
Advies: nog eens een ECG doen of holter of wat? Maandag heb ik opvolging gesprek met dokter en als ik weer een onderzoek ga vragen zal hij eens met zijn ogen fronsen haha. Ik weet gewoon dat SSRI soms invloed kan hebben op hart en zeker omdat mijn ritme verlaagd is met 5-10 slagen per minuut in rust, 20+ slagen in activiteit dat ik me toch een beetje zorgen maak en als laatste mijn hartoverlsagen zijn ook verdubbeld bijna of zeker vermeerderd. (sorry voor de lange tekst)
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
25 oktober 2025 om 19:53Als je zo’ n trage hartslag hebt ( en voorheen niet) zou ik een ECG laten maken ( bij je huisarts?)
Reageren
Ik ken het niet van Sertraline, maar er is een zelden ( o,01-0,1%)voorkomende bijwerkingvan een trage hartslag…
Maar misschien ben je nu gewoon erg rustig geworden!!😏