- Valt best mee4 juni 2026 om 19:11
Ik heb deze week pleinvue moeten gebruiken, in verband met een darmonderzoek. Naar alle nare ervaringen die ik had gelezen met dit middel, zag ik er wel een beetje tegenop..
Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het me enorm is meegevallen. Natuurlijk is het drankje niet lekker en smaakt het chemisch, het is ook geen cocktail of zo…. Maar als ik dan lees dat mensen na een slokje gaan kokhalzen, dan verbaas ik me daar toch wel een beetje over.
Ik heb de pleinvue gemaakt met ijskoud water, en een slokjes gedronken met een rietje. Kopje thee en een kopje ranja ernaast en dan steeds afwisselen.
Na dosis 1 duurde het bij mij best een poosje voordat het effect op gang kwam, ik moest om 1800 uur starten en het eerste effect merkte ik pas om 2100 uur. Ik moest in de nacht wel een paar keer naar het toilet, ik voelde dat wel goed aankomen.
De tweede dosis moest ik in de ochtend nemen, voor de afwisseling een ander smaakje dit keer. Niet heel lekker, maar ook niet onoverkomelijk. Ook hierbij weer een kopje thee en een kopje ranja erbij en afwisselen. Het effect van deze dosis kwam iets sneller op gang. Heb een groot deel van deze ochtend op het toilet doorgebracht, en had daarna de lichtgele waterige ontlasting die ik moest hebben.
Al met al: niet iets wat ik heel vaak wil doen, maar ook niet iets om heel dramatisch over te doen.Dick Goedhart7 juni 2026 om 19:56voor de 2e keer binnen 3 maanden heb ik pleinvue moeten gebruiken, Gekoeld en in combinatie met appelsap is het prima te doen. Geen slokjes maar een half glas pleinvue en tegelijkertijd een half glas appelsap opdrinken Dit vier keer en de 1e dosis is zonder probleem weggedronken, idem een dag later de 2e dosis,
ReagerenRina20 juni 2026 om 01:05Hi allemaal,
Vandaag mijn endoscopie/coloscopie gehad en ik wilde toch even een positieve ervaring delen, omdat ik zelf veel steun heb gehad aan de verhalen hier.
Pleinvue dosis 1 viel mij echt enorm mee. Ik dronk het met een rietje en nam direct daarna twee slokken appelsap en een slok thee. Op die manier was het goed te doen. Ik heb er ongeveer twee uur over gedaan om alles op te krijgen.
De dag ervoor heb ik bewust heel licht gegeten: een paar witte boterhammen, drie gekookte eieren en wat bouillon. Daardoor kwam de darmvoorbereiding snel op gang en werd mijn ontlasting vrij snel helder. Ik hoefde er ’s nachts ook niet uit.
Dosis 2 vond ik ook beter te doen dan verwacht. Bij mij was de ontlasting de avond ervoor al vrijwel helder en na een deel van dosis 2 werd het helemaal helder. Ik heb daarom niet de volledige tweede dosis opgedronken.
Het onderzoek zelf heb ik nauwelijks meegekregen. Het infuus vond ik eigenlijk nog het vervelendste onderdeel van de hele dag.
Voor iedereen die ertegen opziet: ik snap dat heel goed, want dat deed ik ook. Maar achteraf viel het mij echt mee. Het is goed te doen. 🙏
Succes aan iedereen die het nog moet ondergaan. ❤️
ReagerenEleo30 juni 2026 om 01:39Ik vond de smaak enorm meevallen. Ongeveer hetzelfde als je moet drinken bij diaree om uitdroging te voorkomen. Het gekke is alleen dat er totaal niets gebeurde. Alles keurig volgens timing en voorschrift ingenomen maar om 02.00 ‘s nachts nog geen enkele aandrang. Bizar toch?
ReagerenPeter S.24 juli 2026 om 20:00Een maand geleden in OLVG een coloscopie gehad. Alles viel erg mee. Het laxeren werd met Pleinvue opgeroepen. Om 18 uur begonnen met 1/2 liter Pleinvue-oplossing (Ik vond het drankje niet vies) en een 1/2 liter helder vocht (aanmaaklimonade) en daarna nog 3/4 liter helder vocht.
Reageren
Een uur na de eerste Pleinvue-slok kwamen de darmen op gang. Dat duurde – met onderbrekingen – in totaal zo’n drie uur. Geen buikkramp of misselijkheid gehad. Na een korte ongestoorde nachtrust om 08 uur de tweede laxering.
De tweede laxering verliep eveneens rustig: geen kramp of misselijkheid. Naast de voorgeschreven 1/2 liter Pleinvue met 1/2 liter limonade nog 1,2 liter extra vocht gedronken. Een half uur na de laatste slok van het extra vocht stopte de diarree. Na een half uur op weg naar het ziekenhuis. Luier omgedaan, maar niet nodig gehad.
De coloscopie verliep probleemloos met slechts twee korte enigszins pijnlijke momentjes. Darmen bleken perfect schoon! Van het roesje heb ik niets gemerkt; was klaarwakker. Kon daardoor wel goed meekijken met de TV-beelden (leuk!). Geen problemen gehad tijdens de terugreis.
Al met al ontzettend meegevallen!Ientje27 juli 2026 om 21:36Morgenochtend 8:30 heb ik mijn onderzoek. Dus om 17:00 nog gegeten en tussen 18:00 en 19: uur het eerste zakje gebruikt. Nu 21:30 uur en er is nog niets gebeurd. Geen kramp of gerommel. Ik hoop dat de tweede portie morgenochtend om 5 uur wel wat gaat doen anders kan ik afspraak wel afzeggen. Voor de nacht: handdoek op mijn bed en genoeg incontinentie materiaal in mijn onderbroek.
Reageren