Tijdens afbouw paroxetine ineens veel gewichtstoename

  • #1

    Vorig jaar maart ben ik begonnen met paroxetine. Rond november zat ik op 60 mg. Begin januari begonnen met afbouwschema. Op dat moment was ik ca 6 kg aangekomen.
    Nu ben ik ineens 3,5 kg in 1 maand aangekomen. Ben deze maand minder koolhydraten gaan eten op advies van een dietiste. Snoep of snack nauwelijks en sport gemiddeld 3 x in de week....
    Wat nu? Ik weet het ff niet meer )-:

    Reactie
    #2

    Antidepressiva remmen de heropname van serotonine, waardoor ook de aanmaak van melatonine wordt verminderd. Melatonine wordt immers aangemaakt uit serotonine. Door tekort aan melatonine worden andere hormonen ook verstoord. Mede daardoor en door vertraagde stofwisseling gewichtstoename. Ook zorgen antidepressiva voor verliezen aan vitaminen en mineralen, waaronder Q10, magnesium en vitamine B. Dit soort stoffen zijn onder andere belangrijk voor de insulinegevoeligheid en de aanmaak van allerlei hormonen en neurotransmitters. Kan goed zijn om je er zelf eens in te verdiepen.

    Reactie
    #3

    Dankje Catootje, wil je zeggen dat het gebruik van de door jou genoemde vitaminen en mineralen een positief effect kunnen hebben op de mate van aankomen in gewicht?

    Reactie
    #4

    Ik denk, en dat bedoel ik niet verkeerd; probeer je over je gewicht absoluut geen zorgen te maken momenteel. Het feit dat je aan komt momenteel zou te maken kunnen hebben met het feit dat je systeem in de war ligt. Als je rustig afbouwt en ook blijft sporten of bewegen, denk ik je je normale gewicht weer zult behalen op het moment als je bent afgebouwd.

    Probeer voldoende water te drinken.

    Reactie
    #5

    Niet teveel vlees eten, noten en zaden eten doet ook wonderen. Lijnzaad schijnt goed te werken voor de darmen, mochten die zich 'moeilijk gedragen'.

    Reactie
Reageer op: Tijdens afbouw paroxetine ineens veel gewichtstoename
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief