Zoeken Vraag het forum

Mirtazapine stoppen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vera

Amerikaanse sites raden aan iedere maand ongeveer 10% af te bouwen tot je op 2% van je oorspronkelijke dosis zit. Dus van 15 naar 13,50 en een maand later naar 12,15 etc. Veel mensen gebruiken hiervoor een juwelierweegschaal en een vijl, maar afbouwen met vloeibare Mirtazapine is nog makkelijker. Begin langzaam en ga sneller, alleen als je dat kan.

Ik volg ongeveer dit schema, maar bouw ongeveer 5% per twee weken af. Ja, het duurt lang, maar ik heb amper ontwenning. En ik zit inmiddels al op 3 mg.

Oh, en iedereen die zegt dat je van antidepressiva niet afhankelijk kunt worden weet duidelijk niet waar hij/zij het over heeft!

Succes allemaal.

S.

Vera, op welk aantal mg ben je begonnen? Ben vooral benieuwd hoe het gaat van 3 naar 0 mg en daarna! Inmiddels zou je dan nu al richting de 2.5 -2 gram zijn gegaan. Ik heb inmiddels van 15 mg nr 7.5 afgebouwd, in grotere stappen, maar wel ontwenningsverschijnselen gehad dus zou het 2e gedeelte in kleinere stappen willen doen. Dus ben erg benieuwd in jouw manier hierin!
    Ik had bij de start vooral laat van shockjes (van korte duur maar erg irritant) dus ga er ook vanuit dat deze terug komen.
    Iemand hier ervaring ermee? En bij afbouwen ook weer gehad? Zoja? Hoelang bleef het aanhouden?

Succes!

Reageren
    Gea

Ik ben van 15 mg ( jaar geleden met deze dosis begonnen ) half jaar geleden naar 7,5 mg gegaan en daarna afgelopen maanden steeds heel klein stukje minder ….gisteravond een “ friemelke” ingenomen …. Vanavond niks meer
    Heb er totaal niks van gemerkt , geen bijwerkingen …. Niks

Reageren
    Anoniem

Dankjewel voor je hart onder de riem, anoniem, ik heb in ieder geval wat aan je verhaal. Ik herken er veel in: ook begonnen met Mirtazapine voor slapeloosheid als gevolg van burn out. Aanvankelijk 15 mg (3 maanden), vervolgens naar 7,5 mg (2 maanden) zonder verschil te merken. Toen nog een week 3,75 mg en toen gestopt. Dat ging niet goed, gedurende een week werd slapeloosheid steeds erger (en ook hoofdpijn, misselijk en somber) dat ik weer terug ben gegaan naar de 3,75 mg. Ik hoop dat ik nu op deze dosis stabiliseer en dan wil ik ook die taperingsstrips gaan proberen. Ik ben benieuwd hoe het je verder verging: werd de slapeloosheid steeds minder na een week na stoppen? Ik hoop dat het je gelukt is te stoppen!

Reageren
    Gwen

Ik heb iets meer dan een jaar 7.5 mg mirtazapine geslikt ivm ernstige slaapproblemen en angstgevoelens. Ik ben eigenlijk in een paar weken tijd zelf zonder schema gestopt en heb nergens last van gehad. Ik ging wel een langere avondwandeling maken. Misschien dat dat ook hielp? Het viel me eigenlijk 100% mee. Ik had nog een aantal pillen liggen en slik er ongeveer 1 keer in de maand nog wel eens 1 om een lange nacht te maken. Heel veel sterkte en succes, het kan dus wel!

Reageren
    Martine

Heb 8 jaar Mirtazapine genomen 7.5 mg en nu 3de poging om te sstoppen ik ben nu op 1mg gekomen en voorlopig gaat het hoed deze Kerr ben ook gestopt met alcohol drinken niet dat ik probleem heb enkel in weekend glaasje wijn bij eten maar wil alles op alles zetten om deze keer van die pillen af te geraken die ik kreeg na sterfgeval omdat ik niet kon eten de dokter zei dat dit mijn maag ging openzetten maar zei niet dat dit antidepresiva was. Ik heb nog 2 stappen te gaan 0.75mg en 0.50mg ik hou mijn hart vast als ik kees dat de onttrekkingsverschijnselen pas om zijn ergst zijn als je helemaal gestopt bent

Reageren
    Martine

Ik zit dis nog steeds 0p 1mg en heb si ds dag 4 op deze dosis enorme onttrekingsverschijnselen. Nu dag 23 nog steeds enorm misselij
    k Ik hoop dat het stilletjes aan gaar beteren maar helaas ik hou nog 25 dagen vol denknik en als ik er dan niet door ben zal ik terug moeten verhogen WAT een hel. Ik kom van bijna 8 jaar 3.75 mg

Reageren
    Mim

Ik heb Mirtazapine maar 2 maanden genomen omdat ik heel wat bijwerkingen had. Ik ben heel langzaam afgebouwd. Maar de onrust was er dadelijk.Iedere morgen rond 5 uur word ik wakker met soms zware paniekaanvallen.Ik heb geen energie meer. Ik zal dit NOOIT nog aanraden

Reageren
    Suus

Hoe gaat het met de mensen die hier gepost hebben. Ook na een aantal jaren. Komt je echte ik wel weer terug? En hoelang hielden de klachten aan?

Reageren
    Anoniem

Toch fijn om te lezen dat meer mensen last hebben met het afbouwen van mirtazapine; ik kan er niet ontzettend veel informatie over vinden. Ik kreeg het voorgeschreven voor chronische spanningshoofdpijn (NDPH). Het hielp niet de hoofdpijn te verminderen en wilde stoppen met de medicatie. Mijn neuroloog zei dat ik gewoon kon stoppen met 7,5mg. Ook op de site van de huisarts staat dat dit in 1 keer kan. Dit vind ik gek, na 5 maanden met aardig wat bijwerkingen; veel vocht/kilo’s aangekomen (+\- 20 kilo) en extreme vermoeidheid. Zelf besloten toch maar eerst de helft te doen voor 3 weken en daarna gestopt.

Bij mij kwam de heftigste reactie na het totaal stoppen. Vreselijke buikpijn en misselijkheid waardoor ik 3 dagen gestopt was met eten. Bij alles wat ik eet krijg ik buikpijn en wordt daarvan misselijk, maar ik kon na een maand wel vaak 3 maaltijd wegkrijgen. De misselijkheid en buikpijn blijft bij alles wat ik eet/drink na 2,5 maand, dus ga nu verder uitzoeken met de huisarts wat ik hiertegen kan doen.

Reageren
    Suus

HAI anoniem,
    Er is een Facebookgroep die veel goede adviezen heeft tegen omtwennigsverschijnselen. De vreselijke buikpijn en misselijkheid is een bekend verschijnsel. Histaminevrij eten en gemberthee helpt wel een beetje.

Reageren
    Felicitas

Ik heb 8 jaar mirtapine geslikt. 15 mg en de laatste jaren 15 gedeeld door 4 en later 5. Dus 3 mg. 5 weken geleden gestopt. Ik was op vakantie. Het slapen werd direct anders. Veel momenten wakker. Ook vroeger wakker. Maar veel minder duf wakker. Ik sliep vaak wel 10 tot 12 uur. Ook niet fijn. 25 kilo aangekomen en kreeg het er niet af.

Op vakantie, alleen met camper en 2 honden, viel het zonder mirtazipine behalve het slapen wel mee. Thuis gekomen was ik 3,5 kilo afgevallen. Dat vind ik erg fijn. Is ook beter voor mijn lijf. Dus dat zijn 2 grote voordelen. S ochtends frisser en afvallen.

Maar sinds ik thuis ben begon ik mij steeds slechter te voelen. Spierpijn, moe en vooral ook onrustig en erg down. Dat gevoel kende ik niet meer zo. Ik vraag me af of dat over gaat. Want ik wil ook zo graag afvallen en een normaal gezond gewicht hebben. Hoeft heus niet super slank.

Weet nu niet goed wat te doen. Of ik moet volhouden en hopen dat het over gaat? En hoe lang dan ….

Reageren
    Suus

Felicitaties, hoe gaat het nu? Het is wel vaker dat de ontrekkingsverschijnselen later komen bij Mirtazapine. Ik hoop dat je je al iets beter voelt.
    Ik begin hopelijk binnenkort net afbouwen.

Reageren
    Suus

Hoe gaat het nu?

Reageren
    Felicitas

Ik vind het nog steeds lastig. Het is een beetje alsof het softe randje is verdwenen en alles weer wat scherper binnen komt. Ik voel me minder in balans, minder gelukkig. Alleen weet je nooit precies wat waardoor komt. Er zijn ook wat tegenslagen. Komen de tegenslagen harder aan doordat mirtazapine niet meer dempt Ik weet het niet zo goed.

Reageren
Reageer op: Mirtazapine stoppen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.