- B16 juni 2018 om 16:32
Hoi ik was bij de huisarts door mn vefmoeidheidsklachten enz maar alles is in orde. Ik vroeg mijn arts als ik multivitaminen ga slikken zou dat wel beetje kunnen helpen en heeft het voordeel voor mn gezondheid zei mn arts als je denkt dat je er beter mee gaat worden slik het.
toen vroeg ik dus het heeft geen vootdeel voor je gezondheid zei hij nee. Klopt dit ?
2 reactiesReagerenPeter17 juni 2018 om 00:30Ja, dat klopt.
Ernstige vitamine-tekorten komen niet zoveel voor als je verder normaal eet en leeft. Als er al een vitamine-tekort is, dan is dat vaak maar één specifieke vitamine. Waarom zou je dan alle vitamines gaan slikken? Eigenlijk zou je eerst een bloedtest moeten doen en dan alleen die vitamines slikken waaraan je tekort hebt.
Bij sommige groepen zijn wel vitamine-tekorten  bekend, zoals bij zwangere vrouwen (B11=foliumzuur) of oudere mensen die vrijwel nooit meer buiten komen (vitamine D). Ook bij vegetariërs (B12).
Een te veel aan vitamines wordt vaak afgebroken door je lever en belandt via de urine in de WC. Een deel van de vetoplosbare vitamines kunnen worden opgeslagen en bij extreme inname schadelijk zijn. Kortom, waarom betalen als het in de WC terecht komt en je lever er ook nog eens druk mee is?
Redelijk normaal eten en af-en-toe naar buiten gaan, dan heb je geen last van vitamine-tekorten.
ReagerenCatootje17 juni 2018 om 16:28Bij vermoeidheidsklachten eens beginnen bij je voedingspatroon. Het beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Moderne teeltmethoden plus een bodem waar nog maar weinig voedingsstoffen in zitten zorgt voor minder voedingsstoffen in de voeding. Daarbij is de opname bij een minder gezonde darmflora ook niet optimaal. Beter wel een goede Multi van de betere vitaminezaak; die zijn wat hoger en evenwichtiger gedoseerd. Van stoffen als magnesium, calcium en vitamine C zit er wel te weinig in omdat het anders joekels van pillen zouden worden. Veel mensen hebben een tekort aan magnesium, terwijl de bloedspiegel stabiel is.
Reageren