- A21 september 2017 om 17:00
als je b12 tekort hebt en levenslang b12 injecties moet gebruiken is dit schadelijk voor je lichaam omdat je het uit je voeding juist niet kan pakken, dus dat je levenslang aan de injecties moet?
17 reactiesReagerenangke21 september 2017 om 17:15Wat is een normale waarde voor b12 voor een 35 jarige persoon met symptomen van een tekort?
ReagerenJohn (moderator)
21 september 2017 om 17:37@A
Als je lichaam geen B12 uit je voeding kan opnemen en je dus een blijvend tekort hebt, is dat schadelijker dan de injecties.
@Angke
tussen 150 – 700 pmol/L
ReagerenA21 september 2017 om 17:56dus de injecties die ik moet gebruiken hele leven lang is ook schadelijk dus…
ReagerenJohn (moderator)
21 september 2017 om 17:58Alle medicijnen zijn niet gezond….maar soms helaas wel nodig
ReagerenA21 september 2017 om 18:00pff dan kan ik nu al weten dat ik later ook andere dingen ga krijgen door de injecties die ik altijd moet gebruiken
geen gezonde toekomst dus ..
ReagerenJohn (moderator)
21 september 2017 om 18:10pff dan kan ik nu al weten dat ik later ook andere dingen ga krijgen door de injecties die ik altijd moet gebruiken Dat is nonsens. Daar hoef je helemaal geen klachten van te krijgen.
Er zullen ongetwijfeld wel meer dingen zijn die je eet, drinkt of doet die ongezond zijn. Daar vraag je je dat toch ook niet van af…
ReagerenA21 september 2017 om 18:20ja je hebt gelijk..
ik heb een stoornis in mijn maag daarom word b12 niet goed opgenomen
maat de vetten in de voeding, andere stoffen en vitaminen worden die dan wel goed opgenomen?
ik ben best slank dus vet vind ik wel belangrijk.
ReagerenA21 september 2017 om 18:21en andere stoffen en vitaminen natuurlijk ook.
ReagerenJohn (moderator)
21 september 2017 om 18:53Ja die kunnen wel goed worden opgenomen. Het gaat specifiek om B12.Je maag maalt namelijk een bepaalde stof niet aan , die nodig is om B12 uit de voeding op te nemen.
ReagerenCatootje21 september 2017 om 23:34Ik gebruik zelf vitamine B zuigtabletten, die je onder je tong laat smelten. Zou je moeten overleggen met je arts. Vaak is het wel zo dat je meerdere stoffen tekort komt en het beste ook kan zorgen voor volwaardige voeding. Veel mensen komen ook onder andere magnesium en vitamine D tekort. Vitamine B12 wel beter in combinatie met het hele B-complex omdat allerlei stoffen in je lichaam samenwerken en de B-familie elkaar ook nodig heeft.
Vitamine B12 helpt samen met allerlei andere stoffen ook voor de aanmaak van carnitine in je lichaam. Mensen die weinig of geen vlees eten komen eerder stoffen tekort als carnitine en nog tal van andere stoffen.
ReagerenA22 september 2017 om 14:05tandor en wanneer loop je blijvende schade op door b12 gebrek?
dus hoelang moet je ermee hebben geleeft bijvoorbeeld met een b12 tekort zodat er blijvende schade is in je lichaam?..
ReagerenJohn (moderator)
22 september 2017 om 17:08Eigenlijk pas na een tekort over meerdere jaren.
http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12-tekort-symptomenlijst.php
ReagerenCatootje24 september 2017 om 10:36Ik kreeg nu trouwens het advies om methylcobalamine (zuigtabletten) te nemen in plaats van een andere vorm.
Vitamine B12 is trouwens ook belangrijk voor de aanmaak van creatine dus het kan zinvol zijn om te zorgen voor voldoende inname van creatine, zodat er niet teveel verloren gaat aan B12 voor die omzetting.
ReagerenMees29 september 2017 om 16:34hey tandor, mijn b12 waarde is 9.6 nmol maar de arts zegt dat dit heel goed is?
en u zegt 170-700
Reageren