Zoeken Vraag het forum

B12 tekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • A

als je b12 tekort hebt en levenslang b12 injecties moet gebruiken is dit schadelijk voor je lichaam omdat je het uit je voeding juist niet kan pakken, dus dat je levenslang aan de injecties moet?

17 reacties
    Reageren
    angke

Wat is een normale waarde voor b12 voor een 35 jarige persoon met symptomen van een tekort?

Reageren
    John (moderator)

@A

Als je lichaam geen B12 uit je voeding kan opnemen en je dus een blijvend tekort hebt, is dat schadelijker dan de injecties.

@Angke

tussen 150 – 700 pmol/L

Reageren
    A

dus de injecties die ik moet gebruiken hele leven lang is ook schadelijk dus…

Reageren
    John (moderator)

Alle medicijnen zijn niet gezond….maar soms helaas wel nodig

Reageren
    A

pff dan kan ik nu al weten dat ik later ook andere dingen ga krijgen door de injecties die ik altijd moet gebruiken

geen gezonde toekomst dus ..

Reageren
    John (moderator)

pff dan kan ik nu al weten dat ik later ook andere dingen ga krijgen door de injecties die ik altijd moet gebruiken   Dat is nonsens. Daar hoef je helemaal geen klachten van te krijgen.

Er zullen ongetwijfeld wel meer dingen zijn die je eet, drinkt of doet die ongezond zijn. Daar vraag je je dat toch ook niet van af…

Reageren
    A

ja je hebt gelijk..

ik heb een stoornis in mijn maag daarom word b12 niet goed opgenomen

maat de vetten in de voeding, andere stoffen en vitaminen worden die dan wel goed opgenomen?

ik ben best slank dus vet vind ik wel belangrijk.

Reageren
    A

en andere stoffen en vitaminen natuurlijk ook.

Reageren
    John (moderator)

Ja die kunnen wel goed worden opgenomen. Het gaat specifiek om B12.Je maag maalt namelijk een bepaalde stof niet aan , die nodig is om B12 uit de voeding op te nemen.

Reageren
    Catootje

Ik gebruik zelf vitamine B zuigtabletten, die je onder je tong laat smelten. Zou je moeten overleggen met je arts. Vaak is het wel zo dat je meerdere stoffen tekort komt en het beste ook kan zorgen voor volwaardige voeding. Veel mensen komen ook onder andere magnesium en vitamine D tekort. Vitamine B12 wel beter in combinatie  met het hele B-complex omdat allerlei stoffen in je lichaam samenwerken en de B-familie elkaar ook nodig heeft.

Vitamine B12 helpt samen met allerlei andere stoffen ook voor de aanmaak van carnitine in je lichaam. Mensen die weinig of geen vlees eten komen eerder stoffen tekort als carnitine en nog tal van andere stoffen.

Reageren
    A

tandor en wanneer loop je blijvende schade op door b12 gebrek?

dus hoelang moet je ermee hebben geleeft bijvoorbeeld met een b12 tekort zodat er blijvende schade is in je lichaam?..

Reageren
    John (moderator)

Eigenlijk pas na een tekort over meerdere jaren.

http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12-tekort-symptomenlijst.php

Reageren
    Catootje

Ik kreeg nu trouwens  het advies om methylcobalamine (zuigtabletten) te nemen in plaats van een andere vorm.

Vitamine B12 is trouwens ook belangrijk voor de aanmaak van creatine dus het kan zinvol zijn om te zorgen voor voldoende inname van creatine, zodat er niet teveel verloren gaat aan B12 voor die omzetting.

Reageren
    Mees

hey tandor, mijn b12 waarde is 9.6 nmol maar de arts zegt dat dit heel goed is?

en u zegt 170-700

Reageren
Reageer op: B12 tekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.