- Randy6 mei 2017 om 21:15
Hallo, ik slik nu half jaartje metroprolol van 50mg, en heb wel eens 1 dag zonder geprobeert en een halve te nemen voordat ik op bed ga uit advies van de doktersposten. Maar iedere keer als ik geen of een halve neem gaat het telkens mis.
Ik gebruikte het zodat me hart niet op hol gaat onder het slapen, want het is serieus dood eng. Eerste keer dat ik een pil heb overgeslagen ben ik naar doktersposten geweest omdat de hartkloppingen niet weg gingen(duurde ong 4-5 uur lang).
Sindsdien ik citalopram gebruik, heb ik nog wel eens hartkloppen gehad maar dat is heel kort ter samen met een heel koud gevoel op de borst, voeten en handen.
Toch wil ik het niet voor altijd slikken, en zou eigenlijk nog eens een halfje willen proberen voor het slapen gaan. Is dat verstandig of moet ik het gewoon altijd blijven slikken? Heb al een lange tijd niet mijn bloeddruk gemeten maar me hartslag zit nu meestal rond de 60-70 als ik zit en rond de 90-100 na het wandelen en korte inspanningen.
6 reactiesReagerenJohn (moderator)
7 mei 2017 om 00:47Ik zou dat niet zomaar doen..overleg het eerst met je huisarts
ReagerenCatootje7 mei 2017 om 08:22Als je van de medicijnen af wil is het slim om vooral wat aan de oorzaken van je klachten. Door te kiezen voor volwaardige voeding blijft je bloedsuikerspiegel stabieler, wat kan schelen in allerlei klachten, ook depressies en bloeddrukproblemen. Dus bruine rijst en bruine macaroni, bijvoorbeeld. Door koolhydraten te combineren met wat eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels blijft de bloedsuikerspiegel stabieler. Een los koekje of een biertje kan je bloedsuikerspiegel weer laten schommelen.
Reageren
Daarnaast kunnen er voedselovergevoeligheden spelen. Stoffen als tyramine in je voeding kunnen ook zorgen voor ontregelingen. Tyramine zorgt voor en lichte vernauwing van de bloedvaten en verhoging van de bloeddruk.
Voor allerlei lichaamsfuncties zijn allerlei vitaminen, mineralen, bepaalde vetzuren, aminozuren en nog andere stoffen nodig. Denk aan stoffen als magnesium, vitamine B en D en omega 3, om er een paar te noemen. Zowel bij bloeddrukproblemen als bij depressies spelen die stoffen een rol. Daaruit kan je lichaam ook bepaalde neurotransmitters aanmaken.
Goed om je te verdiepen in goede voeding en gezondheid. Niet in plaats van medische zorg maar werken aan de basis kan schelen. Ook speelt er bij elke lichamelijke klacht een emotionele achtergrond.Randy7 mei 2017 om 10:22Bedankt voor die tips! ik ben al bezig met betere voeding. ‘S morgens eet ik nu brinta met melk en natuurlijke zoetstof zonder suiker. Alleen in de koffie doe ik nog wel suiker, ’s morgens 2 a 3 kopjes en ’s avonds 2 kopjes met ong 2/3 thee lepels suiker.
Ik heb ook al een afspraak bij de dietist, en volgende week ga ik afspraak maken voor de huisarts over de metroprolol en citalopram.
Van mijn depressie ben ik af dankzij de citalopram, van de bijwerkingen heb ik ook geen last meer van. Ook laat ik mijn citalopram verhogen naar 30mg, soms krijg ik nog van die angst gevoelens maar niet heftig dat ik mij er druk om maak. Het gebeurt meestal als ik alleen thuis zit, dan voel ik mij een beetje gespannen.
Het rare is, ’s morgens voel ik mij super goed, en tegen een uur of 6/7 begin ik mij wel heel vermoeient te voelen en veel gapen.
Kwa warm eten eet ik veel bruine/groene boontjes met aardappel schijven, en af en toe boerenkool/bloemkool met aardappels.
ReagerenSignex7 mei 2017 om 20:24Zou tekort aan Vitamine B12 ook mogelijk zijn? ik lees dat je je hier specifiek voor moet laten testen.
ReagerenSabine7 juni 2025 om 15:53Is afb
Reageren
ouwen metropozol verstandig ?John (moderator)
7 juni 2025 om 17:29Beter om dat inderdaad af te bouwen
Reageren