- Anoniem27 juli 2016 om 20:19
Een aantal jaren terug ben ik met darmklachten bij de huisarts geweest. Die heeft toen vastgesteld dat ik waarschijnlijk een prikkelbare darm (Pds) had. Dit is vastgesteld op basis van mijn verhaal, er heeft geen echt onderzoek plaatsgehad. De laatste paar maanden zijn de klachten echter verhevigd. Ik heb echter niet of nauwelijks last van typische pds-klachten zoals:
-buikpijn
-obstipatie
-diarree (de ontlastingfrequentie is wel wat onregelmatig, maar nooit meer dan drie keer per dag)
-afname van klachten na de stoelgang (eerder andersom juist)Waar ik veeleer last van heb is:
-Niet-welgevormde ontlasting, zoals:
*Drijvende ontlasting (geheel of gedeeltelijk)
*Losse ontlasting, met kleine losse bolletjes en puntjes die boven de rest drijven.
*Onverteerde etensresten in ontlasting (al helpt goed en lang kauwen daar wel een beetje tegen)-Een drukkend, licht aandranggevoel om te lasten, terwijl er eigenlijk niets uitkomt. Soms komt er wel een klein beetje uit. Het gevoel is overigens wel te onderscheiden van ‘echte’ aandrang.
Vroeger had ik ook nog weleens slijm bij de ontlasting, maar dat heb ik al een poos niet meer gezien.
Ik heb niet echt het gevoel dat bepaalde voedingsmiddelen een verergering of verlichting van de klachten teweegbrengen. Ik heb wel een paar weken Yakult geprobeerd en dat werkte wellicht een klein beetje, maar niet echt veel. Ik heb verder gewoon een gezonde levensstijl.Zou het kunnen zijn dat vanwege de afwezigheid van typische PDS-klachten (vooral buikpijn schijnt veel voor te komen, maar bij mij helemaal niet) eigenlijk iets anders aan de hand is?
1 reactieReagerenJohn (moderator)
27 juli 2016 om 20:25PDS is toch heel goed mogelijk met de klachten die je hebt.
Reageren
Als er veranderingen optreden en de klachten toenemen, vraag dan aan de huisarts een verwijzing voor de MDL arts.