- VincentJ18 september 2017 om 19:08
Al meer dan een jaar heb ik pijn in mijn buik en aanhoudende verstopping. Het afgelopen jaar ben ik door de hele medische molen geweest bij internist en mdl arts. De voornaamste klachten momenteel zijn: hevige pijn rechts boven in de buik. Meestal zit de pijn aan de voorkant, maar ook regelmatig op dezelfde plek, maar dan aan de rugzijde. De pijn is er altijd en voelt als extreme spierpijn, of als een grote inwrndige blauwe plek. Ook voel ik spierpijn op mijn rechterbovenarm, onder de oksel. Verder heb ik ook al een jaar last van aanhoudende verstopping, met de daarbij horende klachten zoals loze aandrang, neiging tot veel persen, kleine beetjes ontlasten en gevoel niet leeg te zijn, als er soms ontlasting komt. Verder blijft de ontlasting drijven in de wc-pot. De pijn wordt ’s nachts ondragelijk als ik op mijn zij ga slapen. Dit houd me uit mijn slaap. Sowieso wordt ik elke nacht wakker en ben dan een beetje aan het zweten, inslapen kost dan moeite. Het beste slaap ik rond de klok van 5 ’s ochtends, vlak voordat mijn wekker gaat. Ondanks dat ik in het ziekenhuis al helemaal binnenste buiten ben gekeerd (div. bloedonderzoeken op ontstekingswaarde, allergieen, echo’s, ct-scan, buikfoto’s, ontlastingsonderzoek op parasieten, urineonderzoek) wordt er niets afwijkends gevonden. Ik heb qua medicatie al langdurig zakjes vezels en magnesiumhydroxide geprobeerd. Dit werkt niet. Laxeermiddelen zoals Bisacodyl. Dit werkt maar af en toe. Spijsverteringsenzymen (verlicht de klachten soms een beetje) en probiotica (geen succes).
De pijnklachten nemen de laatste 2 weken helaas best wel toe en soms is het moeilijk vol te houden. Pijnstillers zoals paracetamol o.i.d werken niet. Soms lijkt een slaapmiddel/spierverslapper zoals temazepam de pijnklachten tijdelijk te verlichten. Ook heeft het afgelopen half jaar de osteopaat de klachten ook wat kunnen verlichten, maar de behandelingen lijken de laatste tijd veel minder effect te hebben.
Ik ben echt ten einde raad en weet niet meer wat te doen. Wie weet wat ik moet proberen? De Mdl arts blijft bij IBS / PDS en geeft als enige remedie te blijven laxeren, maar zelfs dat lukt momenteel niet echt. Wat te doen? Ik drink al veel water, sport 2x per week en eet gezond/afwisselend. Ik ben een man van 36 jaar oud.. elke tip is welkom!
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 september 2017 om 19:36IBS/PDS kan heel goed de oorzaak zijn. Daar zou je dan Tempicol of Colpermin voor kunnen gebruiken.
Heb je naast deze klachten veel stress/spanningen?
ReagerenVincentJ18 september 2017 om 20:31Nee, ik heb niet echt stress. Ben ik niet echt stressig aangelegd. Heb wel een kortstondige gespannen situatie gekend door plotselinge ziekte binnen de familie vorig jaar wat mogelijk een trigger is geweest voor de klachten van het afgelopen jaar. De gespannen situatie is allang verdwenen, maar de klachten verdwijnen niet.
Ik heb voor de IBS geprobeerd mijn voeding aan te passen om te kijken of dat effect heeft, maar is niet succesvol gebleken. Het is wel interessant om te merken dat temazepam de pijn wat verlicht. Ik denk dan dat de pijn veroorzaakt wordt door een overvolle darm die mogelijk tegen 1 van de rugspieren drukt die daardoor verzuurd en pijn geeft. De temazepam zorgt dan voor ontspanning van de spier wat de pijn verlicht (denk ik dan).
de mdl arts vind dat ik vooral moet laxeren om de darm wat leeg te houden alleen weet ik dus momenteel niet echt wat ik moet gebruiken aangezien de gangbare magnesium dus niet werkt..
ReagerenVincentJ18 september 2017 om 20:34Ook vroeg ik me af of drijvende ontlasting bij IBS past
ReagerenJohn (moderator)
18 september 2017 om 20:50Ook dat kan. Maar is vooral afhankelijk van eten en drinken. Vraag aan de huisarts een recept voor macrogol, om je darmen op gang te houden. Dat temazepam werkt is niet zo heel vreemd. Het werkt spier ontspannend.
ReagerenVincentJ18 september 2017 om 21:15de Macrogol zijn de eerder beschreven ‘vezels’. Ik heb deze voor maanden gebruikt (2 zakjes per dag) in combinatie met 2 kauwtabletten magnesiumhydroxide. Helaas niet het beoogde resultaat. Wel wat meer winderig erdoor, maar alsnog weinig ontlasting
ReagerenJohn (moderator)
18 september 2017 om 21:19En psylliuymvezels?
Ik zou in ieder geval welde tempocol of Colpermin gaan gebruiken. Dat heeft namelijk ook nog een gunstige invloed.
ReagerenCatootje19 september 2017 om 15:29Een goede gezondheid begint bij de basis, onder andere voeding. Veel mensen zeggen gezond te eten maar kan tegenvallen en het beste is ook om te eten wat jouw lichaam nodig heeft en kan verdragen. Veel brood eten, vooral ’s ochtends, kan verkeerd vallen. Zelf reageer ik slecht op biogene-aminenrijke voeding als kaas, eieren en zuurdesem. Stoffen als histamine en tyramine kunnen nogal op je zenuwstelsel werken en organen ontregelen.
Qua vezels zijn vooral ook oplosbare vezels belangrijk. Bijvoorbeeld psyllium, inuline, appelvezels en glucomannan. Een middel als Colon Clean helpt het darmvolume te vergroten, waardoor poepen makkelijker gaat. Daarbij helpt inuline ook de bloedsuikerspiegel stabieler te houden. Verder lijnzaad, wel heel goed fijngekauwd.
Ook zorgen voor voldoende eiwitten en gezonde vetten. Voldoende vetten helpt ook de stoelgang te vergemakkelijken. Zelf merk ik ook dat thee, in mijn geval groene thee met een klein wolkje melk, de darmen stimuleert.
Bij obstipatie/pds spelen ook tekorten aan bepaalde stoffen een rol. Stoffen als (onder andere) magnesium, zink, vitamine B en D en omega 3. Dit soort stoffen helpt ook de aanmaak van allerlei neurotransmitters; stoffen die belangrijk zijn voor allerlei lichaamsprocessen en ook voor de darmwerking. Magnesium het beste wel in een organische verbinding. De oxide kan wel tijdelijk helpen om te laxeren.
Verder goed om je te realiseren dat elke lichamelijke klacht ook een emotionele achtergrond heeft.
Reageren