Zoeken Vraag het forum

Maagpijn, zure boeren, winderigheid, opgeblazen buik en diarree

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo,

Allereerst een korte introductie. Inmiddels is het zo’n twee maanden geleden dat ik in Colombia ben aangekomen. Na een week of drie alhier werd ik plots verrast door een vreemd zuur gevoel in mijn maag. Dit knagende gevoel was uiteraard niet prettig, maar ik besteedde er verder geen aandacht aan. Zoals het opkwam verdween het ook weer, en heftig werd het nooit.

Dit ging een aantal weken zo duur, zonder verbetering noch verslechtering.

Echter, 5 dagen geleden werd de pijn opeens een stuk heviger. Zo hevig dat ik niet meer kon functioneren. Ook de duur veranderde: het zure, brandende gevoel ebde niet meer weg, maar bleef hangen.

De volgende dag ben ik hier naar de dokter gegaan. Zij stelde de diagnose chronische gastritis, en adviseerde me efomepretazol (?) – heb de verpakking niet bij de hand – te gebruiken. Daarnaast gaf ze me een rits voedingsadviezen mee.

Maar dit was niet alles. Diezelfde avond kwam diarree opzetten, mijn maagdarm stelsel rommelde aan alle kanten,. Ik ben zo’n 10 keer naat het toilet gemoeten. Ook kreeg ik last van ruikende boeren, zure oprispingen, een opgeblazen gevoel en winderigheid (ruikend naar rotte eieren).

De dagen erna voelde ik me vooral erg zwak en had ik totaal geen eetlust. De andere klachten verdwenen echter grotendeels of zelfs helemaal; ik denk dat dit door het gespreid eover de dag eten komt. Geen diarree, geen maagpijn, voor het grootste gedeelte van de dag een afwezig zijnd opgeblazen gevoel, weinig boeren en weinig winden

Deze avond heb ik voor het eerst weer een grote (lees normale) maaltijd gehad (ik begon met net wat beter te voelen, minder vermoeid). En wat daarna gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn navel stond letterlijk 5 cm verder naar voren dan normaal, als ik ging liggen moest ik binnen een paar minuten weer opstaan om alle lucht er uit te boeren en te ruften. Sommige boeren (altijd zuur, een boer die je hebt als je 10 seconden daarvoor een koolzuurhoudend drankje hebt genuttigd) duurden wel 10 seconden. De winden stonken enorm, bijna altijd naar rotte eieren. Ongeveer twee uur later ben ik helemaal leeg gegaan op de pot. Nu is alles weer zoals de dagen ervoor.

Afijn, ik zou graag uw inzichten willen lezen. Op zeker ga ik aanstaande maandag weer naar de doktor, maar de mening van een Nederlandse arts kan nooit kwaad 😉

Bij voorbaat dank

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het zou mogelijk zijn, dat je een bacteriële of parasitaire infectie hebt. Ontlastingsonderzoek, bloedonderzoek en misschien een maagonderzoek zouden daar dan duidelijkheid over kunnen geven.
    Alleen heeft een ontlastingsonderzoek weinig zin als je een maagzuurbinder/remmer (esomeprazole waarschijnlijk) gebruikt. Dat kan namelijk een test beinvloeden. Voor een ontlastingstest zou je dan 14 dagen met de medicatie moeten stoppen.

Reageren
    jee

jeetje, wat klinkt dat bekend. hier inmiddels al ruim 4 dagen dezelfde klachten als hierboven beschreven.

mijn eigen vermoeden is dat dit is gekomen na het drinken van een milkshake aardbeien bij de mcdonalds (vrijdag ochtend 9.30).

inmiddels nu al dinsdag ochtend, en de klachten van het verhaal hierboven beschreven lijken maar niet op te houden.

na googlen denk ik aan de ecoli bacterie… zou dat kunnen? de klachten startten vrijdag rond 14.00, dus ongeveer binnen 4,5u.

Reageren
    John (moderator)

Ga naar de huisarts met de klachten en laar een ontlastingsonderzoek doen

Reageren
    jee

hoi tandor, bedankt, ik was op het moment van schrijven nèt aangekomen op mjjn vakantie bestemming, dus vandaar dat ik aan het googlen was. al had het niet veel gescheeld of ik was naar het ziekenhuis gegaan voor hulp. ik kreeg pilletjes van de plaatselijke gastheer, en die hielpen heel erg.

Reageren
    Mark

Goedemorgen,

Ik heb ongeveer dezelfde klachten maar in eerste instantie dacht ik dat er iets met mijn maag was. Ze hebben het onderzocht en daar is uitgekomen dat er gelukkig niets is met mijn maag of slokdarm. Ze zagen wel een middenrifbreuk.

Nu is het zo dat ik de afgelopen dagen wakker word met veel winderigheid, vieze boeren (zwavel) en weinig ontlasting.

Er is in het verleden wel aangegeven dat ik PDS heb, maar mijn vraag is wat hiervan de reden is omdat het nu al een paar dagen speelt

Reageren
    John (moderator)

PDS kan dus de oorzaak zijn.

Reageren
    Mark

Bedankt voor je reactie John!

Maar hebben vieze boeren ook een relatie tot het hebben van PDS?

Reageren
    John (moderator)

Ja dat kan en dan in combinatie met wat je eet/drinkt

Reageren
Reageer op: Maagpijn, zure boeren, winderigheid, opgeblazen buik en diarree
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.