- Anoniem13 maart 2014 om 21:15
Ik heb een ontlastingsonderzoek gehad en een bloedonderzoek. Wel pas 2 maanden nadat ik de klachten had en terug was van vakantie (Frankrijk). Nu hoorde ik dat als je een tijd maagzuurremmers gebruikt en dan ontlasting laat onderzoeken dat de uitkomst onbetrouwbaar zou kunnen zijn. Mijn klachten zijn: misselijkheid, buikpijn, darmklachten (verstopping), geen eetlust, gewichtsverlies, al vol na drie happen eten. Als het geen Helicobacter is, wat zou het dan bijv. wel kunnen zijn? Ik ben al bij een internist. De volgende afspraak is in april.
Zou een maagonderzoek (gastroscopie) 100% zekerheid geven, of doet bloedonderzoek dat al?10 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 maart 2014 om 21:36Of een gastroscopie 100% duidelijk zal geven is nog maar de vraag. Dat is dus wel iets om te overleggen met de internist. Misschien dat er ook nog een colonoscopie gedaan zou kunnen worden. Een gastritis zou misschien ook een oorzaak kunnen zijn. Maar dat zal dan wel door de gastroscopie worden vastgesteld.
ReagerenAnoniem14 maart 2014 om 15:59Bedankt voor je antwoord, Tandor.
Reageren
Ik dacht dat een gastroscopie 100% duidelijkheid gaf. Zijn er dingen die je niet in het bloed kan zien, en wél via gastro- of colonscopie?John (moderator)
14 maart 2014 om 16:32Ja, parasieten en bepaalde aandoeningen van maag en darmen zie je niet in het bloed terug.
ReagerenAnoniem16 maart 2014 om 12:52Welke parasieten zoal? Als u dat weet?
Reageren
Ik heb ontlastingsonderzoek gehad en daaruit bleek niets, alleen ik gebruikte wel al Omeprazol en (blijkbaar) kan dat de uitslag beïnvloeden..John (moderator)
16 maart 2014 om 13:55Het heeft weinig zin om hier nu een lijstje te geven van mogelijke parasieten. Omeprazol kan inderdaad die uitslag beïnvloeden. Je zou de huisarts kunnen vragen om een nieuw ontlastingsonderzoek uit te voeren, maar dan moet je wel een tijdje stoppen met de Omeprazol.
ReagerenAnoniem16 maart 2014 om 17:14Ik zal het aankaarten (bij mijn internist). Dank voor je antwoord, Tandor.
ReagerenAnoniem16 maart 2014 om 19:55Oh, nog een laatste vraag:
Reageren
Past algehele malaise wel in het ziektebeeld van Helicobacter (of andere parasiet/bacterie)? Ik hou nauwelijks een schoolweek uit. Ik krijg wanneer ik moe word (erg snel) hoofdpijn en wil het liefst slapen en uitzieken. Het voelt dan alsof ik een griepje heb opgelopen.. Maar dat kan geen griep zijn want ik heb het al sinds ik ziek werd (ongeveer 7 mnd geleden)John (moderator)
16 maart 2014 om 22:00Het zou kunnen. Weet je of er ook gecontroleerd is op ziekte van Pfeiffer en de ziekte van Lyme?
Reageren
Weet je of je op vakantie door een teek bent gebeten? De klachten die je nu beschrijft zouden daar wel eens vandaan kunnen komen.Anoniem18 maart 2014 om 11:32Ik ben (nog) niet getest op Lyme. Maar ik had de symptomen eens opgezocht en sommige (rillingen, verlammingsverschijnselen etc) passen niet in mijn ziektebeeld. Ik heb wél veel gewandeld in bossen op vakantie. Dus misschien niet zo’n vreemd idee..
ReagerenJohn (moderator)
18 maart 2014 om 13:21Je hoeft niet altijd alle beschreven symptomen te hebben.
Reageren
Vraag de huisarts om een bloedonderzoek voor beiden.