Zoeken Vraag het forum

Ontzettend dikke harde buik na eten van wat dan ook

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Dat er geen medicijnen bestaan is wel wat tegenstrijdig. Het zijn juist de MDL artsen die vaker Tempocol bij PDS voorschrijven.
    Het enige dat ik je zou kunnen adviseren is dan, om voor een second opinion, naar een andere MDL-arts te gaan in een academisch ziekenhuis.

Yuna

Bedankt Mister B. Helemaal mee eens. Ik heb ook al een second opinion gevraagd bij een andere MDL-arts. Helaas was dit wel een arts van hetzelfde ziekenhuis. Deze arts wist het ook niet een schoof het daarom weer af op PDS.

Reageren
    Yuna

@Tandor

Ik ben in totaal bij drie verschillende MDL-artsen geweest, maar geen van die drie artsen hebben mij Tempocol voorgeschreven. Het is ook de eerste keer dat ik van het bestaan van dit middel hoor. Ik neig ernaar om het uit te proberen. Ik wilde je wel vragen of je zelf ook deze klachten hebt, en zo ja, wat jouw ervaringen waren met Tempocol?

Reageren
    John (moderator)

Het wordt toch vaker voorgeschreven. Ik heb zelf dit soort klachten gelukkig niet.
    Lees ook het stuk van de Maag Lever Darm stichting
    https://www.mlds.nl/pepermuntolie-effectiever-dan-reguliere-pds-medicijnen/

Reageren
    Romy

Ik snap je helemaal, ik heb ook alles geprobeerd en al 4 jaren er last van. Niemand kan iets vinden en PDS is het niet want het “enigste” probleem is een hard opgezette buik na iets eten of drinken. Ik ben ook ten einde raad en hopelijk weet iemand een oplossing.

Reageren
    Yuna

Lieve allen,

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik heb laatst Tempocol aangeschaft en (op sterk afraden) van mijn MDL-arts één pilletje geslikt. Helaas kreeg ik daar zo’n nare hoofdpijn van, dat ik het niet meer durfde in te slikken. Ik heb op deze site wel gelezen dat het ook een bacteriële overgroei zou kunnen zijn in de darm (SIBO). Dit heb ik met de MDL-arts besproken. Hij kwam toen gelukkig met opties. Mijn opties waren: Rifaximin, Amoxicilline, of Ebastine. Omdat het eerste niet vergoed wordt, heb ik voor de tweede optie gekozen. Amoxicilline betreft een penicilline-antibiotica, die blijkbaar ook gebruikt wordt bij een bacteriële overgroei. Ik slik het nu ongeveer drie dagen, en raad eens? Ik kan weer alles eten, zonder last te hebben van lucht/gasvorming!!! Dit is echt een doorbraak voor mij. Nu maar hopen dat het effect zo blijft. De vorige keer toen een kuur bij mij werkte (fluconazol) kwamen de klachten namelijk weer terug na afloop van de kuur. Daarom hoop ik dat het dit keer echt voorgoed weg blijft. Ook hoop ik dat ik anderen met soortelijke klachten kan helpen door mijn ervaringen te delen op deze site.

Groetjes, Yuna.

Reageren
    Vera

Beste Yuna,

ik ben heel benieuwd hoe je ervaring na afloop is van de Amoxiciline kuur. Hou je ons op de hoogte?

Succes en ik hoop dat de kuur aanslaat, en ook zo blijft!

Groet!

Reageren
    Anoniem

Ik heb hier de laatste tijd ook last van… en ik ben pas 15?

Reageren
    John (moderator)

Ga dan eens naar de dokter

Reageren
    Noor

Hey Yuna,

Ik herken mijn klachten heel erg in die van jou. Bij alles wat ik eet zwelt mijn buik op en zie ik er zwanger uit. Ik pas niet meer in mijn broeken en moet broeken van 2 maten groter aandoen. Die dan afzakken als mijn buik terug normaal is. Het begon 4 maanden geleden en sindsdien heb ik vanalle soorten onderzoeken gedaan. Bloedtest, stoelgangtest, urinetest. Echo, CT-scan en uiteindelijk een inwendig onderzoek van de darmen en de maag. Ze vinden niets, maar het is doorheen de maanden wel verergert. De laatste 3 weken is mijn buik permanent opgezwollen. ’s ochtends neemt het ‘lichtjes’ af (nog altijd 1 maat groter), maar bij het minste wat ik eet zwelt het terug op. Puur uit frustratie heb ik een dag enkel ’s avonds gegeten: een stukje kip en wat groenten. Veel te weinig dus. Door de dag een zeer lichte afname en ’s avonds vlak na het eten ‘bam’, terug megadik. De dag erna eet ik een kopje tomatensoep (zelfgemaakt – tomaat en wat vis) en ‘bam’. ’s avonds een soja-yoghurtje en een banaan en ‘bam’. Hoe veel honger ik ook lijdt en welke voeding ik ook eet, ik krijg het niet weg. Het is frustrerend, deprimerend… Ik moet nu naar een diëtiste, maar het is me al enorm duidelijk dat dat het niet gaat helpen. Jouw bericht geeft me hoop dat ik er een manier is om van die klachten af te komen. Ik ben Belg en ik weet niet of de dokters hier van SIBO gehoord hebben. Ik hoop echt van wel en dat ze me niet nodeloos weken naar een diëtiste gaan sturen. Dus ik ga proberen dit aan mijn dokter uit te leggen en hopen dat ik dezelfde behandeling kan krijgen als jij. Vijf jaar is echt lang, ik kan me zelfs niet voorstellen hoe het is om het zo lang te hebben. Ik hoop echt dat we er beiden vanaf geraken.

Groetjes, Noor

Reageren
    Yuna

Lieve allen,

Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie. Ik leef met jullie mee, en weet als geen ander hoe vreselijk deze aandoening is. Ik heb helaas weer slecht nieuws om met jullie te delen. Na de eerste week van Amoxillicine, zijn de klachten helaas alweer terug gekomen. Alles wat ik ook eet, mijn buik zwelt weer op. En dat terwijl ik de kuur van 20 dagen Amoxillicine gewoon heb afgemaakt.

Wel is me opgevallen dat alleen wanneer ik als avondeten de Franse frietjes van de Lidl of de Aviko eet, in combinatie met een salade, de gasvormig stukken minder is. Daarnaast heb ik nu een tijdje Lucovitaal ‘Prikkelbare Darm Syndroom’ geprobeerd (6 pillen per dag) en dat geeft wel iets verlichting. Ik ben ook nog van plan om Imonogas te gaan proberen, omdat dat ook de stof Simeticon bevat en iets goedkoper is.

Ik heb ook gelezen over het ‘Lekkende Darm Syndroom’. Mijn klachten passen daar wel bij. Ik merk vooral dat bij het consumeren van rijst en tarwe, mijn klachten erger worden. Ik las laatst dat juist in onder andere rijst, tarwe, spelt en soja ‘Lectinen’ (suikerbindende proteïnen) zitten die de darmwand verder kunnen beschadigen. Om de darmwand te helen, wordt het gebruik van bone broth bouillon aangeraden, gedurende minimaal drie tot vijf dagen. Het zou na drie dagen al resultaat geven. Het is ook online verkrijgbaar onder de naam ‘Oerbouillon’. Ik ben zelf vegetariër, maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? En zo ja, of het de klachten heeft verholpen of verminderd?

Hoor het graag van jullie.

Groetjes, Yuna.

Reageren
    Antoinette

Hallo, ik heb sinds kort ook veel irritaties met mijn opgezette buik, diarree, borrelde buik en gepuf. Maar nu voel ik ook een lange bot of spier in mijn als ik liggend naar voren kom weet iemand wat dit is? In het midden van mijn buik..

Reageren
    Catootje

Begint vaak met je voeding. Beste zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Brood, vooral ’s ochtends gegeten, kan een opgeblazen buik geven. Daarnaast kunnen er voedselovergevoeligheden aan de orde zijn. Ook uitkijken met histamine- en tyraminerijke voedingsmiddelen als zuurdesem en kaas.

Dan kan je nog te maken hebben met een minder gezonde darmflora, een tekort aan maagzuur en met candida.

Verder kan je tekorten hebben aan diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Onder andere magnesium en vitamine B. Wil je het goed uitzoeken, dan advies vragen op natuurgeneeskundig gebied. Tempocol bevat pepermunt, waar niet iedereen tegen kan. Er zijn nog wel andere middelen voor de spijsvertering maar wel ook werken aan de basis.

Reageren
    Catootje

En vooral ook denken aan oplosbare vezels, zoals psyllium, inuline en appelvezels.

Reageren
    John (moderator)

Moeilijk om daar zo zonder enig onderzoek iets over te zeggen. Ga met de klachten naar de huisarts

Reageren
Reageer op: Ontzettend dikke harde buik na eten van wat dan ook
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.