- Famkes29 maart 2024 om 19:56
Ik heb deze klachten nu 2 maanden: enorm hongergevoel terwijl ik toch goed gegeten hebt. Trillende benen. Lastig ademhalen omdat het zo leeg voelt in de buik. Net of er geen ruimte is om naartoe te ademen. Leeg gevoel in de buikstreek. Slap gevoel. Soms duizelig. En het gekste van alles: normaal voel ik mijn hart best hart “bonken” na het eten, maar nu is dat helemaal weg. Ik snap er niks van.
Vraag aan iedereen: zitten jullie veel achter een scherm of op je telefoon voor je werk? Ik vermoed namelijk dat het komt door een verkeerde ademhaling. Het heet “screenapneu” en het schijnt dat 80% van de mensen die achter een scherm werkt daar last van heeft. Het betekent dat je ongemerkt je adem in gaat houden zodra je achter een scherm zit. Ik weet inmiddels van mezelf dat ik dat doe. Ik krijg er ook hartoverslagen van. Op internet vond ik namelijk dat hierdoor ook je hartslag kan gaan dalen en daar had ik dus ook last van. Ben benieuwd of meer mensen zich hier in herkennen.Ikook24 april 2024 om 10:11Hi frank,
Is hier nog wat uitgekomen? Ik herken me namelijk compleet in dit beeld!
Mvg,
Reageren
IkookMar16 november 2024 om 19:30Ik heb dit lege gevoel ook na de maaltijd zeker al een jaar. Ik let op mijn voeding eet geen bewerkte producten veel groenten fruit en eigenlijk alles wat gezond is. Geen suiker en gluten, heb allerlei vitaminen en mineralen had n.l een B12 tekort ben onder behandeling bij een orthomoleculaire arts. Dus daarin zit het hem niet. Je zou zeggen dat ik dan geen klachten zou hebben.
Maar dat lege en holle gevoel in mijn maag alsof ik constant honger heb, is volgens mij dus toch echt gerelateerd aan stress. Je brein en je darmen communiceren met elkaar. Je darmen worden ook je 2e brein genoemd.
Daar heeft mijn behandelaar het ook over gehad. De Nervus vagus is die zenuw die vanaf je brein naar je darmen loopt. Best interessant om daar eens naar te zoeken op google.
En ja iedereen heeft wel iets wat stress veroorzaakt, ook als je goed met stress om kan gaan schijnt het toch invloed op je darmen te hebben.
Dus ik ga eens kijken wat ik daar op een natuurlijke manier wat mee kan.
Op voeding en vitaminen enz, zit het goed, maar er zijn wel wat aandachtspunten, zoals meer bewegen, en als het lukt toch stress vermijden. Een hobby zoeken en je heerlijk van tijd tot tijd terugtrekken om tijd voor jezelf te hebben. Sinds ik dat doe gaat het al iets beter maar ik ben er nog niet.
Ik vind het heel bijzonder dat er zoveel mensen dit herkennen, omdat het echt een heel naar gevoel is waar je niet omheen kan. Het is ook zo onbegrijpelijk. Eten en dan daarna toch een leeg gevoel krijgen.
Tegenwoordig kan je een bloedtest laten doen om te kijken welke producten die jij waarschijnlijk eet ( en ook gezond zijn ) waar je lichaam toch niet op reageert. Heeft iemand daar al ervaring mee?vr, groeten van Mar
Reageren
goedTheo10 december 2024 om 16:31Ik herken me heel erg in wat Alexander eerder zei:
https://www.dokter.nl/forum/maag-darmen/272839-honger-leeg-gevoel/page/4/?_gl=1*1h8gt1y*_up*MQ..*_ga*NTMzOTI4NTY0LjE3MzM4NDMxNjY.*_ga_LV1YLS3BJW*MTczMzg0MzE2NS4xLjEuMTczMzg0NDAzNC4wLjAuMA..#post-1558494
Ik ben man van 50 jaar en sinds 2 maanden heb ik (vrij plotseling) steeds enorme honger ca. 1.5 uur na het eten van een paar boterhammen e.d. Ik probeer de inname zoveel mogelijk te beperken maar ben al bijna 10 kilo aangekomen in deze korte tijd (jaren daarvoor constant gewicht). Ik moet inmiddels ook ’s nachts (na 4 uur slapen) wat eten om nog door te kunnen slapen. Als ik gegeten heb voel ik me weer prima (zoals vroeger). Na een zware avondmaaltijd (met veel groente) hou ik het wel langer uit.
ReagerenJohn (moderator)
10 december 2024 om 16:33Dan lijkt het me toch goed hiermee naar de huisarts te gaan. Die kan wat bloedonderzoek doen naar o.a. je bloedsuikerspiegel
ReagerenLaila25 augustus 2025 om 10:21Heeft er iemand een update of hoe het nu gaat? Sommige berichten zijn al enkele jaren oud, en ik ben benieuwd of er al een oplossing is gevonden.
Ik probeer van alles (Glutenvrij, lactosevrij, maagzuurremmers, maagonderzoek en allerlei ander middeltjes) maar nog altijd zonder resultaat.
De artsen willen mij helaas niet helpen omdat ze het ziektebeeld niet kennen.
ReagerenMar3 januari 2026 om 15:51Een update van mij.
Door allerlei omstandigheden, ben ik toch weer wat gaan afzwakken met mijn glutenvrij dieet. Toen ik weer behoorlijk last ging krijgen van dat lege maag gevoel heb ik het glutenvrije dieet opgepakt, ik geef mezelf 3 maanden de tijd om echt het op een strenge manier vol te houden. Het is een uitdaging, want tarwe (de gluten) zit bijna overal in.Ik heb inmiddels een boek gekocht wat dit probleem beschrijft als je gevoelig reageert op gluten. In plaats van brood maak ik pannenkoeken met alternatief meel waar geen gluten inzitten. Of eet ik havermout, maak ik van havermout ook een bananencake om toch iets lekkers bij de koffie te eten. Zo moet je een beetje gaan puzzelen met de mogelijkheden, ze zijn er genoeg.
Het gaat met mij wel al de goede kant op, maar ik ben er nog niet. Ik merk ook dat ik om de 2 á 3 uur iets moet eten. Dus waarschijnlijk toch ook iets met de bloedsuikerspiegel. Maar die hou je ook in balans met een gluten en suikervrij dieet.
Dit is tot nu toe mijn ervaring, ik hoop dat er nog meer volgen.
ReagerenPm31 januari 2026 om 21:48Voor de lezers die hier nog terecht komen
Dit kan erosieve gastritis zijn. Zoek maar eens op in Reddit “extreme Hunger gastritis” of “Helicobacter pylori en honger” op dit forum. Je zal je erg herkennen in hoe de mensen deze honger omschrijven. Echt heel heel heel jammer dat dit klachten beeld slecht wordt herkend en er juist zo veel mensen precies hier last van hebben. Ik heb er helaas heel erg mijn leven door verloren. Ik had geen idee en de alternatieve hoek heeft mij adviezen gegeven die mijn maag verder hebben beschadigd. Sommige zijn er zo van af, omdat hun arts het toevallig wél herkend. Honger Alsof je bloedsuiker laag is, maar dat is in werkelijkheid niet zo. Op Reddit Lees je veel tips. Ook een bepaalde categorie TCA neurotransmitter die de zenuwen in de maag kunnen kalmeren kan goed werken. Kan je overleggen met de huisarts.
Sucralfaat kan je heel erg helpen!!!!!!!!. Omdat het op een of andere manier chronisch is, werken ppi niet altijd. Maar stressvermindering en gastritis dieet wel.
Sucralfaat kan een beschermend laagje worden zodat de maag kan genezen, dit moet je een aantal maanden gebruiken tot de klachten echt goed weg zijn. Het kan door stress en motiliteit problemen komen. Zo kan gal bijvoorbeeld terug in de maag vloeien bijvoorbeeld.
Een gastritis dieet en stress vermijden kan erg helpen.
ReagerenPm31 januari 2026 om 21:52Ik zou dat kopje koffie maar even laten staan.
Zoals ik net heb genoemd. Dit kan heel goed erosieve gastritis zijn. Koffie is schadelijk voor de gevoelige maag. Zoek naar eens op in Reddit en op dit forum “Helicobacter pylori en honger” die bacterie heeft ook erosieve gastritis. En veel patiënten klagen precies over die honger en steeds moeten eten.
Zuur, vet, koffie, alcohol, tomaten, munt, cacao, pittig eten kunnen allemaal je genezing in de weg zitten.
Sucralfaat en famotidine zullen je beter helpen.
Lees je goed in, in het gastritis dieet. Dit zal je beter helpen dan een glutenvrij dieet.
ReagerenAdio14 februari 2026 om 11:09Wat PM zegt zou goed kunnen passen bij gastritis. Een B12-tekort wordt ook gezien bij langdurige (chronische) gastritis.
Daarnaast zou het mogelijk om galreflux kunnen gaan. Dat wordt nog weleens minder snel herkend. Misselijkheid bij het wakker worden of verergering na zure, pittige of vetrijke maaltijden kan daarbij passen.
Maar ook zonder duidelijke misselijkheid, maar juist sterke honger en bergen kunnen eten, kan er sprake zijn van mildere slijmvliesirritatie of erosive veranderingen die niet goed kunnen genezen door de herhaaldelijke terugvloei van gal en stress.
In een vroeg of mild stadium reageren deze klachten vaak op voedingsaanpassing, stressvermindering, maagbescherming en zo nodig tijdelijke medicatie zoals maagzuurremmers, sucralfaat, gaviscon en mogelijk neurotransmittors.
Bij een “trage maag” helpen maagzuurremmers soms minder goed, omdat zuur niet altijd het hoofdprobleem is. En zuur verlagen de motiliteit verder kan vertragen. In sommige gevallen is de zuurproductie al verminderd of is het maagslijmvlies gevoeliger geworden en de werking van de maag verzwakt. Erosive schade is niet altijd duidelijk zichtbaar op endoscopie; subtielere niet zichtbare veranderingen of verzwakte zenuwwerking / motiliteit kunnen ook ontstaan en klachten geven.
Klachten als obstipatie en een gevoel van vertraagde maaglediging kunnen wijzen op motiliteitsproblemen en een wat hevigere vorm van galreflux of andere onderliggende factoren. Prokinetica worden daar soms voor ingezet, dit helpt zonodig ook de gal uit de maag te bewegen. Snelle magen hebben meer kracht en gezondheid om gal en zuur er zelf uit te bewegen als het merkt geiriteerd te raken en daarom is genezing makkelijker in deze fase. Dit geeft iets vaker diarree, door de mogelijk juist snellere maaglediging.
Beide situaties kunnen een soort vals hongergevoel geven: een leeg of knagend gevoel dat niet altijd echte honger is maar eerder irritatie van het slijmvlies.
Gal in de maag ontstaat meestal niet zonder reden. Het wordt onder andere gezien bij stress, na infecties, bij medicatiegebruik of galblaasproblemen. Iets waar je bij een dokter voor kunt aankloppen als je verder wel gezond leeft.
En belangrijk: je kunt gastritis hebben zonder duidelijke pijn.
Reageren