- HHH13 februari 2011 om 13:59
Hallo,
Ik heb al een aantal jaren last van zachte ontlasting, geen diarree, maar gewoon zachte ontlasting. De dokter zegt dat het waarschijnlijk een spastische darm is, maar dit geloof ik niet zomaar.
’s Ochtends moet ik standaard 2 a 3 keer naar de wc en vaak vlak voordat ik eigenlijk weg moet. Dit maakt mij als 20 jarige puber ontzettend onzeker.Nadat ik naar de wc ben geweest voel me ik vaak misselijk en heb ik echt een BLEGH gevoel. Ook heb ik soms last van buikpijn en dan vooral rechts onder en soms links onder, maar lang niet elke dag, eerder 1 a 2 keer per 2 weken.
Ik heb al veel uitgeprobeerd qua eten. Veel vezels, weinig vezels, probiotica drankjes, extreem gezond, ongezond, geen fruit, wel fruit, geen zuivel wel zuivel, enzovoort. Ik drink amper en rook niet.
Ik woon sinds kort ergens anders en wil het bij mijn nieuwe dokter aangeven en vragen of ik wat tests kan doen met betrekking tot allergische reacties en ik zou graag m’n ontlasting willen laten onderzoeken. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene hier wat meer over vertellen?
Het is zelfs zo erg dat ik er psychisch helemaal mee in de knoop zit, ik loop er ook voor bij een psycholoog. Ik durf steeds minder vaak van huis, omdat ik bang ben dat ik weer moet poepen.
Alstjeblieft, help me!
19 reactiesReagerenAnoniem13 februari 2011 om 18:36Ik vind jouw probleem eerlijk gezegd niet een probleem dat je met de huisarts bespreekt, maar juist iets waarbij de psycholoog je goed zou kunnen helpen. Waarom bespreek je jouw angst niet met de psycholoog?
ReagerenHHH13 februari 2011 om 18:39Omdat het probleem van de psychische angst lichamelijk is. De angst komt voort uit de slechte ontlasting en het vaak naar de wc moeten. Ik pak het probleem graag zowel psychisch als lichamelijk aan.
Reageren
Ik bespreek het al bij een psycholoog.Arlette13 februari 2011 om 18:56Drie jaar een wat dunnere ontlasting is geen zorgelijk medisch probleem. Bovendien heb je PDS.
Wat jij beschrijft wordt psychosomatiek genoemd.
Lees de wiki over psychosomatiek om jouw probleem beter te kunnen begrijpen. http://nl.wikipedia.org/wiki/PsychosomatiekEr is bij jou al een diagnose gesteld, namelijk IBS of PDS, en dit heeft een sterke psychosomatische component.
ReagerenHHH13 februari 2011 om 18:59Hoe kun je iets vaststellen zonder ooit onderzoek te hebben gedaan? Omdat ik last heb van dunne ontlasting en soms buikpijn moet ik maar aannemen dat ik PDS heb?
ReagerenAmber13 februari 2011 om 22:02Beste HHH
Ik denk dat ik je helemaal begrijp. Bij mij is t ook begonnen met die klachten.
Wanneer ik na uitleg over mijn klachten om hulp of ideeën vroeg of vraag, komen ook altijd zulke (misschien vaak wel goed bedoelde) uitspraken. Meestal ook alleen van mensen die mij en mijn situatie niet kennen.Wanneer iemand zich open, eerlijk en kwetsbaar opstelt, dus eerlijk is over wat iets psychisch met je doet, wordt je vaak meteen in zo’n hokje geplaatst. En wordt er ook vaak niet verder gekeken.
Ik weet niet alleen hoe moedeloos en verdrietig je dat kan maken, maar ook dat er dan dus lichamelijke oorzaken gemist kunnen worden.
Maar mensen hebben geen idee wat het is dat je op zo’n moment ‘doormaakt, en wat voor invloed dat heeft op je leven en wat dat dus met je mind kan doen.De klachten die jij beschrijft, heb ik precies hetzelfde. (denk ik uit jouw verhaal op te kunnen maken)
Het lijkt inderdaad echt op PDS. Ga eens op zoek naar info daarover en laat je huisarts je ook informeren hierover.
Maar laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Als jij andere zaken onderzocht wil hebben zou ik dit aangeven. Je huisarts moet je klachten wel serieus nemen.
Het is nl. niet zo dat je af en toe wat dunne ontlasting hebt, het is echt een ‘poepaanval’ met erg nare klachten. Dat kan ook nog heel veel meer oorzaken hebben dan alleen PDS.Daarbij zijn er ook allerlei dingen die evt kunnen helpen wanneer je PDS hebt, dus is het niet zo dat wanneer je dat hebt, je t er maar mee uit moet zoeken. (Ik heb laatst zelfs begrepen dat er pilletjes zijn, verschillende dieeten enz)
Ik denk dat het zeker wel goed is om ook samen met een psycholoog oid uit te zoeken hoe je er mee om kan gaan en hoe je spanning kan indammen enz. Want spanningen helpen er in ieder geval niet aan mee.
Ik wens je heel veel succes en laat je niet gek maken. Kom voor jezelf en je eigen geluk op.
ReagerenHHH13 februari 2011 om 22:06Wauw Amber, wat een topreactie! Eindelijk het gevoel dat iemand het begrijpt!
Reageren
Wat is jou situatie dan?Amber15 februari 2011 om 14:46HHH15 februari 2011 om 16:24Hi Amber, Hou dit forum in de gaten oke?
ReagerenAmber19 februari 2011 om 21:31Hey
Reageren
Ben je er nog?
Ben je ondertussen al bij de huisarts geweest?HHH19 februari 2011 om 22:50He Amber! Nee, ik ben net verhuisd en zoek een nieuwe huisarts, maar dat gaat moeilijk.
ReagerenAmber20 februari 2011 om 00:10Klachten nog steeds hetzelfde? Ik blijf t in de gaten houden.
ReagerenOplossing/diagnose12 maart 2012 om 21:35Hee, wat vervelend allemaal en vraag me af of je dit nog leest, maar anders handig voor mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb hier namelijk ook last van gehad en de dokter wist ook niet wat ik had, bloed laten prikken maar ook geen resultaat. Het bleek dat ik een parasiet had, deze komt heel veel voor alleen niet iedereen heeft er last van, bij mij ging het om de dientamoebe fragilis, je hebt echter vele verschilende soorten van deze parasieten, dit zijn eencellige geen lintworm ofzo, dus niet schrikken. Ze zijn hier achter gekomen door mijn ontlasting te laten onderzoeken. Waar je last van hebt verschilt per persoon, maar ik was ’s ochtends altijd misselijk met kramp en dan zachte/breiachtige ontlasting, ook was ik erg moe en had haaruitval. Ik had niet altijd zachte ontlasting dit komt omdat de
Reageren
parasiet een soort van fases heeft, het best kan je het even googelen, en zo kom je ook bij andere parasieten die je mogelijk hebt. Heel veel beterschap en hoop dat je nu eindelijk weet waar je last van hebt! Gr. EmmaAbc21 mei 2012 om 21:52Helemaal mee eens emma, eerst laten onderzoeken op parasieten (oa dientamoebe fragilis) en andere oorzaken uitsluiten voordat diagnose pds gesteld mag worden. En zeker niet luisteren naar de “orenmaffia”, die mensen die denken dat het allemaal psychisch is. Er komt overigens steeds meer bewijs dat de neurologische/psychische klachten bij mensen met darmproblemen direct het gevolg zijn van de darmproblematiek (zie artikelen over de brain-gut axis ofwel verbinding tussen hersenen en darm), door prikkeling vanuit de darmen.
ReagerenSaskia18 april 2013 om 06:13