Zoeken Vraag het forum

Altijd wisselende ontlasting en vet/slijmerig/plakkerig

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Nick

Hallo,

Ik zit al een tijd met een darmprobleem, toch zeker wel ruim 2 jaar. Mijn ontlasting is heel onregelmatig, de ene keer gaat het heel makkelijk, de andere keer zit ik een uur op de toilet, terwijl ik wel echt moet. De ontlasting is ook altijd anders, de ene keer heel dun, de andere keer iets dikker, maar nooit echt dik zoals ik vroeger wel altijd had. Ook is de ontlasting altijd plakkerig, vet of slijmerig.

Ik ben hiervoor uiteraard naar de dokter geweest. De eerste dokter vond tests niet nodig, hij zei dat ik het Prikkelbaar darm syndroom heb. De tweede dokter heeft (ruim een jaar geleden) een ontlastingstest gedaan, waar volgens mij niks mis mee was, want ik heb nooit wat gehoord.

De symptomen lijken wel steeds erger te worden, en als ik ‘last heb’ dan heb ik ook vaak een pijn in mijn linker zij.

Ik eet genoeg vezels; volkerenbrood, appels, en veel groente.

Is er iemand die weet wat deze symptomen zijn? Of deze zelf heeft?

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Drink je ook genoeg?

Een prikkelbare darm zou kunnen…

Reageren
    Nick

Ja ik drink zeker genoeg, toch zeker 2-3 liter per dag.

Kan je met een prikkelbare darm ook last van je zij hebben? Want dat komt voor als ik lastig naar de toilet ga

Reageren
    John (moderator)

Dat kan zeker. Dat is dan je dikke darm die reageert.

Reageren
    Nick

Oke.

Ik zie dat ik wat was vergeten te melden in de post. Vaak als ik naar het toilet ga, is een deel van de ontlasting donker van kleur, en een ander deel licht. Verder stinkt de ontlasting (soms) ook extreem erg?

Reageren
    John (moderator)

Ook dat is dan een normaal verschijnsel, maar heeft toch vooral te maken met wat je eet en drinkt

Reageren
    Nick

Zou u een voorbeeld kunnen geven waardoor dat zou kunnen komen m.b.t. eten?

Reageren
    Catootje

Van (tarwe-)brood zou ik niet teveel eten. Vaak eten we een stapel brood met een dun plakje beleg, terwijl beter zou zijn bijv een maaltijdsalade, maaltijdsoep, omeletje etc met een beetje brood. Of denk eens aan broodvervangers als een wrap, liever niet van tarwe.

Voor je stoelgang zijn ook oplosbare vezels belangrijk. Denk aan vezels als psyllium, inuline, appelvezels en glucomannan. Ook lijnzaad en chiazaad kunnen helpen. Lijnzaad beter ongemalen komen en zelf een schepje lijnzaad in je mond goed fijnkauwen of in een koffiemolen malen. Met fruit kan je beter een beetje  voorzichtig zijn, niet teveel van eten. Misschien ook wat probiotica nemen. De lichtgekleurde ontlasting kan ontlasting zijn die de darmen iets sneller passeert. Zoiets vertelde mijn huisarts.

Bij darmproblemen kunnen er ook tekorten een rol spelen, zoals magnesium en vitamine B en D. Goed uitzoeken wat jouw lichaam  nodig heeft. Via bloedonderzoek vind je veel tekorten trouwens niet.

Reageren
    John (moderator)

Vooral van vet eten, zoals pizza, fastfood, chips, chocolade, frites en snacks…

Reageren
    Nick

Bedankt voor je (uitgebreide) reactie. Ik eet inderdaad veel brood. Het gekke is, van tarwebrood, pasta, fastfood en een paar andere dingen krijg ik het meeste last, maar van bijvoorbeeld een volkorenbrood totaal niet.

Oplosbare vezels zal ik na mijn vakantie proberen.

Ik zit zelf een beetje op internet te zoeken, en een alvleesklierontsteking komt ook voor een deel overeen met mijn symptomen?

Als laatste; ik ga op vakantie, en ik wil niet 3 dagen niet naar de toilet kunnen gaan, is er een laxerend middel wat makkelijk mee te nemen en te gebruiken is?

Reageren
    Nick

Iemand nog een idee voor een middel waardoor ik makkelijk naar de toilet kan tijdens de vakantie?

Reageren
    John (moderator)

Vraag aan de huisarts een recept voor movicolon of haal bij de apotheek psyliumvezels.

Reageren
Reageer op: Altijd wisselende ontlasting en vet/slijmerig/plakkerig
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.