- Nederlander29 maart 2019 om 16:19
Hallo,
Al een paar maanden merk ik dat mijn ontlastingspatroon zeer onregelmatig is geworden.
Het varieert van: <span class=”st”>Constipatie/obstipatie, waterig diarree en vetdiarree.
</span>Ik ben een zeer actieve krachtsporter (en voetballer) dus ik let veel op mijn dagelijkse voeding (wat ik eet en hoeveel ik eet)
Ik heb gemerkt dat ik geen voedsel meer kan consumeren wat ongeveer meer dan 20 gram vet bevat. Bijvoorbeeld noten, vette vis of een zak chips. Wanneer ik over de 20 gram vet consumeer krijg ik ongeveer een half uur er na een gigantische drang om naar de wc te gaan, dat is niet tegen te houden. Ik krijg dan vaste ontlasting direct gevolgd door diarree (oftewel: vetdiarree)
Het lijkt er op als of mijn lichaam de hoeveel vet niet goed kan verteren en er het heel snel uit wilTevens merk ik dat ik steeds minder tolerant wordt in voedsel
Ik kan de laatste tijd ook geen pasta (spaghetti, macaroni) meer eten zonder een half uur later naar de wc te gaan. Voor de rest kan ik alles eten wat ik wil.Ik heb nu een imodium diarree remmer bij het consumeren van vettig voedsel en pasta
Dan gaat het goed. Enige nadeel is dat ik dan 3/4 dagen niet naar de wc ga en als het er dan uitkomt ja dan raad je het al. Dan moet ik flink aan de bak.Ik heb altijd al gevoelige darmen gehad. Een verandering in mijn levensstijl of op vakantie naar een (tropisch) land geeft mij altijd diarree. Alleen de laatste paar maanden merk ik dat ik ook met mijn huidige levensstijl heel beperkt wordt in mijn keuze van eten. Ik denk dat er wat meer aan de hand zou kunnen zijn.
Helaas heb ik met mijn domme kop mijn eigen risico omhoog gegooid naar 850 euro, ik kan me het dit moment niet financieel veroorloven om een ontlastingstest te doen bijvoorbeeld in een ziekenhuis.
Daardoor heb ik wat onderzoek gedaan op het internet naar soort gelijke gevallen
Even alles op een rijtje
1 onregelmatig ontlastingspatroon (diarree, vetdiarree en <span class=”st”>obstipatie</span>)
2 Steeds minder tolerant voor verschillende soorten voedsel
3 Geen buik/maagkrampen of opgezette buik
4 Geen gewichtsverlies
5 Geen energie/krachtverlies (ik voel mij heel goed, ik sport 5x per week naast een fulltime baan)
6 Ik heb een gezonde voedingspatroon met voldoende vitaminen/mineralen, rook niet, geen alcohol en gebruik geen drugs.
7 Ik heb last van een zeer droge huid (ondanks voldoende water drinken)
8 Met het blote oog geen bloed in de ontlasting te zien.
9 Ontlasting varieert vaak van kleur (gelig, bruin, donker bruin)Mijn vraag aan jullie is wat zou het kunnen zijn? (parasieten, een verstoorde darmflora?)
Wat raden jullie mij aan?
Toch naar de huisarts gaan?Alvast bedankt voor het lezen en jullie advies
16 reactiesReagerenNederlander29 maart 2019 om 16:25Een een toevoeging: de laatste paar weken krijg ik bij het eten van pasta kort daarna waterige diarree, dus geen vetdiarree
ReagerenNederlander29 maart 2019 om 17:19Toevoeging nummer 2: zeer sterke geur bij ontlasting. Anders/sterker dan bij anderen
ReagerenJohn (moderator)
29 maart 2019 om 17:36Imodium preventief gebruiken om vet te kunnen eten is eigenlijk uit den boze… Dit is niet goed voor je darmen. Je kunt beter je vetconsumptie aanpassen.
Reageren
Je schrijft: “Ik ben een zeer actieve krachtsporter (en voetballer) dus ik let veel op mijn dagelijkse voeding (wat ik eet en hoeveel ik eet)” misschien is het goed om toch eens naar een diëtiste te gaan om eens goed naar de voeding te laten kijken. Gebruik je nog bepaalde voedingssupplementen?Nederlander29 maart 2019 om 19:53Allereerst bedankt voor je antwoord.
Mijn dagelijkse vet iname is alles behalve buitengewoon hoog (ik hou dat bij)
Sommige soorten vis bevatten al praktisch 20 gram vet.
Moet ik dan de helft van de vis maar op eten? En wat dacht je van pasta?
Ik denk dat het ontwijken van bepaalde voedsel mij niet gaat helpen, want zo blijf je aan de gangMensen die een ongezonde levensstijl er op nahouden zijn vaak energieloos of hebben andere soortgelijke symptomen. Ik ben juist in de kracht van mijn leven (29 jaar) en heb juist de laatste maanden de meeste progressie gemaakt in de sporten die ik beoefen, ondanks de bijna dagelijkse (vet) diarree.
In de kruidenvat zag ik een middel om een verstoorde darmflora te herstellen (een soort detox kuur) wanneer je last hebt van wisselende diarree en obstipatie. Ik zou het kunnen proberen aan de andere kant, ik doe maar wat eigenlijk ik wil niet gaan experimenten met mijn lichaam
Ik baal ervan dat ik mijn eigen risico omhoog heb gegooid, anders moet ik helaas wachten tot volgend jaar…
ReagerenJohn (moderator)
29 maart 2019 om 20:57De echte vette vissoorten kun je best vermijden en daar een andere magere voor kiezen. Wat de pasta’s betreft: Heb je al eens volkorenpasta’s geprobeerd?
Die detox kuren zijn zinloos. Dan zou ik je eerder aanraden om probiotica te proberen.
ReagerenNederlander29 maart 2019 om 23:34Nee volkoren pasta niet geprobeerd ga ik doen
Klopt maar het probleem ligt niet in de vis maar in het aantal vetten wat in de vis zittenWant ik heb de zelfde problemen met bijvoorbeeld noten
Eigenlijk elk voedsel waar best wel veel vet in zitprobiotica zat ik ook aan te denken. Wellicht heb ik bacteriën/parasieten die mij het leven zuur maken
Heb je nog een goede tip waar (en welke) ik ze het beste kan halen? probiotica voor de darmen toch?alvast bedankt voor je antwoord
ReagerenJohn (moderator)
30 maart 2019 om 00:17Probiotica is inderdaad voor de darmen. Het zou ook een galblaas probleem kunnen zijn
ReagerenNederlander30 maart 2019 om 01:11Ik zal morgen Probiotica bestellen en kijken of het gaat helpen
Als ik naar de symptomen van galblaas problemen kijk dan zijn een aantal van de beschreven klachten heel erg herkenbaar. Maar die zelfde symptomen worden ook gelinkt aan een verstoorde darmflora of parasieten en zelfs darmkanker. Het darm proces is een ingewikkeld iets, talloze factoren kunnen mijn klachten veroorzaken. Maar je moet ergens beginnen!
Ik hou u op de hoogte
ReagerenJohn (moderator)
30 maart 2019 om 10:47er is nog een vraag open. Die heb je waarschijnkijk over het hoofd gezien.
Reageren
Gebruik je nog andere supplementen voor de sport?Nederlander30 maart 2019 om 13:10John (moderator)
30 maart 2019 om 14:13Zou het kunnen dat je klachten samenvallen met het gebruik van de creatine?
ReagerenJohn (moderator)
30 maart 2019 om 14:17Maag- en darmklachten zijn namelijk een bekende bijwerking van het gebruik van creatine
ReagerenNederlander30 maart 2019 om 14:46Ik ben bekend met de bijwerkingen
Ik heb Creatine uitgesloten door een aantal weken er mee te stoppen. Ik zag geen verbetering m.b.t. het eten van vetten en pasta en de (vet)diarree die daarop volgdeDiarree bij creatine kan je gelijk krijgen na inname, dit komt omdat je dan te veel creatine in 1x hebt genomen. Dit is mij 1x overkomen. Ik gebruikte creatine in poedervorm en nu in capsule vorm dan heb je meer controle over wat je binnen krijgt.
Ik heb inmiddels de meest hooggedoseerde Probiotica die ik kon vinden besteld
Ik ben nog iets vergeten te vermelden
5/6 jaar geleden heb ik ooit een zware voedselvergiftiging gekregen door het eten van bedorven vlees in een subtropisch land. Ik gaf bloed over en had 2 weken lang diarree. Ik ging niet naar de huisarts ik heb het uitgeziekt en daarna voelde ik me weer goed.
ReagerenJohn (moderator)
30 maart 2019 om 15:17Dan moet je er toch maar eens over nadenken om een ontlastingsonderzoek te laten doen
Reageren