- Man a8 juni 2026 om 22:27
Sinds een aantal dagen heb ik pijn linksonder in mijn maag. Bij de overgang van dik naar dun linkt het. Het zit diep . Onder de spieren. Wat moet ik doen. Is dit verstopping? Of gas?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
11 juni 2026 om 12:29Zo weinig over te zeggen. Laat je buik eens beluisteren en bevoelen.
Reageren
Als je zelf denkt dat het obstipatie is, en daarmee bekend bent, kun je natuurlijk iets daartegen innemen.Luistervink17 juni 2026 om 21:16Beste dokter,Ik stuur u dit bericht omdat mijn maagklachten momenteel onhoudbaar zijn. Hoewel de test achteraf aantoonde dat de H. pylori-bacterie succesvol is uitgeroeid, zijn mijn functionele klachten na de zware antibioticakuur en maagzuurremmers juist verergerd.Graag schets ik de exacte tijdlijn en het huidige verloop van mijn klachten:Voorgeschiedenis: Voordat de diagnose werd gesteld, heb ik bijna een jaar lang rondgelopen met een opgezette buik (waarvan ik dacht dat ik gewoon dikker werd). Dit escaleerde in extreem en onophoudelijk gassen en boeren.Na de kuur: Het gassen en boeren is na de antibioticakuur weliswaar verminderd, maar we zijn inmiddels ruim 3 maanden verder en de vertering lijkt volledig stil te staan.Huidig klachtenpatroon (De 15-minuten grens): Op het moment van eten gaat alles goed. Maar steevast 10 tot 20 minuten na de eerste happen gaat het mis. Mijn maag zet plotseling gigantisch en explosief op (het lijkt alsof ik zwanger ben) en het voelt alsof het eten simpelweg niet zakt.Ernstige symptomen bij vast voedsel: Ik heb mijn dieet noodgedwongen extreem aangepast naar kleine, vezelarme porties en vloeibaar voedsel. Als ik toch een kleine hoeveelheid vast voedsel zoals rijst of pasta eet, reageert mijn maag zo explosief dat ik benauwd word en moeizaam ademhaal door de immense druk tegen mijn middenrif. `Mijn huisarts heeft pepermuntoliecapsules geadviseerd, maar ik weet niet of dit gaat helpen. Opvallend is dat toen ik tussendoor kortstondig Rennies gebruikte, mijn maag na een jaar eindelijk weer even plat werd en ik mijn eigen lichaam herkende. Ik begrijp echter dat ik deze nu niet structureel mag innemen. Ik wil weten wat er aan de hand is met mijn maag? Wat zou ik kunnen doen om weer normaal te kunnen eten?
Reageren
Peter (huisarts)
18 juni 2026 om 11:43Het kan een “prikkelbare darm” zijn. En dat kan zijn toegenomen na de Helicobacter bestrijding (zware antibiotische kuren kunnen de darmflora verstoren).
Reageren
Probeer eens 2 weken een Pro-bioticum waardoor je weer “goede” darmbacterieen zaait in je darm. Zijn in vrije verkoop verkrijgbaar, maar zoek wel middelen met minstens 8-12 verschillende bacteriestammen! (een yoghurtje met enkel 1 stam lactobacillus is niet genoeg..)
Prikkelbare darmklachten kunnen soms goed reageren op pepermuntolie capsules.
Mochten de klachten blijven: vraag een dietist om hulp! Hij/zij kan met je gaan kijken naar een aanpassing van je voedingspatroon.