- Alias26 april 2026 om 21:30
Door diabetes mag ik weinig tot geen suiker, ik heb een suiker vervanger die naar suiker smaakt. Echter als ik deze dagelijks gebruik, krijg ik diarree.
Dit is frustrerend, vooral als ik met de trein weg moet. Ik mag op zo’n dag suiker gebruiken en dan de insuline erop aanpassen. Dit helpt alleen de 2e dag als ik bijvoorbeeld een heel weekend weg ga. Kan het kwaad om dan bij voorbaat loperamide in te nemen, bijvoorbeeld na het ochtend toilet bezoek en dan 1 extra voor vertrek naar station?2 reactiesReagerenVeertje26 april 2026 om 23:10Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar ben wel benieuwd welke suikervervanger jij gebruikt.
Ik vind de meeste vervangers niet lekker maar zou zo graag weer eens iets lekkers bakken.Ik heb geen diabetes maar eet wel strikt koolhydraatarm.
Reageren
Peter (huisarts)
27 april 2026 om 16:43Diarree door zoetstoffen (buikpijn, winderigheid) ontstaat meestal door de consumptie van polyolen (suikeralcoholen) zoals sorbitol, maltitol, xylitol en erythritol. Op producten met deze stoffen staat vaak de waarschuwing: “overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben”
Er zijn wel alternatieven bv aspartaam.
Reageren
Maar om op je vraag terug te komen: je kunt het altijd proberen om tijdelijk de bijwerking van diarree tegen te gaan door Loperamide te gebruiken. Maar logischer is het om een ander middel te gebruiken OF proberen alles wat minder zoet te gaan maken!