Zoeken Vraag het forum

Ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Alias

Door diabetes mag ik weinig tot geen suiker, ik heb een suiker vervanger die naar suiker smaakt. Echter als ik deze dagelijks gebruik, krijg ik diarree.
    Dit is frustrerend, vooral als ik met de trein weg moet. Ik mag op zo’n dag suiker gebruiken en dan de insuline erop aanpassen. Dit helpt alleen de 2e dag als ik bijvoorbeeld een heel weekend weg ga. Kan het kwaad om dan bij voorbaat loperamide in te nemen, bijvoorbeeld na het ochtend toilet bezoek en dan 1 extra voor vertrek naar station?

2 reacties
    Reageren
    Veertje

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar ben wel benieuwd welke suikervervanger jij gebruikt.
    Ik vind de meeste vervangers niet lekker maar zou zo graag weer eens iets lekkers bakken.

Ik heb geen diabetes maar eet wel strikt koolhydraatarm.

Reageren
    Peter (huisarts)

Diarree door zoetstoffen (buikpijn, winderigheid) ontstaat meestal door de consumptie van polyolen (suikeralcoholen) zoals sorbitol, maltitol, xylitol en erythritol. Op producten met deze stoffen staat vaak de waarschuwing: “overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben”

Er zijn wel alternatieven bv aspartaam.
    Maar om op je vraag terug te komen: je kunt het altijd proberen om tijdelijk de bijwerking van diarree tegen te gaan door Loperamide te gebruiken. Maar logischer is het om een ander middel te gebruiken OF proberen alles wat minder zoet te gaan maken!

Reageren
Reageer op: Ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.