- Jasper16 maart 2026 om 20:20
4 maanden geleden zat ik rustig achter mijn bureau toen ik opeens een enorme buikkramp aanval kreeg waardoor ik bijna niet meer kon staan. Toen ben ik snel naar de wc gegaan waar ik vervolgens waterdunne diarree had. Een beetje alsof je aan het plassen bent, maar dan dus een straal diarree. In de weken daarna had ik vaak een soort zeurende buikpijn die de hele dag bleef hangen. De ontlasting was dan vaak wisselend: de ene keer was het een soort papperige/brijige ontlasting, de andere keer was het wel wat meer gevormd. In de weken hierna bleef ik wel deze vreemde klachten houden. Ik deed mee aan een padeltoernooi, maar ook hier had ik de hele dag last van buikpijn. Ik werd tijdens een potje enorm duizelig met het gevoel alsof alles draaide. Ik voelde me heel licht in mijn hoofd. In de weken die volgden bleef de buikpijn aanhouden en bleef de ontlasting iedere keer wisselen. Ik ben in de tussentijd ook naar de huisarts geweest die alles heeft beluisterd en opgemeten: bloeddruk, hartslag, longen, buik, schildklier, maar dat was allemaal in orde. Voor de zekerheid ook maar bloed laten prikken: hier kwamen ook geen vreemde dingen uit. In de weken na het huisartsbezoek bleven de klachten echter aanhouden. Ik had soms buikpijn, voelde me af en toe uit het niets heel licht in mijn hoofd en daar kwam nog iets anders bij: ik had soms last van enorm zwetende handen. Zonder dat ik iets deed waren mijn handen helemaal klam en vochtig. Daarna heb ik dus nog een keer bloed laten prikken en alles laten beluisteren door de huisarts, maar wederom was alles in orde. In de weken die volgden verdwenen de zwetende handen en de buikpijn gelukkig wel, maar de ontlasting bleef wisselend. Ook had ik soms last van kortademigheid: als ik een diepe teug adem nam, voelde het niet voldoende en leek het alsof ik niet voldoende zuurstof had. Daarom moest ik dan vaak geeuwen voor voldoende adem. Sinds een week of 3 of 4 is de ontlasting alleen nog maar papperig, het is niet meer gevormd. De kleur van de ontlasting is overigens wel gewoon normaal, maar ik maak me enorme zorgen omdat het nu alleen nog maar papperig is. Ook voel ik me laatste tijd ook weer wat licht in mijn hoofd af en toe. Soms heb ik goede dagen dat alles in orde lijkt, maar op zulke dagen kan ik soms niet poepen. Een paar dagen later kan ik dan wel weer poepen, maar is alles weer enorm papperig. Ik ben overigens niet afgevallen in al die maanden. Wat kan het zijn?
6 reactiesReagerenFriso16 maart 2026 om 20:28PDS? Of parasiet? Zoiets denk ik.. maar ik ben geen expert op dit gebied. Wellicht iemand anders?
Reageren
Peter (huisarts)
16 maart 2026 om 20:37Laat je ontlasting eens onderzoeken (faeces kweek). Je zou een infectie kunnen hebben (salmonella, shigella, campylobacter, etc).
ReagerenJasper16 maart 2026 om 21:20Hi Peter, bedankt voor je reactie. Zou een infectie zo lang duren (mocht het zo zijn)? Salmonella bijvoorbeeld is toch vaak binnen 2 weken wel weg? Ik heb inmiddels al 4 maanden last van deze klachten helaas.
Past het bij PDS of juist bij iets anders? Ik lees wisselende berichten
ReagerenMarion17 maart 2026 om 09:01ik denk dat je het beste langs kunt gaan bij de dokter voor een ontlasting onderzoek, als er iets in zit kun je dat wel verhelpen met een kuurtje
ReagerenLuc17 maart 2026 om 15:59Ik heb zelf ook dit soort klachten. Is er iemand die hetzelfde heeft en er al achter is gekomen wat dit is? Graag hoor ik
Reageren
Peter (huisarts)
17 maart 2026 om 19:15Het prikkelbare darmsyndroom is een diagnose waarbij je eerst andere (infectie/ ontstekings-) zaken moet uitsluiten.
Reageren
En je kunt , na een langer durende infectie, ook langer durende na-klachten houden. Ten gevolge van een wat overprikkeld darmslijmvlies.
Een verstoorde darmflora kan de boel ook vertraagd laten herstellen (en daarbij kan het gebruik van probiotica dan ook nog zinvol zijn).