- Jesken 8912 december 2025 om 21:40
Hoi,
Een aantal weken geleden heb ik 3 dagen lang last gehad van waterige ontlasting. Ik ging zeker 12 a 14 jeer per dag naar de wc. Na 3 dagen ben ik naar de huisarts geweest en heb ik imodium gekregen.
De diarree stopte. Echter had ik al ongeveer 6jaar last van sluimerende buikpijn links boven. Dit is begonnen nadat ik diarre heb gehad en imodium heb genomen. De dag nadien ziek geworden met hoge koorts en braken. De buikpijn kwam sindsdien af en toe opzetten maar was houdbaar.
Dit jaar echter nam het toe. In april erge maagpijn gehad en 3 kg afgevallen door niet te kunnen eten. Na een paar weken omeprazol te pakken ging het weg. Ze hebben toen een endoscopie gedaan en daar is niks uitgekomen. Ook heb ik steeds vaker slijm bij mijn ontlasting. Na de diarree periode ook 3 kg afgevallen (dus 6 in totaal dit jaar).
Nu dus een 4 a 5 weken geleden die diarree en erge buikpijn links boven (waar de pijn altijd al in lichte vorm was).
3 dagen nadat de diarree gestopt was hebben ze verder onderzoek gedaan. Daar kwam dus ook een calprotectine van 1451 uit en lactose intolerantie.
Nu moet ik nog steeds vaak naar het toilet. Sommige dagen 7x. Dit weekend lukte het dan weer niet om te poepen en kon ik ook geen winden laten. Dit resulteerde in veel buikpijn. In de avond uiteindelijk een klein beetje kunnen poepen. De dag nadien opgestaan met buikpijn rechtsboven en rechtsonder. Ik ben ook steeds vaker misselijk en heb vaak het zuur. Ik krijg regelmatig de opmerking dat ik er wit uitzie. En gisteren zei er iemand dat ik veel afgevallen was 🙈.
Ik had eerst op 29 december een intake staan bij MDL arts.
Ik ben echter deze week opnieuw naar de huisarts geweest in verband met de klachten.
Nu heb ik volgende week al een coloscopie in verband met hoge calprotectine en de klachten.
In het begin zeiden ze dat het stress was. Nu is er een kans op IBD.
Ergens speelt het in mijn hoofd dat ze opnieuw niks gaan vinden.
Heeft nog iemand met hoge waardes gehad dat ze niks gevonden hebben?
Ergens hoop ik dat ze iets vinden waardoor die stempel stress eraf kan en ik geholpen kan worden en langs de andere kant is het zeker goed dat ze niks vinden.6 reactiesReageren
Peter (huisarts)
12 december 2025 om 22:46Wat er ook uikomt: in ieder geval goed dat je met deze terugkerende klachten weer extra onderzoek doet!
Reageren
Maar je krijgt niet zomaar dit soort uitslagen (vd Calprotectine)…DJ14 december 2025 om 16:28Waarschijnkijk IBD, ik had het met een CP van 291
ReagerenJesken8915 december 2025 om 10:40Mijn darmen zijn nu sinds ik vezelarm eet voor het onderzoek verdacht rustig🙈. Enkel vaker naar de wc en is aan de dunne kant maar zo goed als geen buikpijn meer. Dus wie weet valt het wel mee 😁.
ReagerenJesken8915 december 2025 om 15:29Nog even een vraagje,
Reageren
Is het normaal dat mijn ontlasting bijna zwart is na inname van bisacodyl? Vannacht echt heftige buikpijn gehad (4 uur na inname) en 13 uur later ontlasting waterig en bijna zwart.Jesken8917 december 2025 om 09:15Buiten een poliep van 5 mm niets te zien. Ze hebben random biopten genomen en poliep verwijderd. Beide opgestuurd voor onderzoek. Ben benieuwd of daar wel iets uitkomt.
Reageren
Zou endometriose de calprotectine kunnen verklaren?Iris5 augustus 2026 om 16:13Is er nog iets uitgekomen? Hier een calprotectine van >2000 en uit coloscopie en mri kwam niets naar voren. Ik heb al jaren diarree gevolgd door dagenlang pijn.
Reageren