Zoeken Vraag het forum

Molaxole nemen bij zachte, brijige ontlasting

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Baziz

Sinds enkele maanden heb ik vrijwel dagelijks last van zachte, brijige ontlasting. Op de Bristol Stool Chart lijkt dit tussen type 5 en 6 te zitten, soms een enkele dag is het vrij normaal en type 4 of tussen 4 en 5 in. Dit is met name begonnen toen ik een aantal maanden terug ben gestopt met roken en begonnen met regelmatig sporten, bewegen en het letten op mijn voeding. Ook ben ik sindsdien regelmatig erg winderig.

Nu ben ik hiervoor naar de huisarts geweest en deze heeft een aantal onderzoeken laten doen. Mijn bloed en ontlasting zijn op een aantal zaken onderzocht maar alles bleek in orde te zijn. Omdat de klachten aan blijven houden heeft bij mij een twee wekelijkse kuur van Molaxole voorgeschreven. In de bijsluiter lees ik echter dat dit middel juist bedoelt is wanneer de ontlasting te hard is of er sprake is van constipatie. Ik heb juist het tegenovergestelde symptomen, erg zachte ontlasting die heel makkelijk komt (soms zelfs al te makkelijk) en twijfel nu of het wel verstandig is om dit middel te nemen. Ik ben namelijk gewoon aan het werk en heb er een beetje vrees voor dat ik straks ernstige diarree ga krijgen terwijl ik op mijn werk ben.

2 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Ik denk dat je huisarts (maar dat kun je hem/ haar ook vragen) wil testen of je door de rookstop geen obstipatie hebt gekregen met een “overloop” diarree als gevolg ..(= verstopping met een overloop van dunnere ontlasting.) Meestal krijg je nml. verstopping na het stoppen met roken..
    Een alternatief is (psyllium-) vezels in zakjes te verkrijgen, zoals Metamucil. Die zorgt voor aantrekken van vocht waardoor de ontlasting meer vulling krijgt en daardoor een betere stoelgang.

Reageren
    Baziz

Bedankt nog voor je reactie Peter, je hebt natuurlijk gelijk dat ik dit beter aan de huisarts zelf moet vragen maar ik voelde me ook weer een soort van bezwaard om hem daar mee lastig te vallen. De uitleg die jij geeft gaf hij namelijk ook. Naar aanleiding van je reactie heb ik vorige week toch besloten met de “kuur” te beginnen. Inmiddels heb ik 8 keer 1 maal per dag een zakje genomen (in het begin van de middag na de lunch) met een glas water. Waar ik voor vreesde is gelukkig niet uitgekomen. Alleen de eerste avond was er sprake van erg dunne diarree, de dagen er op is er niet al te veel merkbaar verschil geweest met hoe de ontlasting al was bij mij. Wel is er sprake van kleur verschil, en dan met name na de eerste paar dagen veel donkerder. Verder lijk ik ook een drogere mond/keel te hebben en moet vaker plassen.

Een week zit er dus op, ik zal de dosis die ik voorgeschreven heb verder op maken en ben benieuwd of er dan iets veranderd is aan de situatie wanneer ik Molaxole niet meer neem en ga met die conclusie dan weer mee terug naar de huisarts.

Misschien is deze informatie interessant voor anderen die hiermee te maken krijgen en twijfels hebben dit product te gebruiken. Dan is mijn ervaring daarmee hier in ieder geval te lezen.

Reageren
Reageer op: Molaxole nemen bij zachte, brijige ontlasting
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.