- Anoniem5 oktober 2025 om 17:00
Ik heb nu al denk ik een half jaar bijna elke maand wel een keer last van mijn buik. Ineens komt het opzetten, dan krijg ik enorme buikkrampen en dan is mijn ontlasting vaak eerst obstipatie achtig, en daarna dus vettig/breiig.
Ik kamp met een ziekte-angststoornis waarvoor ik in behandeling ben. Ik ben erg bang voor darmkanker omdat de klachten dus steeds terugkomen. Er zit elke keer ongeveer een maand of iets langer of minder lang tussen, de laatste keer dus twee weken geleden. M’n darmen zijn nu gevoelig. Mijn eetlust is soms echt weg, dan kan ik geen zin hebben in eten en ben dan ook een beetje misselijk. Niet het gevoel dat ik moet spugen, maar gewoon niet helemaal lekker. Ik heb geen bloed bij m’n ontlasting, soms iets slijm maar dit alleen als ik obstipatie heb.
Tussendoor is mijn ontlasting denk ik gewoon prima, wel wat aan de harde kant maar soms ook keurig.
In de zomer een keer bij de huisarts geweest, die voelde dat m’n darmen goed waren aan de buitenkant, maar die kan natuurlijk niet naar binnen kijken.
Het wordt nu een cirkel want ik maak me dus echt zorgen weer om mijn buik, waar ik dus denk ik ook weer buikpijn van krijg. Ik vind het dus erg spannend..6 reactiesReageren
Peter (huisarts)
6 oktober 2025 om 08:29Als je regelmatig klachten hebt en je daarover zorgen maakt: wat weerhoudt je om een afspraak te maken met je huisarts en dit te bespreken.
Reageren
Ja, je hebt een ziekte -angst stoornis, maar dan nog: Leg hem je klachtenlijstje voor! En bespreek dus ook je angst voor darmkanker.
Bij darmkanker kun je een veranderd patroon van poepen krijgen maar dat blijft dan ook meestal. Bij jou is er een op en af gaan van je klachten. Dus minder waarschijnlijk!
Maar een prikkelbare darm, (voedsel-) allergie, coeliakie, ontsteking, parasieten, etc kun je wel uitsluiten.Anoniem6 oktober 2025 om 08:54Okee dankjewel. Ik ga vandaag mijn huisarts bellen.
Reageren
Bedoel je dat ik dat laatste allemaal kan uitsluiten of bedoel je als ik naar de huisarts ga en dat laat onderzoeken dat ik dan dat pas kan uitsluiten?
Ik heb gelukkig ook geen bloed in mijn ontlasting. Maar het wordt gewoon een cirkel van zorgen maken, klachten, weer zorgen maken, enzovoort.
Peter (huisarts)
6 oktober 2025 om 18:24Je kunt overleggen met de huisarts over wat zinvol is te onderzoeken om onder andere een of meer van bovenstaande dingen uit te sluiten.
ReagerenAnoniem6 oktober 2025 om 20:45Okee, dankjewel. Ik kan er volgende week terecht. Kan het nu ook een virus zijn?
Reageren
Ik merk dat het nu wat langer aanhoudt dan anders, maar dan meer de rommelende darmen, niet perse erge buikpijn meer maar dat het gevoelig is, beetje beurs.
Ik ben ook verkouden en een zere keel. Verder merk ik aan mezelf dat ik gewoon echt wel op ben, ik kan me moeilijk zetten tot iets.
Klinkt heel gek misschien maar ik kan geen kracht zetten in m’n buik als ik bijvoorbeeld boos wordt.
Peter (huisarts)
7 oktober 2025 om 07:47Een virus wat al een half jaar je darmen van streek maakt???…..lijkt mij niet
ReagerenAnoniem7 oktober 2025 om 08:51Nee ik bedoel nu op dit moment. Dat kan ook toch, dat het nu een virus is in combinatie met hoofdpijn, keelpijn en verkoudheid.
Reageren